۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 649205

دندان گرانی روی جگر مرغ‌

محبوبه علی‌پور

طی ماه‌های گذشته و بنابر افزایش افسار گسیخته این ماده غذایی بسیاری از هموطنان توان خرید گوشت مرغ را ازدست داده و ناگزیر سفره خود را با آلایش‌های این ماده غذایی نظیر جگر و سنگدان تکمیل کرده‌اند.

دندان گرانی روی جگر مرغ‌

 اپیزود اول: هنوز نمایش فیلم به نیمه نرسیده که سنگینی بغض امانش را می‌برد، بدون لحظه‌ای درنگ آشفته از روایت اندوه مرگ کودکی که به دلیل احتمال مصرف گوشت مرغ مرده؛ از سینما بیرون می‌زند. دلش می‌خواهد از مسیری به خانه برگردد که هیچ فروشگاه عرضه پروتئینی را نبیند. دلش ازهرچه مرغ و گوشت است به هم می‌خورد.

*اپیزود دوم: تصاویری که فردی رسانه‌ای درشبکه مجازی منتشر کرده هیاهوی بسیاری به پا کرده، تا جایی که زنی که قابلمه غذایش حال شهره آفاق شده با گلایه از واکنش‌های دوست ودشمن اعلام می‌کند: برای فرزندانش با «پوست مرغ» غذایی طبخ کرده است!

*اپیزود سوم: مردی بیرون کلینیک حیوانات با تلفن همراهش حرف می‌زند. جملات کوتاه و پرشتاب رد وبدل می‌شود. «توی سایت که نوشته بود غذای گربه با طعم مرغ قیمت ۶۴۰ هزارتومان!». زن نگاهی به مرد می‌کند و سواراتوبوس می‌شود. پس از چند ایستگاه درمحل عرضه مرغ وگوشت پیاده می‌شود. ردیف مغازه‌ها را پشت سر می‌گذارد و به اعداد و ارقامی که نوشته‌اند؛ چشم می‌دوزد. روی تابلویی می‌خواند «قرقاول موجود است». کنجکاوانه قیمت را می‌پرسد و مردی می‌گوید: ۷۵ هزار تومان!

  شرایط عادی است

بی‌شک سالی که این روزها آخرین لحظاتش را پشت سرمی‌گذاریم اگر به هزار و یک دلیل به کام ما نبود بی‌تردید روزهای طلایی را برای مرغ‌ها رقم زده است. چنانکه سال گذشته قیمت این ماده غذایی در اواخر اسفند سال گذشته به ۸۰۰۰ تومان نیز نمی‌رسید اما حالا با تمام تدابیر و سیاست ورزی‌ها به کمتر از ۱۵ هزار تومان هم رضایت نمی‌دهد. به هر روی طی ماه‌های گذشته و بنابر افزایش افسار گسیخته این ماده غذایی بسیاری از هموطنان توان خرید گوشت مرغ را ازدست داده و ناگزیر سفره خود را با آلایش‌های این ماده غذایی نظیر جگر و سنگدان تکمیل کرده‌اند. مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی با رد این ادعا که شرایط اقتصادی مردم را وادار به این تغییر انتخاب کرده، در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: هر ساله در فصول پاییز و زمستان شاهد گرایش بیشتر مردم به خرید جگر و سنگدان مرغ هستیم. از همین رو مصرف این گونه موادغذایی درسال جاری نسبت به سال گذشته نیز تفاوت معناداری نداشته است. یکی از فعالان خراسانی این صنف نیز اظهار می‌کند: ما همیشه تعداد مشخصی جگر بسته‌بندی را عرضه می‌کردیم و درحال حاضر همان میزان را می‌فروشیم و تغییری وجود ندارد.

   تلاش برای افزایش قیمت‌ها

آشناترین محل عرضه گوشت و مرغ را می‌توان خیابان استقلال مشهد دانست. برای آگاهی از وضعیت قیمت‌ها سری به این محله می‌زنیم که چندان رونقی ندارد و اغلب فروشنده‌ها نیز رغبتی به صحبت در این خصوص ندارند.

فروشنده‌ای می‌گوید: سه روزی است که کشتارنداشتیم. منتظریم وضعیت قیمت‌ها مشخص شود. فکر نمی‌کنم کمتر از ۱۶، ۱۵ هزار تومان باشد جگرمرغ هم ۷۰۰۰ تومان تا دیروز بوده است. تصور نمی‌کنم قیمت‌ها کاهش پیدا کند چرا که به طور کلی تغییری در قیمت‌ها دیده نمی‌شود. مرد میانسالی که برای خرید آمده نیز چنین جواب می‌دهد: دولت می‌خواهد قیمت‌ها را ارزان کند اما فروشنده‌ها نمی‌گذارند. برای همین کشتار نداریم. البته اگر ۱۲ هزار تومان هم بشود بازهم گران است. خیلی ازمردم همین جگر و پای ۷، ۶ هزار تومانی را نمی‌خرند.

  مصرف بهینه

به هرحال هرقدر هم که به کاهش قیمت‌ها امید داشته باشیم، نمی‌توان انتظار داشت یک شبه همه سفره‌های مردم با گوشت و مرغ ارزان قیمت رنگین شود. بنابراین جا دارد بپرسیم مصرف آلایش‌هایی همانند جگرمرغ چگونه باید باشد؟

دکتر آراسب دباغ، دامپزشک دراین باره اظهار می‌کند: به طورکلی جگر مرغ ماده غذایی نامناسبی شمرده نمی‌شود چرا که منبع قابل توجهی از ویتامین‌ ای، آهن، ب۱۲ و روی است، منتهی نحوه تهیه و مصرف آن اهمیت دارد. چنانکه از مرغ‌هایی تهیه شود که مسیر رسمی و مشخصی را از مرغداری تا کشتارگاه طی کرده و دارای تأییدیه دامپزشکی بوده و بسته‌بندی بهداشتی داشته باشد؛ مصرف این ماده غذایی مشکل خاصی ندارد اما اگر در مرغداری‌های غیرمجاز و به دور از نظارت و در شرایط غیربهداشتی تهیه شده باشد؛ می‌تواند آسیب‌زا باشد. چرا که جگر مرکز ذخیره داروها از جمله آنتی بیوتیک‌هاست. بنابراین اگر فردی در دراز مدت از این گونه جگرها استفاده کند موجب مقاومت به آنتی بیوتیک می‌شود. همچنین برخی گروه‌ها همانند مادران باردار بهتر است یا از مصرف این ماده غذایی پرهیز کنند و یا حداقل در سه ماهه اول بارداری مصرف نکنند.

  سوداگری با چراغ خاموش

درحالی مصرف آلایش‌های مرغ تأیید می‌شود که این محصولات روند سالم و مطمئنی را طی کرده باشند. این در شرایطی است که بنا بر گفته متولیان امر ۱۵ تا ۲۰ درصد مرغداری‌های استان خراسان رضوی فاقد مجوز هستند و در واقع نظارت چندانی از سوی دستگاه‌های ذیربط بر آن‌ها وجود ندارد. این درحالی است که این استان از لحاظ تولید تخم مرغ مقام دوم و از نظرتولید گوشت مرغ مقام سوم کشور را به خود اختصاص داده است. نا گفته نماند برای تکمیل این گزارش تماس‌هایی با سازمان‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی داشتیم که بی‌نتیجه ماند. همچنین اتحادیه‌های استانی این حوزه با اعلام اینکه هیچ مسئولیتی در خصوص عرضه مرغ و فراورده‌های آن ندارند از گفت‌وگو امتناع کردند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.