رحمانی فضلی با بیان اینکه نماینده صدا و سیما در نشست شورای هماهنگی ترافیک حضور پیدا نکرد، گفت: فرهنگسازی به خصوص در کاهش تصادفات امری مهم است که نباید برای ساختن برنامه‌ها توسط صدا و سیما تقاضای پول شود. بلکه همه دستگاه‌های حاضر باید از ظرفیت این سازمان بهره ببرند.

وزیر کشور: صدا و سیما در فرهنگسازی کاهش تصادفات جان مردم را به پول ترجیح دهد

به گزارش گروه باجتماعی قدس آنلاین، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست مشترک شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه از ماه گذشته دستگاه‌های مختلف برنامه‌ها و مجموعه اقدامات خود را برای خدمات سفر نوروز ابلاغ کرده‌اند، گفت: برگزاری این جلسه برای تاکید در موارد اعلام شده است. نقاط حادثه‌خیز موردی است که از گذشته وجود داشته است و باید برای آن فکری اساسی شود. اگر ما سالانه دو تا سه بار تشکیل جلسه دهیم و هر مرتبه موضوعی خاص در زمینه کاهش آمار تصادفات دستور کارقرار گیرد، با کاهش تصادفات روبرو خواهیم شد.

وی افزود: همانطور که مسئولان توضیح دادند روند تصادفات تا سال گذشته رو به کاهش بوده است.ولی متاسفانه در سال جاری با افزایش آمار تصادفات روبرو بودیم و شاید بخشی از دلیل آن به افزایش تعداد اتومبیل‌ها و سفرها بازگردد که در حال افزایش است. ولی ما اگر با اقدامات خود مانع از کشته شدن حتی یک نفر شویم کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم.

وزیر کشور افزود: در زمانی که بنده در صدا و سیما حضور داشتم رهبر معظم انقلاب از آمار تصادفات در آن دوره گلایه مند بودند؛ در آن زمان که دوره ریاست آقای رویانیان بود، ما اعلام کردیم برای فرهنگ سازی کاهش تصادفات هر کار بخواهید انجام می‌دهیم تا شاهد آمار بالای تصادفات نباشیم. از همین رو اگر همچنان همه ظرفیت‌ها اکنون پای کار بیایند و از ظرفیت مردم نیز بهره گرفته شود در زمینه کاهش تصادفات بسیار مفید خواهد بود و مردم نیز اگر بدانند اقدامات ما برای کاهش آسیب‌ها است به صورت خودجوش با ما همراه خواهند شد.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: ما باید آمارهای سال قبل را ببینیم و برای مسیرهای خاص اقدامات خود را بیشتر کنیم. همچنین سیستم تنبیه و تشویق را برای دستگاه‌ها ایجاد شود تا اگر دستگاهی موجب کاهش تصادفات و آسیب‌ها شد مورد تشویق قرار گیرد و اگر در مکانی آمار تصادفات بالا رفت اقدام تنبیهی را انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: افرادی که در سطح ملی موفق بوده‌اند باید پس از سفرها مورد تقدیر قرار گیرند و این موردی مهم است. موضوع مهم هواشناسی در این ایام توسط دستگاه‌ها ذکر نشد لذا هواشناسی باید اطلاعات دقیق ارائه دهد و ما نیز از طریق رسانه‌ها این اطلاعات را به صورت جامع منتقل کنیم.

وزیر کشور بیان داشت: نماینده صدا و سیما اکنون در این جلسه حضور ندارد در صورتی که حضور در این جلسات جزو وظایف ذاتی صدا و سیماست و نباید تقاضای پول برای فرهنگ سازی و کاهش تصادفات داشته باشد. زیرا این مورد مسئله‌ای حاکمیتی است و نباید از آن غافل شوند. باید به صدا و سیما ابلاغ شود تا اقدامات خود را در زمینه‌های فرهنگسازی خصوصا فرهنگ سازی رانندگی بهبود ببخشد و همه دستگاه‌ها بتوانند از ظرفیت صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی بهره ببرند.

رحمانی‌فضلی افزود: استان‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی پای کار هستند و به موضوعات حاکمیتی اهمیت می‌دهند؛ صدا و سیما نباید وجهی برای فرهنگ سازی دریافت کند و اگر مشکلی دارد نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی گفت: بنده به عنوان رئیس شورای امنیت ملی با دادستانی هیچگونه مشکلی تاکنون نداشته‌ایم و با ما همکاری لازم را داشته‌اند. لذا مهم است تا اگر در ایام نوروز پرونده‌ای ایجاد شد آن را خارج از نوبت رسیدگی کنند. افرادی که مست هستند یا داروهای روانگردان مصرف کرده‌اند باید جریمه برایشان تشدید شود و امیدواریم پلیس راه و نیروی انتظامی نظارت‌های خود را به صورت دقیق انجام دهند.باید با متخلف بدون اغماض برخورد کرد و رحمی به آنها نشود زیرا رحم به افرادی که از قانون تخطی می‌کنند ظلم و ستم به مردم است.

وزیر کشور ادامه داد:‌حقوق مردم دست ما نیست و ما حق نداریم حق‌الناس را ببخشیم و بنده به آقای سلیمانی می‌گویم که در این گونه موارد رحم نکنند زیرا فردی که پس از یک سال می‌خواهد به مسافرت برود نباید توسط فرد خلاف کاری که شاید بیش از ۵۰ بار تخلفات داشته مورد آسیب قرار گیرد. رحم نکردن به مجرمان نشاندهنده امنیت و اقتدار پلیس است زیرا چندین هزار خانواده در اثر تصادفات هزینه‌های سنگینی پرداخت  می‌کنند.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: اگر لازم است ما در ایام عید سرعت خودروها را باید حتی از حد قانونی کاهش دهیم. همچنین اگر صدا و سیما پای کار بیاید و موضوعات را با اولویت پیگیری کند جان مردم مورد تهدید کمتری قرار می‌گیرد. همانطور که می‌گوییم در زمان تعطیلات افراد خلافکار و پرخطر برای مردم باید بازداشت شوند و همچنین از تردد رانندگان پرتخلف جلوگیری به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است از فضای مجازی به خوبی بهره گرفته شود و همچنین استانداران و فرمانداران اقدامات خود را به صورت مفید انجام دهند. استانداران و فرمانداران موظف هستند و باید برای بهبود وضعیت رانندگی‌ها در حوزه خود وقت بگذارند و در صورت نیاز هر دستگاهی را پای کار آورند.

وزیر کشور ادامه داد:‌هوشمند سازی و نصب علائم و همچنین ایجاد توقف‌گاه‌های مناسب از اقداماتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و حریم‌ها در جلسات مشخص شوند و در صورت غیرمجاز بودن از بین بروند.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: در زمان وقوع حوادث کمیته بحران که تشکیل شود می‌تواند به هر دستگاهی که بخواهد در خصوص بهبود وضعیت‌ها دستور دهد و ما نیز در ایام نوروز شهرداری‌ها را موظف می‌کنیم که شهر به شهر تقسیم کار و خدمات‌رسانی کنند و استقرار پلیس در گذرگاه‌های شهری و روستایی امری بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی  ادامه داد: ۷.۷ درصد افزایش تصادفات در جاده‌های روستایی داشته‌ایم که باید مورد بررسی قرار گیر. ما در شورای امنیت مطرح کردیم تا در حوزه سرقت‌ها و رانندگی غیرمجاز به صورت جد با متخلفان برخورد شود تا در این ایام با مشکلی مواجه نشویم. همچنین بیمه‌ها نقش بسیار مهمی را در این ایام انجام می‌دهند.

وزیر کشور در پایان افزود: یقین بدانید برای هر خانواده‌ای که موجبات آرامش سفر ایجاد شود ثوابش به همه ما خواهد رسید و اگر ما بتوانیم حتی جان یک نفر را نجات دهیم به برگزاری همه این جلسات می‌ارزد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.