۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 649231

چندی پیش همینجا از شفافیت نوشتم و از اینکه نباید مردم را نسبت به وقایع مملکت در ابهام نگه داشت و باید به سؤالات آنان پاسخگو بود. در مراسم تحویل حکم انتصاب جناب رئیسی به ریاست قوه قضائیه، ایشان هم دقیقاً جملاتی با همین مضمون گفته و تأکید کردند باید به سؤالات مردم جواب بدهیم. هدفم از آن نوشته بویژه حساسیت این قوه نسبت به برخی اخبار مبهم، اما مهم فضای مجازی بود.

چندی پیش همینجا از شفافیت نوشتم و از اینکه نباید مردم را نسبت به وقایع مملکت در ابهام نگه داشت و باید به سؤالات آنان پاسخگو بود. در مراسم تحویل حکم انتصاب جناب رئیسی به ریاست قوه قضائیه، ایشان هم دقیقاً جملاتی با همین مضمون گفته و تأکید کردند باید به سؤالات مردم جواب بدهیم. هدفم از آن نوشته بویژه حساسیت این قوه نسبت به برخی اخبار مبهم، اما مهم فضای مجازی بود. همه می‌دانیم بسیاری از اخبار این فضا جعلی و شایعه است، اما از صدقه‌ سر اینترنت، سوی دیگر قضیه هم امروز قابل دسترسی است. یعنی نمایش واقعیاتی که بسیاری سعی در پنهان کردن آن دارند. معمولاً این قبیل موارد که اغلب به تخلفات نام‌های مهم می‌پردازد، بدون شرح رها می‌شوند. نه کسی آن‌ها را تکذیب می‌کند و نه کسی مسئولیت پاسخگویی را بر عهده می‌گیرد.
به طور مثال الان ماه‌هاست اخبار عجیبی از شهرستان «امیدیه» در استان خوزستان مبنی بر یک پرونده زمین‌خواری و اعتراض جمعی به آن شنیده می‌شود. اخبار تکان‌دهنده‌ای از برخورد با یکی از جانبازان مدافع حرم به همین دلیل در این استان و حتی برخورد با مستندسازی که برای ساخت اثری در این باره به آنجا رفته و باز هم بگویم؟ بله! عجیب‌تر از این هم هست. یکی از مخاطبان نوشته بود به قصد ملاقات اقوام به امیدیه رفته بودم و چون در اینترنت اخباری دیده بودم، از برخی مغازه‌داران هنگام خرید می‌پرسیدم که ماجرا چیست؟ اما هیچ کس جوابی نمی‌داد و فقط با ترس نگاهی می‌کردند و بس. حیرت می‌کنید اگر بگویم ایشان مدعی شده پس از مدت کمی پلیس به سراغش آمده و به دادگاه کشیده شده و دست آخر به او گفته‌اند حق پرس‌و‌جو نداشته و رهایش کرده‌اند.
ماجرای شهرک لاکچری کلاک یکی دیگر از این نمونه‌هاست که اخبارش مدت‌هاست در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مردم از خواندن این رانت خواری عظیم جگرشان آتش می‌گیرد؛ اما در همان حال نمی‌دانند آیا این اخبار دقیق است و اگر هست چرا کسی برخورد نمی‌کند و اگر نیست چرا کسی تکذیب نمی‌کند یا ناشران را که حسب اتفاق گاه از روحانیون یا چهره‌های سرشناس دیگر داخلی هستند بازخواست نمی‌نماید؟
آیا این خواسته زیادی است؟ اگر بنا بر نشر و مثال و ذکر چنین نمونه‌هایی باشد این دفتر مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. یک مورد حیرت‌آور دیگر، ماجرای دلخراش تخریب منازل ساکنین ده ونک است. اخبار آن را که من و امثال من می‌خوانند، هر چقدر هم بی‌تفاوت باشند، از فرط غصه و اندوه می‌خواهند دق کنند. ماه‌هاست خبرهای تأسف بارش دست به دست می‌شود، اما هیچ خبری برای رفع ابهام مردم به آن‌ها داده نمی‌شود که شفاف و رک همه چیز را بگوید. در این میان کازینوی ملی هم که سرگرم ستاره- مربع، حتی در خلال برنامه‌های کودک است. اینجاست که یک قوه قضائیه منصف با اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و عادلانه می‌تواند آرزوی انقلابیون راستین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.