22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه تأسیس شد. این نهاد مردمی پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر خویش منشأ خیرات و برکات بسیاری بوده است.امروز و در شرایط حاضر اقتصادی انتظارات از این نهاد بیش از هر زمان دیگری است.مهندس سید پرویز فتاح که از اردیبهشت سال 1394 مدیریت این مجموعه را پذیرفته است در گفت‌وگو با ما به برخی از ویژگی‌های امروز این نهاد و تدابیر آن برای کمک به محرومان اشاره می‌کند.گفت وگوی ما را با پرویز فتاح بخوانید. 

رشد 35 درصدی صدقات مردم در سال جاری

محمود مصدق/ 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه تأسیس شد. 
این نهاد مردمی پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر خویش منشأ خیرات و برکات بسیاری بوده است.امروز و در شرایط حاضر اقتصادی انتظارات از این نهاد بیش از هر زمان دیگری است.
مهندس سید پرویز فتاح که از اردیبهشت سال 1394 مدیریت این مجموعه را پذیرفته است در گفت‌و‌گو با ما به برخی از ویژگی‌های امروز این نهاد و تدابیر آن برای کمک به محرومان اشاره می‌کند.گفت وگوی ما را با پرویز فتاح بخوانید. 

 بعضی‌ها ادعا می‌کنند به دلایل مختلف مثل فشارهای اقتصادی روند کمک و اعتماد مردم به خیریه‌ها کاهش داشته است. ارزیابی شما به عنوان مدیر یکی از بزرگ‌ترین خیریه‌های کشور در این زمینه چیست؟
نظرم کاملاً عکس آن چیزی است که اشاره کردید. یعنی با برخی از اقداماتی که طی چند سال اخیر در زمینه شفاف‌سازی منابع درآمدی و هزینه‌های کمیته امداد صورت گرفته ما شاهد افزایش اعتماد آحاد مردم به این نهاد هستیم که روند افزایش میزان کمک‌های مردمی طی دو سه سال اخیر این موضوع را بخوبی اثبات می‌کند. برای مثال امسال 350 میلیارد تومان از محل صندوق‌ها و 650 میلیارد تومان از محل طرح ایتام جمع‌آوری کرده‌ایم که همه این‌ها به غیر از 400 میلیارد تومانی که از محل زکات داشته‌ایم در قالب صدقه می‌آید؛ بنابراین انفاق مردم طی 11 ماه گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش داشته است که این رقم بسیار خوبی است و پیش بینی می‌شود در سال آینده افزایش پیدا کند. ضمن اینکه این کمک‌ها در جشن نیکوکاری نیز ۵٠ درصد رشد داشته که گویای اعتماد و استقبال مردم به کمیته امداد است.

 با وجود پیشرفت‌های فناوری و جمع آوری کمک‌های مردمی به روش الکترونیکی در بسیاری از کشورها هنوز ما در کشورمان شاهد تعدد صندوق‌های خیریه هستیم. کمیته امداد در حال حاضر چه تعداد صندوق دارد و مهم‌تر اینکه این نهاد چه رویکردی در استفاده از روش الکترونیکی برای جذب کمک‌های مردمی دارد؟ 
اطلاعی از تعداد دقیق صندوق‌ها ندارم؛ اما صندوق‌های موجود ما در کشور سه دسته‌اند؛ بخشی از آن‌ها در معابر، بخشی در اماکن مثل فرودگاه‌ها، مترو، ادارات و... و بخش دیگر نیز صندوق‌های کوچک خانگی هستند که امسال 10 درصد صندوق‌های معابر البته آن‌هایی که تحت آسیب بوده‌اند را جمع‌آوری کرده‌ایم که سال آینده هم این روند کاهشی ادامه خواهد داشت، ولی در عوض صندوق‌های اماکن و خانگی همچنان برای سال آینده افزایش می‌یابند. در پاسخ رویکرد اصلی ما استفاده از فناوری‌های نوین در جمع‌آوری کمک‌های مردمی است. به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا به سمت پرداخت الکترونیکی و غیرحضوری حرکت کنیم. چون با این روش جمع‌آوری انفاق مردم برای کمیته امداد هیچ هزینه‌ای ندارد ضمن اینکه هیچ شائبه و آسیبی متوجه آن‌ها نمی‌شود و مهم‌تر از همه اینکه می‌توانیم خیلی سریع این کمک‌ها را به دست جامعه هدف برسانیم. امسال 600 تا700 میلیارد تومان؛ یعنی 40 درصد جمع‌آوری کمک‌های مردمی به روش الکترونیکی انجام شده است که نشان می‌دهد مردم هم خواهان پرداخت کمک‌هایشان با روش الکترونیکی هستند. 

 با توجه به وضعیت حاضر اقتصادی احتمال اینکه سال آینده خانوارهای بیشتری متقاضی برای زیر پوشش رفتن کمیته امداد باشند قوت می‌گیرد؛ در این صورت آیا این نهاد آمادگی دارد افراد بیشتری را تحت پوشش ببرد؟
بله، اگر باز هم افراد نیازمندی وجود داشته و مایل باشند می‌توانیم سال آینده چتر حمایتی کمیته امداد را بیشتر باز کنیم تا افراد بیشتری را تحت پوشش ببریم. 
البته مجلس و قانون هم این اجازه را به ما داده است که سال آینده از محل تبصره ۱۴ بخشی از پشت نوبتی‌ها را جذب کنیم، اما بر اساس اعلام استان‌ها در حال حاضر پشت نوبتی نداریم و تعداد کمی هم که وجود دارد به ازای خروج و توانمندی مددجویان، تعداد تازه‌ای جذب می‌شوند. به هرحال ما در این زمینه نگرانی خاصی نداریم و آماده هستیم. 

 در اساسنامه کمیته امداد از اشتغال زایی مددجویان به عنوان یکی از اهداف مهم این نهاد یاد شده است. برای سال 98 چه برنامه خاصی در این زمینه دارید؟ 
برای سال آینده ردیف تبصره 16 بودجه کمیته امداد که ویژه وام اشتغال است بالاترین رشد را در میان ردیف‌های بودجه ما دارد. یعنی هیچ ردیفی را پیدا نمی‌کنید که 5/2 برابر شده باشد. یعنی بودجه ردیف اشتغال‌زایی کمیته امداد برای سال آینده به 3500 میلیارد تومان افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد مجلس و دولت روند اشتغال‌زایی جامعه هدف را پسندیده و به ما اعتماد کرده‌اند تا بتوانیم در سال آینده مشکل صف تقاضای وام جامعه هدف را حل کنیم. علاوه بر این ما 2000میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی روستایی داریم و 500 میلیارد تومان هم خودمان به این رقم اضافه می‌کنیم. یعنی در مجموع در سال آینده می‌توانیم سه برابر امسال وام در زمینه اشتغال‌زایی ارائه کنیم البته چون سقف وام اشتغال‌زایی ما از 20 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش می‌یابد تعداد دریافت کنندگان وام خود اشتغالی در سال 98 سه برابر امسال نخواهد شد. به عبارت دیگر امسال 110 هزار فقره وام اشتغال‌زایی پرداخت کرده‌ایم که این رقم احتمالاً در سال آینده به 200 هزار نفر خواهد رسید.

 آقای فتاح، در شرایط موجود برخی از دستگاه‌ها و نهادها از تحقق نیافتن بودجه‌شان از سوی دولت خبر می‌دهند و از این بابت گله‌مند هستند. امسال تعامل دولت در این زمینه با کمیته امداد چگونه بوده است؟
صادقانه عرض کنم که دولت خیلی با این نهاد حمایتی تعامل داشته است. ما اصلاً خود را جدا از دولت نمی‌دانیم. همواره ادعا داریم همه کارهایی که انجام می‌دهیم در چارچوب نظام است که در این چارچوب دولت یکی از آن‌هاست که به کمیته امداد اعتماد دارد. به طوری که دولت می‌توانست بخشی از کاری که ما انجام می‌دهیم را از طریق غیر کمیته امداد اجرایی کند. مثلاً در حوزه مسکن افراد تحت پوشش کمیته امداد، دولت می‌توانست از طریق بنیاد مسکن، وزارت مسکن و... اقدام کند، اما این کار را در چارچوب ما پیش می‌برد. یا یارانه را به کمیته امداد می‌دهد تا ما آن را به جامعه هدف بدهیم در حالی که خودش می‌توانست یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد را واریز کند. این اعتماد در حوزه بودجه هم کاملاً مشهود است. دولت امسال 95 درصد بودجه ما را تخصیص داده که در این زمینه ما جزو استثناها هستیم.
در پرداخت وام تقریباً دولت و بانک مرکزی همکاری کامل کرده‌اند. امیدوارم این همکاری همچنان تعمیق پیدا کند چون نفع این مهم برای نظام است. اینجا نباید ما جناحی و سیاسی نگاه بکنیم. کاری که در این حوزه انجام می‌گیرد منافع ملی است و بالاترین منافع ملی هم همین جامعه هدف هستند که بتوانند این شرایط سخت را سپری کنند. این وفاق ملی نشانه خیلی خوبی است.درخواستم این است که همه در جاهای دیگر هم این طور عمل کنند.به جای نقدهای آنچنانی از یکدیگر و موضع‌گیری علیه هم، که ضررش متوجه همه ملت می‌شود بیایند راه وحدت و تعامل را در پیش بگیرند که نفع آن به مردم برسد. 

 پس یعنی تمام انتظارات شما از دولت برآورده شده است؟
ببینید، انتظارات ما خیلی بالاست، اما دولت هم محدودیت‌هایی دارد.یعنی منابع درآمدی دولت که بیشتر از فروش نفت است پاسخگوی همه نیازهای کشور نیست. به هرحال ما متوجه این محدودیت‌ها هستیم و می‌دانیم که دولت به اندازه وسعش به تعهداتش عمل کرده است.یعنی احساس نمی‌کنیم دولت کوتاهی کرده است.
 به عبارت دیگر هرچه بودجه و قانون بوده دولت محترمانه به آن‌ها عمل کرده است، البته شاید بگوییم نیاز جامعه هدف بیشتر از آن چیزی است که مصوب مجلس است که این موضوع دیگری است که ان شاء الله باید دعا کنیم تا خزانه پر شود و تحریم‌ها که کمرش شکسته شده کاملاً رفع شود تا دولت بیشتر به کمیته امداد بودجه برساند و ما هم بهتر جامعه هدف را مورد حمایت قرار بدهیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.