خراسان شمالی- استان خراسان شمالی با داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی همه ساله میزبان قریب به ۲۰ میلیون زائر و گردشگر از جای‌جای میهن اسلامی است.

«باب الرضا» آماده میزبانی از میلیون‌ها مسافر نوروزی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان:  هر چه به روزهای انتهایی سال نزدیک تر می‌شویم شهرهای مختلف، طراوت و تکاپوی روزهای انتهایی سال را بیش از گذشته نمایان می‌کند چراکه جذب مسافران نوروزی برای مردم و مسئولان از اهمیت بالایی برخوردار است.

خراسان شمالی با داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی همه ساله میزبان قریب به ۲۰ میلیون زائر و گردشگر از جای‌جای میهن اسلامی است.

وجود بناهای تاریخی متعدد، آب و هوای مطلوب و قرار گرفتن در مسیر زیارتی و سیاحتی بحث جذب گردشگر در ایام نوروز را برای استان دارای اهمیت کرده است.

در ایام نوروز سال ۹۸ نیز خراسان شمالی میزبان میلیونها زائر و مسافری خواهد بود که برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و سیاحت در شهرهای شمالی ایران از این منطقه عبور می‌کنند.

به همین منظور این روزها نقاط مختلف این استان در حال آماده سازی شهر به منظور میزبانی مناسب از گردشگران و زائران نوروزی و مهیا کردن فضایی جذاب و دلنشین برای مسافران است.

۲۵ المان نوروزی در نقاط مختلف بجنورد نصب شد

روح الله براتیان شهر دار بجنورد؛ با اشاره به آماده سازی شهر برای استقبال از بهار می گوید: امسال قصد داریم فضایی متفاوت و ویژه از سالهای گذشته در استقبال از نوروز برای شهروندان عزیز و مسافران در سطح شهر ایجاد کنیم.

وی می افزاید: احداث کلبه روستایی با حیاط فرش گل در پارک شهر، احداث تونل گل، تونل نوری رنگ آمیزی دیوارهای سطح شهر، هرس درختان، رنگ‌آمیزی جداول، رفع سد معبر درمبادی ورودی شهر، نصب بنر و پرچم‌های ساتن، نورپردازی و بهسازی و تعمیر استخرها و تهیه امکانات بهداشتی در شهر  و.. از اهم فعالیت های  زیبا سازی شهرداری جهت آماده سازی شهر در استقبال از نوروز است .

 به گفته شهردار با هدف ایجاد حال هوای نوروز در شهر ۲۵المان نوروزی که بخشی توسط هنرمندان و بخشی اعظمی به همت پرسنل شهرداری ساخته شد در شهر نصب شدند.

تجهیز هزار و ۱۵۸ کلاس درس برای اسکان نوروزی

احمد آذری رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز می گوید: هزار و ۱۵۸ کلاس درس در قالب ۱۵۰ مدرسه استان برای اسکان مسافران نوروز ۹۸ تجهیز شد.

وی با بیان اینکه مدارس استان در سطح الف و ب تجهیز شده می افزاید: امسال ۶۷۵ کلاس در رده الف و ۳۸۵ کلاس در رده ب، برای اسکان مسافران نوروزی آماده شده است.

وی همچنین می گوید: امسال ۱۰۰ کلاس درس به صورت ویژه برای پذیرش مسافران نوروزی تجهیز شد که این کلاس ها امکانات بیشتری نسبت به کلاس های رده الف دارد؛ همچنین سه خانه معلم در شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان برای پذیرش فرهنگیان آماده است.

رئیس اداره تعاون و امور رفاهی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی و تصمیم ستاد تسهیلات سفر استان، فقط فرهنگیان در مدارس پذیرش می شوند، اظهار می دارد: این تصمیم در حالی است که زیرساخت ها برای اسکان و پذیرش مسافران نوروزی در استان مهیا نیست و قطعا تقاضای زیاد برای اسکان، خدمات رسانی ها را تحت شعاع قرار می دهد.

وی خاطر نشان می کند: در طرح نوروز ۹۷، بیش از ۳۲ هزار نفر در مدارس استان اسکان یافتند و براساس پیش بینی، امسال به ۳۵هزار نفر می رسد.

۳۹ بقعه استان میزبان زائران نوروزی

حجت الاسلام عظیم آسوده مدیرکل اوقاف و امور خیریه، نیز طرح آرامش بهاری را فرصت مناسب و مغتنمی برای ارائه خدمات رفاهی به زائران و مسافران نوروزی می داند و به اجرای آن در ۳۹ بقعه اشاره می کند و می افزاید: مراسم لحظه تحویل سال در آستان مبارک این امامزادگان با حضور گسترده مردم برگزار می شود.

وی با اشاره به این که در قالب طرح آرامش بهاری ۳۶ روحانی در این امامزادگان به فعالیت می پردازند، تصریح می کند: ۲۲ خیمه معرفت در این امامزادگان شامل غرفه های مشاوره خانواده و وقف، پاسخگویی به سوالات شرعی و کودک و نوجوان به ارائه خدمات به زائران و مسافران می پردازند.

آسوده ادامه می دهد: خیمه های معرفت در ۳ امامزاده به شکل شاخص برپا خواهند شد.

وی با بیان این که طرح آرامش بهاری از ۲۸ ماه جاری آغاز می شود و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت، می افزاید: هدف از اجرای این طرح، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور و ارتقای سطح فکری و معنوی زائران و مسافران نوروزی در کنار ارائه خدمات مختلف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان امامزاده حمزة الرضا(ع)، امامزاده عبدالرضا(ع) توده، امامزاده غیبی، عبدالرحمان اسطرخی، مقبره شیخ مقدم روستای ا... آباد و قبور سادات را به عنوان امامزادگان در نظر گرفته شده برای اجرای طرح آرامش بهاری در شیروان اعلام می کند و می افزاید: امامزادگان جعفر بن احمد، جعفر بن موسی(ع) روستای کوشکی، حمزة بن موسی(ع) دهنه شیرین، امامزاده حسین در روستای فریمان و بابا قدرت و ابراهیم نظرگاه در اسفراین هم آماده اجرای این طرح هستند.

وی ۵ امامزاده در مانه و سملقان را فهرست دیگری از امامزادگان بیان می کند که طرح آرامش بهاری در آن ها اجرا می شود.

وی به اجرای طرح دست های مهربانی نیز در راستای کمک به نیازمندان در آستانه سال نو و عید نوروز اشاره می کند و از فعالیت ۱۰ موقوفه استان در شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان و فاروج در این راستا خبر می دهد و می گوید: در آستانه عید نوروز بسته های غذایی به منازل نیازمندان ارسال می شود.

آمادگی ۳۳ اقامتگاه بومگردی

حبیب ا... یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیزدر خصوص برنامه های ویژه این دستگاه برای نوروز ۹۸ می گوید: برنامه های نوروزگاه های استان همچنان برقرار است و این ویژه برنامه ها در ۳۰ نقطه استان اجرا می شود.

وی با بیان این که نوروزگاه ها در ۳ نقطه از بجنورد شامل «بش قارداش»، «آیینه خانه مفخم» و یکی دیگر از مکان های این شهر به شکل متوالی برگزار می شود، ادامه می دهد: در شهرستان بجنورد نوروزگاه ها از اول فروردین سال ۹۸ تا پایان نوروز بعد از ظهر در دو مکان و شب در مکان دیگری برگزار می شود.

وی خاطرنشان می کند: یکی دیگر از برنامه های ویژه این دستگاه که امسال اجرایی می شود، برگزاری خیابان غذا در خیابان مشرف به آیینه خانه مفخم است.

یزدان پناه با بیان اینکه در خیابان غذا دو سیاه چادر و ۱۸ غرفه غذا راه اندازی می شود، اظهار می دارد: این خیابان از ۲۸ اسفند افتتاح می شود و تا پایان نوروز برقرار است و با تصمیم شورای ترافیک تردد خودروها در این خیابان از ۲۸ اسفند ممنوع خواهد بود.

وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه های استقبال از مسافران در مرکز استان، اضافه می کند: ورودی های استان آماده استقبال از مسافران هستند؛ در ۲۰ مکان در استان بازارچه های نوروزی با محوریت صنایع دستی راه اندازی می شود.

وی با اشاره به برگزاری تورهای ارزان قیمت از طریق چند دفتر گردشگری استان، عنوان می کند: تورهای طراحی شده هر روز از بجنورد به اسفراین و برعکس برگزار می شود و مقصد گردشگران، روستای گردشگری «روئین» و «بلقیس» خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی همچنین از آمادگی ۳۳ اقامتگاه بومگردی استان برای پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی و از رونمایی نرم افزار گردشگری استان همزمان با راه اندازی خیابان غذا خبر می دهد.

برپایی ۵ ایستگاه سلامت نوروزی اورژانس ۱۱۵

دکتر تقی دولت آبادی رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث خراسان شمالی از برپایی پنج ایستگاه سلامت نوروزی اورژانس ۱۱۵ در محورهای مواصلاتی اصلی این استان در دوراهی دشت، امین الله، حصارگرمخان، چمن بید و مسجد امام سجاد (ع) شیروان خبر می دهد.

وی تصریح می کند: داروهای مورد نیاز اورژانسی در ایستگاه‌های سلامت در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و اطلاع‌رسانی و آموزش، تست قند خون و فشار خون نیز در این ایستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه می دهد: ایستگاه های سلامت نوروزی مرکز فوریت های پزشکی خراسان شمالی از ۲۵ اسفند ماه سال جاری  تا ۱۶فروردین  ماه ۹۸آماده ارائه خدمات به مسافران است.

بکارگیری سه هزار نیروی پلیس

سردار علیرضا مظاهری فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز از به کارگیری سه هزار نیروی پلیس و ۶۳۰ دستگاه خودرو برای ایام نوروز خبر می دهد و می افزاید: ۳۰۰ نیروی کمکی نیز در کنار پلیس افتخاری در برقراری نظم و امنیت همراه ما هستند.

وی می گوید: چهار ایستگاه فصلی باباامان و بش قارداش و دشت و پارک محله ای نیز برای این ایام آماده شده و گشت های پلیس نیز مرتب در مسیرها تردد می کنند.

برپایی ۲۲ پایگاه جاده ای در استان

در ادامه محسن نجات مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌شمالی از برپایی ۲۲ پایگاه جاده‌ای در طرح نوروزی در محورهای استان می دهد و می گوید:  طرح نوروزی از۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۷ فروردین ماه ادامه دارد.

وی تعداد پایگاه های جاده ای جمعیت هلال احمر را ۲۲ پایگاه اعلام می کند و می افزاید: در مجموع ۱۱ پایگاه ثابت و جاده ای، دو پایگاه ثابت تخصصی شامل واکنش سریع و کوهستان و همچنین ۹ پایگاه موقت و سیار در این طرح به ارائه خدمات می پردازند.

وی با بیان اینکه هیچگونه کمبودی از نظر نیروی انسانی در طرح نوروزی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی وجود ندارد، اظهار می دارد: همکاران سازمانی و داوطلب هلال احمر در قالب دو هزار و ۴۲۰ نفر روز طی این طرح در حالت آماده باش هستند.

نجات خاطرنشان می کند: تیم های ویژه خواهران نیز در این مکان ها و پایگاه‌های مختلف مستقر شده اند تا خدمات ویژه ای را به خواهران ارائه دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر درباره استقرار بالگرد در استان نیز می گوید: با پیگیری های انجام شده، هلیکوپتر امداد به مدت حدود دو هفته در استان مستقر خواهد بود.

وی می افزاید: استقرار هلیکوپتر نجات از روز ششم فروردین انجام می شود و طی طرح نوروزی، در نقاط مختلف استان مستقر می شود تا تسریع کننده عملیات امدادی باشد.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.