علیرضا رئیسی گفت: ۶۲۵۰ پروژه بهداشتی در حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر آغاز شده است و ۳۵۰۰ پروژه نیز به بهره‌برداری رسیده است و اردیبشهت ماه سال آینده۱۰۰۰ پروژه افتتاح خواهد شد همچنین باقی مانده آنها تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 افتتاح ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی در اردیبهشت ماه/ ریشه کن شدن "مالاریا" تا پایان سال ۹۹

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف تحریریه و دیدار با مدیران این خبرگزاری علاوه بر شنیدن دغدغه‌های خبرنگاران به تشریح اقدامات وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر پرداخت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در دیدار با مدیر عامل خبرگزاری فارس ضمن تشریح اقدامات معاونت بهداشت طی سال‌های اخیر توضیح داد: در سال ۱۳۷۵ دوره‌ای که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بودم، روستاها از هیچگونه امکانات بهداشتی برخوردار نبودند و ما حتی توانایی تعمیر مراکز بهداشت را نداشتیم، طرح تحول سلامت از دوره‌ای آغاز شد که هزینه‌های کمر شکن گریبان مردم را گرفته بود اما ما تلاش کردیم پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم.

بازنگری تعرفه‌ها اقدام مهم وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه قبل از طرح تحول سلامت تعرفه پزشکان اصلاح نشده بود و متاسفانه در برخی مناطق شاهد پدیده گرفتن زیرمیزی بودیم گفت: در طرح تحول سلامت دو اقدام بزرگ صورت گرفت اول اینکه تعرفه خدمات اصلاح شد، تعرفه برخی اعمال جراحی ۳۷هزار تومان بود، بازنگری کتاب ارزش‌های نسبی ۱۵ سال بود که انجام نشده بود اما این اقدام انجام شد هرچند مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و برخی از گروه‌های پزشکی نیز اعتراضاتی را انجام دادند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل اجرای طرح تحول سلامت ناپایداری منابع بوده است گفت: برآورد شده بود که ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه نیستند و قرار بود افرادی که نیازمند بستری هستند خدمات را به صورت رایگان دریافت کنند اما حدود ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند و منابعی برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود. همچنین بیمه همگانی برای تمام خدمات ارایه شد که این موضوع اشکالات زیادی را به وجود آورد.

رئیسی ادامه داد: بیمه سلامت می‌توانست با ۴۶۰۰میلیارد تومان یک سال خدمت ارایه دهد اما با این دو اتفاق به ۱۲۰۰۰میلیارد تومان نیاز پیدا کرد و امسال نیز به ۱۶۰۰۰میلیارد تومان پول نیاز دارد.

افتتاح ۱۰۰۰ خانه بهداشت در اردیبهشت ماه

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۶۲۵۰ پروژه بهداشتی در حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر آغاز شده است و ۳۵۰۰ پروژه نیز به بهره‌برداری رسیده است و اردیبشهت ماه سال آینده۱۰۰۰ پروژه افتتاح خواهد شد و باقی مانده آنها تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. از طرفی در حوزه درمان نیز اقدامات مثبتی صورت گرفت، وضعیت حوزه درمان بسیار اورژانسی بود و به دو دلیل به این موضوع توجه ویژه شد، از ۱۱ میلیون دفترچه‌ای که صادر شد در سال اول حدود ۳۷ درصداین افراد اقدام به عمل جراحی کردند که اگر دفترچه‌ها وجود نداشت این افراد قادر به درمان نبودند اما متاسفانه منابع این طرح به درستی دیده نشده بود.

رئیسی تصریح کرد: نظام پرداخت در کشور ما با مشکلاتی مواجه است، اشکال نظام پرداخت فی فور سرویس ایجاد درخواست القایی است، در حوزه بهداشت نظام پرداخت سرانه‌ای است، به طور مثال در شهری که ۲۰هزار نفر جمعیت وجود دارد برای هر نفر سرانه‌ای در نظر می‌گیریم و یکبار پرداخت می‌شود، اشکال این طرح کاهش ارایه خدمت است. سال ۹۷ نظام پرداخت تغییر یافت و برای پرداخت سقف تعیین شد اما کف ندارد، یعنی به ازای خدمت پول پرداخت می‌شود و خدمات به صورت فعال ارایه می‌شود، اگر مراقب سلامت کم‌کاری کند پرداختی وی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اختلاف پرداختی در نظام سلامت گفت: در بسیاری از کشورها تعادل در زمینه پرداختی‌ها صورت گرفته است اما در مواقعی عدالت در پرداخت وجود ندارد که باید در این زمینه برنامه ریزی صورت گیرد.

پیشرفت‌های چشمگیر حوزه بهداشت پس از انقلاب

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نقش نیروهای جوان در اداره نظام سلامت گفت: استفاده از نیروهای جوان و مدیریت منسجم باعث رفع مشکلات خواهد شد، کشوری که ۹۴ داروهای خود را در داخل تولید می‌کند قطعا می‌تواند سایر مشکلات را حل کند، در حال حاضر برای هیچ یک از اعمال جراحی نیازمند پزشکان خارجی نیستیم، در حوزه بهداشت در سال ۵۷ از هر هزار تولد بالای ۵۰ نوزاد جان خود را از دست می‌دادند و از هر ۱۰۰۰ تولد بیش از ۱۵۰ کودک به سن ۵ سالگی نمی‌رسیدند، در آن دوران سازمان جهانی بهداشت استانداردهایی را وضع کرد و در سال ۲۰۱۵ مرگ‌ و میر نوزادان ما به عدد ۱۰ کاهش یافت و ما قبل از سال ۲۰۱۵ به این رقم رسیدیم. از هر ۱۰۰هزار زایمان ۵۸ مادر باردار جان خود را از دست می‌دادند و اکنون این رقم به ۱۸ رسیده است.

وی افزود: اوایل انقلاب ۱۳۰۰ خانه بهداشت در کشور وجود داشت اما در حال حاضر ۱۸۰۰۰ خانه بهداشت فعال در کشور وجود دارد و تمام روستاهای ۱۰۰۰ نفری از خانه بهداشت برخوردار هستند و شبکه بهداشت ایران جزو افتخارات سازمان جهانی بهداشت است.

رئیسی ادامه داد: بحث کنترل بیماری‌ها در ایران بی‌نظیر است، سال ۲۰۰۰ ما ۱۲۰۰۰ مورد مالاریا در کشور داشتیم اما پس از گذشت چند سال در حال حاضر تنها ۳۷ مورد مالاریا در کشور مشاهده شد که اکثر آنها وارداتی بوده است، ما به سمت ریشه‌کنی مالاریا در حال حرکت هستیم، قبل از انقلاب سالانه هزاران نفر به دلیل تراخم بینایی خود را از دست می‌دادند اما امسال گواهی ریشه‌کنی تراخم به ایران تعلق گرفت، در زمین بیماری سل به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در دنیا ۱۴۴ مورد وجود دارد در افغانستان این رقم به ۲۷۰ مود می‌رسد که خوشبختانه در ایران به عدد ۱۲ رسیده است و امیدواریم بتوانیم تا دو سال آینده مالاریا را نیز ریشه‌کن کنیم.

نقش مهم بهورزان در نظام سلامت

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نقش مهم بهورزان در ارایه خدمات سلامت گفت: بهورزان با کسب آموزش‌های لازم از آموزشگاه‌های بهورزی مناطق به صورت عملی مهارت کسب می‌کنند و در خانه‌های بهداشت مشغول به فعالیت می‌شوند.

توجه به مناطق محروم یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت بهداشت بوده است و کلینیک‌های سیار برای خدمت‌رسانی به این مناطق اعزام شده‌اند توضیح داد: بسیاری از پزشکانی که در این مناطق مشغول به فعالیت هستند با علاقه به هموطنان خدمت‌رسانی می‌کنند و وزارت بهداشت نیز برای رفاه این افراد برنامه‌ریزی خواهد کرد.

لزوم اصلاح تصویر پزشکان در رسانه‌ها

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه این گفت‌وگو گفت: حمایت از اقدامات جهادی وزارت بهداشت عین انقلابی‌گری است، موضوعات در خبرگزاری فارس به صورت کارشناسی تحلیل می‌شوند، مشی خبرگزاری نقد و بیان مشکلات است تا مسئولان بتوانند با شناسایی آنها در راستای حل آنها گام بردارند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه خبرهای حوزه بهداشت و درمان خبرهای خوب و قابل افتخار است گفت: خبرگزاری فارس با راه‌اندازی بخش خبر خوب خبرگزاری فارس به دنبال ایجاد نشاط و امید در جامعه است.

وی گفت: تصویری که از پزشک در جامعه ترویج می‌شود زیبا نیست و باید پزشکانی که در مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنند را در رسانه‌ها معرفی کرد، ارایه این تصاویر باعث ایجاد امید و اعتماد مردم به پزشکان خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.