پژوهنده فرهنگ باستانی ایران گفت: به مرور زمان و با گذر تاریخ، رسم هفت سبزه به هفت سین تبدیل شد. در زمان باستان سین و شین و ... وجود نداشته است.

مراسم نوروز در ایران باستان هفت سبزه بوده است نه هفت سین / فاصله گرفتن ایرانیان از آیین کهنشان از قاجار شروع شد

دکتر فریدون جنیدی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: آیین هفت سینی که امروز از آن نام می بریم در اصل و در تاریخ باستان ایران آیین هفت سبزه بوده است. هفت سبزه عبارت است از روییدن  هفت گیاه به نامهای گندم، جو، عدس، ماش، نخود، لوبیا و ارزن. از این هفت گیاه ۵ تا متعلق به خوراک انسانها بوده است. ارزن خوراک پرندگان و جو خوراک چهارپایان را تشکیل می داده است.

وی اظهار کرد: در واقع این گیاهان، هدیه یزدان است که آفریدگان با آن زندگی می کنند. ایرانیان باستان در روزهای انتهایی زمستان این گیاهان را آماده و می کاشته اند و در ایام  نوروز در منازل خود قرار می داده اند. در تمام مدت از این هفت سبزه مراقبت می کرده اند تا به نوعی سپاس یزدان را به جا آورده باشند

وی افزود: به مرور زمان و با گذر تاریخ، رسم هفت سبزه به هفت سین تبدیل شد. در زمان باستان سین و شین و ... وجود نداشته است. در زمان اوستایی در سه هزار سال پیش ایرانیان حرف "س" را سین نمی گفته اند. بلکه آنرا همان "س" تلفظ می کرده اند.

دکتر جنیدی گفت: در سالهای نه چندان دور گذشته آرام آرام،  به جای اینکه هفت سبزه در ایام نوروز کاشته و نگهداری شود، رسم نوروز تبدیل شد به چیدن سفره هفت سین و گذاشته شدن سبزه و سمنو و سکه و ...، این رسم از دوران صفویان یا قاجاریان وارد فرهنگ ایرانیان شده است و نهایتا قدمتی در حدود سیصد تا چهارصد سال دارد.

وی ابراز داشت: خوب است بدانیم آیین های اصیل ایرانی بسیار با قدمت هستند و تاریخ چند هزار ساله دارند. حتی قبل از اینکه تاریخ نوشته شده ایران از زمان مادها و هخامنشیان اطلاعاتی را بازگو کند. در شاهنامه فردوسی آمده است که

" ببالید کوه آبها بر دمید           سرِ رستنی سوی بالا کشید"

وی ادامه داد: این بیت در حال روایت پیدایش کوه هاست که میلیون ها سال پیش اتفاق افتاده است. متاسفانه به شاهنامه چندان توجهی نمی کنیم. تغییر و فاصله گرفتن ما از تاریخ کهن خودمان، تقریبا از زمان قاجاریه که به مروز زمان گفته های اروپایی ها وارد متون ایرانی شد و دارالفنون تاسیس شد و ماجراهای بعدی اتفاق افتاد، شکل گرفته است. متاسفانه در آن سالها آرام آرام هرچه دیگران به ما گفتند را قبول کردیم و آیین خودمان را فراموش کردیم.

این پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران بیان کرد: تاریخ پیدایی خط در جهان، تاریخ پیدایی ابزارهای جنگی را در شاهنامه داریم. تنها ملتی هستیم که می توانیم عنوان کنیم که در حدود شش هزار سال قبل، بشر مس را پیدا کرده و بعد از مس فلزهای دیگر یافته شده و همه اینها در شاهنامه آمده است.

وی تصریح کرد: آیین ایران باستان هر کدام برای خود رمز و نشانه و دارای مفاهیم بلندی بوده اند. به عنوان مثال مفهوم آیین هفت سبزه این است که ما به پرودگار می گوییم، خداوندا تو به ما دانه هایی دادی که هم زندگی انسهانها بر آن استوار است و هم زندگی پرندگان و هم زندگی چهارپایان و به همین دلیل از تو سپاسگذاریم.

وی گفت: رسم سفره هفت سین قدمت زیادی ندارد اما اکنون که در سراسر ایران و در برخی دیگر از کشورهای جهان، جا افتاده است و نوروز به اینگونه اجرا می شود، مانعی برای ادامه آن نیست اما بسیار خوب است که بدانیم اصل مراسم نوروز ایرانیان آیین هفت سبزه است و قدمتی چندین هزار ساله دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.