محمد صفریان دکترای تخصصی علم تغذیه گفت: توصیه می شود برای مهمانی ها و مهمانی دادن ها برنامه ریزی داشته باشیم به این معنی که وقتی قرار است در شب به مهمانی شام برویم حتما نهار آن روز را خیلی سبک میل کنیم و شام را هم دیر وقت میل نکنید.

مراقب دریافت شیرینی هاو چربی ها در نوروز باشید

همزمان با روزهای تعطیلات نوروز، بازار مهمانی و دید و بازدید و خوشگذرانی‌ها حسابی داغ می‌شود. بسیاری از مردم سر کار نمی‌روند یا کمتر می‌روند، خیلی‌ها ساعت‌های بیشتری‌ می‌خوابند، میوه، آجیل، انواع شیرینی و غذاهای رنگارنگ می‌خورند، مسافرت می‌روند و خلاصه اینکه همه اینها شرایط را برای اضافه وزن و چاقی و بی‌توجهی به سلامت فراهم می‌کند. اما چه کار باید کنیم تا در این ایام نوروز چاق نشویم و به فکر سلامت بدنمان باشیم تا پس از تعطیلات حسرت وزن و شرایط قبل از نوروز را نخوریم؟ بدون‌شک داشتن برنامه تغذیه‌ای خوب، بهترین راه برای این است که بتوانیم سلامتی خود را در طول تعطیلات تضمین کنیم.

در همین باره دکتر محمد صفریان گفت: چون در ایام نوروز طبیعتا مشغله کاری افراد کمتر است و بیشتر وقشتان را با خانواده می گذرانند و دسترسی شان هم  به غذاها و خوراکی ها بیشتر است و از طرفی هم بازار دید و بازدید ها هم گرم است توصیه می شود برای مهمانی ها و مهمانی دادن ها برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم به این معنی که وقتی قرار است در شب به مهمانی شام بروید حتما نهار آن روز را خیلی سبک میل کنید و ترتیبی هم بدهید که شام هم حتی المکان دیر وقت میل صرف نشود. البته در کنار اینکه توصیه می شود از وعده های غذایی سبک استفاده کنید به این نکته هم توجه کنید که به هیچ عنوان هیچ یک از وعده های غذایی حتی شام را هم حذف نکنید چون معده به‌زودی برای رفع گرسنگی به هله‌هوله خوردن می‌افتد. ضمن اینکه انواع شیرینی و شکلات بخصوص برای بچه ها باعث کاهش اشتها می‌شود.

پس بهتر است از شیرینی ها وغذاهای چرب کمتر استفاده کنید و به جای آن بیشتر از آجیل ها بخصوص تخمه ها استفاده شود چون اینها کالری کمتری دارند و طبیعتا چاق کنندگی چندانی هم ندارند. دقیقا به همین دلیل توصیه می کنم که در این ایام از فعالیت های ورزشی غافل نشوید و حتی المکان سعی کنید کمتر وقتتان را جلو تلویزیون بگذرانید.

صفریان اضافه کرد: نکته دیگر اینکه یکی از مهم‌ترین تغییرات در ایام تعطیلات سال نو کاهش مصرف آب است. در واقع به‌دلیل دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند که بارزترین آنها مشکلات گوارشی است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.