همیشه تصور می‌کردم روش آموزشی معلمان تابع قوانین خاصی است و روش‌های آموزشی خلاقانه در نظام آموزشی ما چندان جایگاهی ندارد.

آموزگار خوش ذوق خلاقیت را به کلاس درس آورد

یعنی معلمان اجازه ابتکار عمل در آموزش را ندارند و باید به شیوه‌ای که از سوی آموزش و پرورش برای آن‌ها معین شده، به تدریس بپردازند. تا اینکه توصیف تدریس یکی از معلمانی که روش‌های خلاقانه و ابتکاری خاصی در تدریس داشت را شنیدم و تصمیم گرفتم یک روز در کلاسش حاضر شوم.

ستاره خواجه معلمی است که ۲۰ سال از مجموع ۲۵ سال خدمتش در آموزش و پرورش را در پایه اول تدریس کرده است و از تجربیات ناب کار با بچه‌های کوچک در کلاس‌هایش بهره می‌برد تا اکنون یکی از متفاوت‌ترین کلاس‌های اول را داشته باشد.

 روشی برای ماندگاری مطالب در ذهن

این آموزگار خلاق در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: به خاطر علاقه‌ای که به پایه اول دارم و در آن راحت هستم با اینکه امکان تدریس در پایه‌های دیگر را هم دارم، اما داوطلبانه این پایه را انتخاب می‌کنم و با تجربه‌ای که پیدا کرده‌ام با توجه به اینکه با این روش مطالب بیشتر در ذهن بچه‌ها می‌ماند، چون عملاً آنچه را که به آن‌ها تدریس می‌شود را مشاهده می‌کنند، این شیوه را انتخاب کرده‌ام. ستاره خواجه در توضیح شیوه تدریس خود می‌گوید: استفاده از قطار الفبا که با تلاش فراوان تهیه کرده‌ام در کنار کتب آموزشی به درک و فهم بهتر مطالب کمک می‌کند، چون بچه‌ها هنوز نمی‌توانند بخوانند، با عکس ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و از روی آن می‌فهمند مثلاً پرندگان پر دارند و پرواز می‌کنند و تخم می‌گذارند و دیگر مسائل را هم به این روش به آسانی می‌آموزند.

 تدریس حروف به همراه خوراکی‌های خوشمزه

وی ادامه می‌دهد: برای آشنایی بیشتر بچه‌ها در تدریس حروف مختلف، خوراکی‌های گوناگون مرتبط با آن حرف را در مدرسه، آماده می‌کنم، به عنوان مثال برای حروف آ، پ، ش، ر، ن به ترتیب خوراکی‌هایی مثل ‌آش، پیراشکی، شیرینی، رنگینک و نان را در مدرسه آماده کرده‌ام و چون بچه‌ها با چشمان خود از ابتدا مراحل ساخت را می‌بینند در ذهنشان ماندگار می‌شود. وی اظهار می‌دارد: امروز حرف (ن) را تدریس کردم و به طور کامل از کشت گندم و آماده‌سازی زمین را به بچه‌ها نشان دادم و مراحل آبیاری و جمع‌آوری گندم و رفتن به آسیاب و تبدیل شدن به آرد را توضیح دادم و به آن‌ها گفتم اینکه امروز ما به راحتی نان تهیه می‌کنیم به خاطر وجود نانواهاست، اما در قدیم مردم خودشان تمام این مراحل را انجام می‌دادند و برای اینکه بچه‌ها با پخت نان به صورت عملی آشنا شوند به صورت نمادین با به راه انداختن نانوایی خاله رقیه نان روغنی را در حضور بچه‌ها آماده کردیم و دانش‌آموزان خوردند وهم درس را به صورت عملی آموختند و هم خیلی خوشحال شدند.

 جشن‌های مذهبی و ملی

وی ادامه می‌دهد: همچنین برای آشنایی بچه‌ها با مناسبت‌های مذهبی و ملی جشن‌هایی مثل جشن قرآن، جشن ولادت ائمه معصومین(ع) و اعیاد مذهبی، جشن یلدا، جشن فجر پیروزی، ۱۳ آبان و جشن نوروز را با مشارکت خانواده‌های دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم که خیلی مؤثر بوده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.