حتماً تاکنون شما هم ضرب‌المثل «از شیرمرغ تا جان آدمیزاد» را شنیده‌اید. در این ضرب‌المثل شیر مرغ به این دلیل به کار رفته که نایاب و دسترسی به آن محال است.

مافیای مرغ بدتر از سلطان سکه


اما الان می‌شود با توجه به شرایطی که در بازار گوشت مرغ وجود دارد حتی به جای شیر مرغ، گوشت مرغ در ضرب‌المثل مذکور به کار برد! که البته گزاف هم نگفته‌ایم.

شرایط فعلی گوشت مرغ و نایاب شدن آن هم همان داستان شیر مرغ است. دیروز بعد از انتشار گزارشی مردمی با عنوان «دور زدن قانون با سلاخی مرغ» دوباره به بازار رفتیم تا از شرایط روز مرغ خبر بگیریم.

  مرغ همچنان نایاب

در ابتدای بلوار استقلال مشهد که بزرگ‌ترین جایگاه عرضه مواد پروتئینی در مشهد به شمار می‌رود اگر بگوییم مرغی برای فروش وجود ندارد اغراق نکرده‌ایم.

از هر فروشگاهی سراغ مرغ می‌گیریم فروشندگان اعلام می‌کنند نداریم! تابلوهای قیمت همه خاموش است و نرخی برای مرغ روی آن دیده نمی‌شود فقط یک فروشگاه است که قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغ را روی تابلویش دارد اما او نیز مرغی برای فروش داخل یخچال‌هایش دیده نمی‌شود.

وقتی دلیلش را جویا می‌شویم اعلام می‌کند مرغ تنظیم بازار همان اول صبح آمد و مردم اینجا به صف ایستاده بودند و تمام شد!

قیمت تعزیراتی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان با قیمتی که تعزیرات قبلاً اعلام کرده بود ۲۰۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد اما با این وجود خبری از مرغ تعزیراتی در بازار استقلال نیست.

فقط مرغ‌هایی با عنوان بدون آنتی بیوتیک وجود دارد که قیمت‌هایی خیالی دارند. از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان بسته به انصاف فروشندگان در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. البته مرغ‌های دیگری هم در برخی از فروشگاه‌ها موجود است. مرغ تخم‌گذار، مرغ منجمد، خروس و مرغ هلندی که قیمت آن‌ها تقریباً یکی است و ۸۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

اما تا دلتان بخواهد در بازار ران، سینه، فیله و سایر مخلفات مرغ وجود دارد با قیمت‌هایی از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به بالا.

  احتکار معیشت مردم

این بازار به هیچ عنوان باب دل حتی فروشندگان هم نیست. اکثر آن‌ها عنوان می‌کنند فروششان به صفر رسیده است و مردم توانایی خرید ندارند.

با این توضیح که مافیای مرغ اجازه نمی‌دهد این بازار به ثبات برسد و هر روز دوست دارند مرغ را گران‌تر در بازار عرضه نمایند.

یکی از همین فروشندگان می‌گوید: مافیای مرغ خلافش اگر سنگین‌تر از سلطان سکه و دلار نباشد کمتر نیست، آن‌ها چیزی را می‌خرند و احتکار می‌کنند که رابطه مستقیم با معیشت مردم ندارند اما مافیایی که الان در بحث مرغ و گوشت شکل گرفته جلوی معیشت مردم را گرفته است و اثر مستقیم بر سفره مردم دارد به همین دلیل آن‌ها مجرمند و باید پاسخگوی اجحافی که در حق مردم می‌کنند باشند. از همین جهت قطعاً ورود قوه قضائیه به این جریان بیشتر از قبل حس می‌شود و پیگیری بیشتری را می‌طلبد.

  ۵۰۰ تن مرغ در راه بازار

در شرایطی که بازار از نبود و نایاب بودن مرغ حکایت دارد اما رسولیان، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از بهبود شرایط بازار مرغ در روزهای آینده می‌گوید. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما مدعی می‌شود با بیش از ۵۰۰ تن کشتار مرغی که شروع شده است بازار مرغ به شرایط آرامی خواهد رسید و مرغ به فراوانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی در واکنش به این موضوع که در حال حاضر هم گوشت مرغ در بازار وجود دارد اما با قیمت‌هایی که فروشندگان برای ران و سینه مرغ در نظر می‌گیرند، اظهار می‌دارد: قطعاً جلوی این کار هم گرفته خواهد شد و مرغ با قیمت‌هایی که برای آن به صورت ملی قیمت‌گذاری می‌شود در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ضمن اینکه با ورود مرغ‌های منجمد با قیمت‌هایی متعادل‌تر شرایط از اینکه هست بهتر نیز خواهد شد.

رسولیان همچنین از عزم مقامات استانی برای جلوگیری از قاچاق مرغ به استان‌های دیگر خصوصاً تهران می‌گوید و می‌افزاید: با کنترل بیشتر بر مبادی مرزی استان با سایر استان‌های کشور در پی این هستیم تا جلوی قاچاق مرغ بویژه به تهران را که یکی از دلایل گرانی است را بگیریم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.