نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف اروپا از الزام برای پیوستن ایران به پالرمو بیش از هر چیز ایجاد سدی در برابر مهاجران افغانستانی است و در این صورت دور نخواهد بود که کشورهای اروپایی مهاجران غیرقانونی افغانستانی را به سبب عبور از ایران ملزم به اقامت در ایران خواهند کرد.

هدف اروپا از پیوستن ایران به پالرمو ایجاد سدی در برابر مهاجران افغانستانی است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با انتقاد شدید از دستگاه دیپلماسی و معاونت حقوقی رئیس جمهور اظهار داشت: مسئولین با فضاسازی و جناحی کردن موضوع از پرداختن شفاف به تعهداتی که کشور در قالب کنوانسیون پالرمو می‌بایست متعهد شود طفره می‌روند. یکی از پروتکل‌های این کنوانسیون که تعهدات بسیار خطرناکی را برای کشور به همراه دارد «پروتکل مبارزه با قاچاق مهاجران از طریق زمینی، دریایی و هوایی» است.
وی افزود: کشورهای عضو براساس این پروتکل متعهد می‌شوند با هرگونه قاچاق مهاجران بین المللی مبارزه کنند و از آنجا که شهادت مهاجران علیه قاچاقچیان در دادگاه ممکن است بازگرداندن مهاجر به کشور خود را با مخاطره همراه کند کشورهای عضو شامل کشورهای محل عبور و کشورهای مقصد می‌بایست تمهیداتی برای اقامت موقت یا دائم آنان فراهم آورند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: آشکار است که با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مهاجران افغانستانی به اروپا این پروتکل هزینه‌های بسیار سنگینی در مبارزه با قاچاق این مهاجرین به سمت اروپا برای کشور به همراه خواهد داشت. به علاوه چنانکه در پروتکل دیگر همین کنوانسیون پالرمو به وضوح اشاره شده است و در حقوق بشر مربوط به مهاجرین نیز مورد تأکید قرار گرفته است به دلیل مخاطراتی که در کشور مبدأ برای این مهاجران وجود دارد کشور مقصد و کشور محل عبور مجاز نخواهند بود این افراد را به اجبار به کشور مادر بازگرداندند. به این ترتیب در صورت تصویب کنوانسیون پالرمو ایران تبدیل به مرزبان اروپا و اردوگاه پناهندگان و مهاجران افغانستانی خواهد شد.
آزادی‌خواه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواست در خصوص تعهداتی که تصویب این کنوانسیون در مورد مهاجران افغانستانی برای ایران ایجاد می‌کند اطلاع‌رسانی کنند و برای خشنود کردن طرف اروپایی سرزنش آیندگان را به‌جان نخرند.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات امروز افغانستان نتیجه اشتباه محاسباتی آمریکا بوده است و ایران نباید هزینه‌های اشتباهات غرب را پرداخت کند افزود: در حال حاضر نزدیک به سه میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند که براساس اسناد حقوق بشری که در گذشته متعهد شده‌ایم اجازه بازگرداندن اجباری آنان را نداریم و تنها می‌توانیم با ابزار تشویقی آنها را به بازگشت داوطلبانه ترغیب کنیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: 
این نماینده مردم استان همدان ضمن اشاره به رشد بالای جمعیت در کشور همسایه به انتقال تروریست‌های داعشی توسط آمریکا به افغانستان اشاره کرد و هشدار داد: در صورت بحرانی شدن مجدد افغانستان سیل جدید مهاجران به سمت ایران روانه خواهد شد و اگر ما کنوانسیون پالرمو را تصویب کرده باشیم موظف خواهیم بود با تمام اشکال انتقال آنان به سمت اروپا مبارزه کنیم. در غیر این صورت متهم خواهیم بود که به وظایف خود در مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته اقدام نکرده و حتی ممکن است به عنوان حامی این عناوینمجرمانه مورد پیگرد و تحریم قرار بگیریم.
آزادی‌خواه در پایان یادآوری کرد که پس از سرنگونی طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱ و استقرار نیروهای بین المللی در افغانستان گروه بزرگی از مهاجران افغانستانی به طور داوطلبانه به کشور خود بازگشتند. تعداد کمتری نیز از مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده بودند نیز توسط نیروی انتظامی به اجبار از طریق مرز دوغارون به کشور خود بازگشت داده شدند. همین بازگردانیدن غیرداوطلبانه مهاجران غیرقانونی که با اقامت آنان نیز موافقت نشده بود باعث شد کمیساریای عالی امور پناهندگان ملل متحد بیانیه‌هایی در مورد عدم رعایت حقوق بشر علیه ایران صادر نماید. لذا بنده تردید ندارم هدف اروپا از الزام برای پیوستن ما به پالرمو بیش از هر چیز ایجاد سدی در برابر مهاجران افغانستانی است و در این صورت دور نخواهد بود که کشورهای اروپایی مهاجران غیرقانونی افغانستانی را به سبب عبور از ایران ملزم به اقامت در ایران خواهند کرد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «حمایت از مجمع تشخیص مصلحت در رد پالرمو و CFT» و «پالرمو علیه معیشت مردم» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.