استان کرمان در منطقه خشک و نیمه‌خشک کشور قرار گرفته و این مسئله در کنار خشکسالی‌های اخیر، موجب نگرانی مردم دیار کریمان شده بود و در واقع طبیعت روی خوش خود را از پهناورترین استان کشور دریغ کرده بود. اما امسال شاهد افزایش نزولات آسمانی در این استان بودیم و این مسئله سبب شادمانی تمامی مردم این منطقه شده است چراکه مشکل کم‌آبی و خشکسالی در سال‌های اخیر در جنوب این استان به یک معضل تبدیل ‌شده و مسلماً برای مهار این تنش آبی به منابع مالی قابل ‌توجهی نیاز است.

امید به زندگی در روستاهای کرمان جوانه زد

 هادی شفیعی مجاز  
استان کرمان در منطقه خشک و نیمه‌خشک کشور قرار گرفته و این مسئله در کنار خشکسالی‌های اخیر، موجب نگرانی مردم دیار کریمان شده بود و در واقع طبیعت روی خوش خود را از پهناورترین استان کشور دریغ کرده بود.
اما امسال شاهد افزایش نزولات آسمانی در این استان بودیم و این مسئله سبب شادمانی تمامی مردم این منطقه شده است چراکه مشکل کم‌آبی و خشکسالی در سال‌های اخیر در جنوب این استان به یک معضل تبدیل ‌شده و مسلماً برای مهار این تنش آبی به منابع مالی قابل ‌توجهی نیاز است.

 حاشیه‌نشینی آب
خشکسالی در استان کرمان سبب پدیده نوظهوری به نام حاشیه‌نشینی آب‌ شده بود که این مورد در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله و بهره‌برداری بیش ‌از حد از سفره‌های آب زیرزمینی پدیده آمده و مردم روستاهای بدون آب به سمت روستاهای پرآب مهاجرت کردند. فرماندار رودبار جنوب از مسئله حاشیه‌نشینی آب در روستاهای این شهرستان پرده برداشت و گفت: مردم روستاهای فاقد آب، به سمت روستاهای پر آب مهاجرت می‌کنند و این اتفاق زمینه‌ساز ایجاد آسیب‌های اجتماعی است.  ابوذر عطاپور افزود: با توجه به کمبود آب و خشکسالی‌های اخیر، زنگ خطر حاشیه‌نشینی در روستاهای دارای آب در جنوب کرمان به صدا درآمده و مسلماً این پدیده‌نادر، تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.
وی به مشکلات کشاورزان جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: کمر کشاورزان جنوب کرمان زیر بار افت قیمت محصولات کشاورزی شکسته شده و باید از کشاورزان این منطقه حمایت شود. عطا پور بابیان اینکه کشاورزی در جنوب کرمان باید به سمت صنعتی شدن تغییر نگرش دهد، گفت: رودبار جنوب بیشترین مشکل آب کشاورزی را در این مناطق دارد چراکه آبی برای کشاورزی نیست؛ بنابراین رویکرد صنعتی شدن باید جایگزین بخش کشاورزی شود.
وی همچنین به مشکل آب آشامیدنی پنج شهرستان جنوبی کرمان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه جیرفت و عنبرآباد از ذخیره سد جیرفت برای بحران خشکسالی استفاده می‌کنند، تدابیر لازم برای تأمین آب پنج گنج جنوبی کرمان باید برنامه‌ریزی شود.
رئیس شورای تأمین شهرستان رودبار جنوب، طرح انتقال آب از دریای عمان را به‌عنوان یک ‌راه حل برای برطرف کردن مشکل آب پنج شهرستان جنوبی استان کرمان برشمرد و گفت: امیدواریم با توجه به حاد بودن مشکل آب در این منطقه شاهد 
عملیاتی شدن این طرح باشیم.

 بهبود بارندگی
رئیس مرکز پیش‌بینی اداره هواشناسی استان کرمان نیز گفت: در تمام استان بارش‌ها به‌صورت نرمال و کمتر از نرمال در دو ماه اسفند و فروردین پیش‌بینی ‌شده، ولی نسبت به سال آبی گذشته شرایط طبیعتاً بهتر است.
حمیده حبیبی افزود: با بارش‌های سال جاری، در شمال استان 21 میلیون مترمکعب از رواناب‌ها به سفره‌های زیرزمینی برگشته است و طبق آمار ارائه ‌شده از طریق بولتن ماهانه سایت هواشناسی، 23 شهر استان کرمان، در بازه زمانی اول مهر امسال (شروع سال آبی جدید) تا اول اسفندماه از نزولات خوبی بهره‌‌مند بوده‌اند.

 کمبود آب‌های زیرزمینی
مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان نیز گفت: باوجود اینکه بارش‌های امسال مطلوب بوده، هنوز 700 میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی دچار کمبود هستند. 
مهدی رجبی‌زاده با بیان اینکه امسال از محل صندوق توسعه ملی اعتبار 25 میلیارد تومان به این کار تعلق ‌گرفته است، افزود: بندهای آبخیزداری پروژه‌هایی هستند که در مسیر رودخانه، دشت و مکان‌هایی از این ‌دست ساخته می‌شوند تا سرعت آب را کم کنند و درنتیجه هنگامی ‌که سرعت حرکت آب کم شد، آب بهتر به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند. 
وی ادامه داد: در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی 27 حوزه آبخیز در 14 شهرستان برای عملیات‌های مختلف آبخیزداری تعریف و اجرا شده که عمده این فعالیت‌ها از مهرماه امسال شروع شده و تا پایان دی‌ماه تمام ‌شده‌اند و حاصل این عملکرد‌ها ساخت 512 سازه در 14 شهرستان بوده که خشکه‌چین، گابیون، بندهای سنگی، ملاتی و خاکی نمونه‌هایی از این طرح‌ها هستند. 
رجبی‌زاده بیان کرد: دستاورد این فعالیت‌ها مدیریت 21 میلیون مترمکعب رواناب بوده که با کمک این سازه‌ها سرعت حجم بارشی کم، رسوب آب‌گرفته و آب وارد سفره‌های زیرزمینی شده است.
رجبی‌زاده ادامه داد: در واقع با انجام فعالیت‌های آبخیزداری، حدود 300 هزار مترمکعب رسوب رواناب‌ها کنترل شد و 6 میلیون مترمکعب از 21 میلیون مترمکعب رواناب‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا کرد. 

 کنترل سیلاب 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در بارندگی روزهای اخیر در شهرستان‌های جنوبی 750 سازه از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری آبگیری شد که نقش بزرگی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و نیز کنترل رسوب داشته است. 
محمدحسن کردستانی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در پی بارندگی‌های 22 و 23 بهمن‌ماه امسال، 135 میلیون مترمکعب کنترل سیلاب، حدود 18 میلیون مترمکعب میزان نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی و حدود چهار میلیون مترمکعب کنترل رسوب انجام‌شده و خوب است بدانیم پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری فواید بسیاری دارند که در نهایت موجب کاهش آثار خشکسالی می‌شوند.
وی اظهار داشت: برای رونق کشاورزی و ذخیره آب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و به دستور مقام معظم رهبری، اعتباری افزون بر 7000 میلیارد ریال به این پروژه‌ها اختصاص ‌یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.