۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 649413

توزیع میوه هایی که نام " تنظیم بازار" را یدک میکشد ، از شنبه دربرخی میوه فروشیها شروع شد اما امسال برخلاف هرسال که مردم اشتیاقی به خرید این محصولات از خود نشان ندادند.

گرانی میوه درمشهد نتیجه قیمت گذاری دولتی

شاید برخی خاطرشان باشد سالهای گذشته را که  بسیاری از مردم میوه شب عیدشان را از طریق محصولات توزیع شده با نام " تنظیم بازار" تامین میکردند. برخی مواقع حتی صف هم تشکیل میشدو درساعتی یک کامیون سیب یا پرتقال به فروش میرسید. اگرچه درهمان ایام هم مردم گلایه هایی داشتند که پرتقالهای درشت و بی مشتری را به مردم میدهند یا سیبهای درشت را روی سبدها چیده اندو میفروشند اما به دلیل تفاوت قیمتی که میان میوه ها دربازار و میوه " تنظیم بازار" وجود داشت اقدام به خرید میکردند.

اما امسال وضع چگونه است ؟ آنگونه که شواهد نشان میدهد دولت نه تنها نتوانست در زمینه گوشت ومرغ  کاری کرده و قیمتها را کاهش دهد یا مدیری با لیاقت را بکار بگمارد که بتواند با توزیع محصولات وارداتی بازار را تنظیم کند بلکه در زمینه میوه شب عید هم با قیمت گذاری نادرست نه تنها درکاهش قیمتها تاثیری نگذاشت که حتی باعث افزایش قیمت میوه دربازار هم شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت پرتقال شب عید را 3100تومان اعلام میکند درحالیکه قیمت اعلام شده از سوی تعاون روستایی خراسان رضوی برای هرکیلو پرتقال 4000هزارتومان وبرای سیب 7000تومان است . اینکه این افزایش 900تومانی هر کیلو پرتقال به خاطر چیست و به جیب چه کسی میرود اولین پرسشی است که ذهن مردم را به خود مشغول کرده است .

اما دومین پرسش درخصوص قیمت گذاری میوه امسال است که قرار بوده تنظیم کننده بازار میوه باشد نه اینکه میوه ای عرضه شود که مشابه آن یا حتی شاید با کیفیت بهتر به همان قیمت عرضه شود.ازدیگرسو بسیاری از بنکداران میوه در میادین میوه و تره بار چشم به اعلام قیمتهای دولتی داشتند تا نسبت به قیمت گذاری میوه های خود اقدام کنندو با اعلام قیمتهای 4 و 7هزارتومانی پرتقال وسیب درعمل قلق دولت را گرفته و درحالی که طی روزهای گذشته محصولات خودرا با قیمتهای حتی کمتر از این راهی بازار میکردند طی  دو روز اخیر اقدام به افزایش قیمتها کردند.

برای اثبات این ادعا نیازی به سندی بهتر وروشنتر از قیمتها موجود دربازار نیست که مردم طی روزهای گذشته با انها روبرو شده بودند و استقبال نکردن انها از قیمتهای دولتی هم به همین دلیل رقم خورده است .اما سند دیگری هم هست که قیمتهای میوه درمیدان بار مشهد است . بر اساس اعلام اتحادیه میوه وتره بار مشهد، قیمت پرتقال تامسون شمال درتاریخ پانزدهم اسفند ماه 4 تا 5هزارتومان و قیمت پرتقال تامسون جنوب 5 تا 7هزارتومان بوده  است . قیمت سیب هم درسطح شهر دراین تاریخ 3 تا 7هزارتومان گزارش شده است. این قیمتها درتاریخ 22 اسفندماه برای پرتقال شمال به 4 تا 5هزارتومان و پرتقال جنوب به 5/4 تا 5/6 هزارتومان رسید و سیب هم بین 4 تا 7هزارتومان بسته به کیفیت فروخته شده است .

اما بعد ازاین تاریخ که قیمت میوه های دولتی اعلام شدو میدان بار مطمئن شد دست دولت از میوه ارزان خالی است ؛ قیمتها اوجه گرفته و سیب تا 11هزارتومان و پرتقال تا 8هزارتومان افزایش یافت . بنابراین تنها نتیجه عرضه میوه به اصطلاح تنظیم بازار درمشهد گرانتر شدن میوه بود. شاید اگر دولت همین دخالت را در بازار نمیکردو میوه های کم کیفیت سردخانه ای را با این قیمتهای شگفت انگیز دربازار توزیع نمیکرد اکنون شهروندان حقوق بگیر وکم درامد و نیازمندان میتوانستند میوه هایی با قیمت رقابتی و ارزانتر تهیه کنند اما اکنون و بااین قیمت گذاری تعاون روستایی خراسان رضوی کف قیمت میوه مشخص شده باید منتظر قیمتهای بالاتردربازار باشیم .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.