با گذشت سه روز از پایان سفر رئیس جمهور ایران به کشور عراق، اظهار نظرهای مقامات آمریکایی در مورد این سفر همچنان ادامه دارد.

دوگانه کاذب سلیمانی-ظریف، آخرین تیر ترکش آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، با گذشت سه روز از پایان سفر رئیس جمهور ایران به کشور عراق، اظهار نظرهای مقامات آمریکایی در مورد این سفر همچنان ادامه دارد. «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه الحره عراق، بار دیگر ایران را به «بی‌ثبات کردن» منطقه متهم کرد و سفر اخیر رؤسای جمهور ایران و آمریکا به عراق را «مقایسه‌ای نادرست» دانست.

هوک در ادامه با طرح این ادعا که ایران به دنبال بی‌ثباتی در منطقه است و قصد حمایت از مردم عراق را ندارد، مدعی شد که فکر نمی‌کند رئیس جمهور ایران در سفر اخیر به عراق در دور زدن تحریم‌ها موفقیتی بدست آورده باشد!

دستیار ویژه ترامپ در امور ایران که کشورش زمانی عراق را تحت اشغال خود داشت، مدعی شد، آمریکا خواستار عراقی آزاد و مستقل است، اما ایران چنین هدفی ندارد! هوک همچنین شبکه بانکی ایران را «سیاه» نامید و مدعی شد که ایران بودجه دفاعی و بودجه سپاه را کم کرده و این نتیجه تحریم‌های آمریکاست.

 مقایسه دو سفر

دکتر حسن روحانی ۲۲ اسفند ماه از سفر سه روزه خود به کشور عراق بازگشت و این سفر برخلاف بسیاری از سفرهای اروپایی وی، منافع گسترده اقتصادی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت.

در پایان این سفر سه روزه بیانیه مشترکی از سوی مسئولان بلندپایه هر دو کشور صادر شد که نشان دهنده عزم جدی آن‌ها بر ضرورت تعمیق روابط متقابل است. این سفر از همان ابتدا تحت پوشش گسترده رسانه‌های عراقی و جهانی قرار گرفت و مخابره اخبار توافق‌های پیاپی هر دو کشور، خشم مقامات کاخ سفید و اپوزیسیون را با خود به همراه داشت. اما دلیل اصلی این خشم فزاینده را می‌توان در مقایسه سفرهای جداگانه رئیس جمهور ایران و ایالات متحده به کشورعراق که توسط بسیاری از رسانه‌ها صورت گرفته بود، دانست.

استقبال گسترده مقامات سیاسی و مذهبی عراق از روحانی در حالی صورت گرفت که حدود دو ماه پیش یعنی در دی ماه سال جاری، نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد عراق به درخواست «دونالد ترامپ» برای دیدار با وی در استان الانبار، پاسخ منفی دادند و سفر مخفیانه و سرزده رئیس‌جمهور آمریکا به این استان را نقض حاکمیت عراق دانستند. این جواب منفی، رئیس جمهور ایالات متحده را بسیار عصبانی کرد؛ وی در واکنش به این اتفاق گفته بود: «با وجود هزینه ۷ تریلیون دلاری آمریکا در منطقه، او باز هم مجبور است مخفیانه به منطقه سفر کند!»

 شکست سیاست‌های کاخ سفید در عراق

دوگانه فرصت و تهدید یکی از دوگانه‌های مورد تأکید رهبری در دیدار اخیر ایشان با اعضای مجلس خبرگان رهبری در مواجهه با چالش‌های پیش روی کشور بود. رهبری در این دیدار به این مسئله اشاره کردند که به هر تهدید می‌توان از دریچه یک فرصت نگاه کرد.

با توجه به این نکته، در حال حاضر با اینکه ایران تحت تحریم‌های ظالمانه اقتصادی ایالات متحده و متحدان عربی و اروپایی آن قرار دارد، فرصتی هم برای شکست هیمنه ایالات متحده پیدا کرده است، بنابراین اظهارنظرهای فرافکنانه، عجولانه و خشمگینانه مقامات کاخ سفید پس از یارگیری‌های راهبردی ایران در منطقه را می‌توان نمونه‌هایی از پذیرش شکست سیاست‌های تحریمی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دانست.

نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور ایران که پیش از این در جریان سفر روحانی به عراق در اظهار نظری غیرمنطقی ادعا کرده بود ایران قصد دارد عراق را به یکی از استان‌های خود بدل کند! روز گذشته مجدد خشم خود از نفوذ منطقه‌ای ایران را بروز داده و مدعی شده است: «سیاست ایران به حاکمیت و استقلال کشورهای دیگر احترام نمی‌گذارد. ایران از سال ۱۹۷۹ به دنبال نابود کردن کشورها و جایگزینی هویت ملی با هویتی دینی است. ایران برای بی‌ثباتی در خاورمیانه و کاشت بذر خشونت و خونریزی تلاش می‌کند».

هوک در ادامه با تأکید بر اینکه توافقنامه‌های تجاری صورت گرفته تأثیر مثبتی برای ایران نخواهد داشت، گفت: «ما انتظار داریم که عراق به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متعهد باشد و این به نفعشان است. ما به وسیله محروم کردن ایران از درآمدش که آن را برای بی‌ثباتی منطقه و حمایت از سپاه و نیروی قدس استفاده می‌کند، رویکرد متفاوتی در پیش گرفته‌ایم. جدای از توافق‌هایی که امضا شد، ایران تلاش می‌کند بر عراق سلطه پیدا کند. ایران تلاش می‌کند عراق را گذرگاه خود در خاورمیانه قرار بدهد. آمریکا می‌خواهد که عراق، قوی و دارای حاکمیت و آزادی بدون دخالت [دیگران] باشد».

وزیر خارجه آمریکا هم در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به بغداد ادعا کرد که ایران درصدد «کنترل کردن عراق» است.

خبرنگار فاکس نیوز در خلال گفت‌وگوی خود خطاب به پمپئو عنوان کرد: «ایران و عراق در حال انجام دیدارها به منظور پیش بردن روابطشان هستند. عراق در حال نادیده گرفتن تحریم‌ها (آمریکا علیه ایران) است و آیت‌الله العظمی(سید علی) سیستانی با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. به نظر می‌رسد که ما (در عراق) از منظر قدرت نرم و قدرت دیپلماتیک، داریم شکست سختی می‌خوریم».

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهار نظر مجری گفت: «من (اوضاع) را این طور نمی‌بینم. آمریکا حامی قدرتمند عراق بوده است. ما هنوز داریم برای شکست داعش در کشورشان همکاری می‌کنیم. من همین چند روز پیش با نخست‌وزیر (عراق) صحبت کردم. من فکر می‌کنم که ما داریم پیشرفت می‌کنیم و یک عراق مستقل ایجاد می‌کنیم، اما هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران به کنترل کردن این کشور چشم دوخته و من فکر نمی‌کنم که این موضوع برای مردم عراق خوب باشد و می‌دانم که این موضوع برای ایالات متحده آمریکا هم خوب نیست و ما به مبارزه در آنجا ادامه خواهیم داد».

اما تأکید مقامات آمریکایی به ضرورت حضور نیروهای این کشور در عراق، در حالی است که پیش از این، گروه‌های مختلف عراق به سیاست استعماری آمریکا اعتراض کرده‌اند؛ روز گذشته همچنین سخنگوی وزارت دفاع عراق با بیان اینکه به آمریکا اجازه نمی‌دهیم در خاک ما علیه همسایگانمان اقدام کند، به ضرورت افزایش همکاری‌های عراق با ایران در آینده تأکید کرد و گفت: «به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم در خاک این کشور، علیه کشورهای همسایه‌مان اقدام کند».

 ساخت دوگانه کاذب سلیمانی – ظریف، آخرین تیر ترکش نظام سلطه

پس از سفر بشار اسد به ایران و همچنین سفر روحانی به عراق، مقامات آمریکایی با کمک رسانه‌هایی از جمله بی‌بی‌سی فارسی، در پی ساخت یک دوگانه کاذب در بدنه نظام جمهوری اسلامی هستند؛ دوگانه‌ای که بنا بر ادعای این افراد، در اداره سیاست‌های منطقه‌ای ایران دارای اختلافات وسیع هستند!

بی‌بی‌سی فارسی اخیراً با ساخت مستندی با عنوان «فرمانده سایه؛ مغز متفکر نظامی ایران» ضمن استناد به ادعاهای واهی و بدون سند یکی از فرماندهان نیروهای آمریکایی در عراق، سعی دارد قاسم سلیمانی را مسئول اصلی سیاست خارجه ایران در امور منطقه‌ای معرفی کند.

برایان هوک، مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا هم روز گذشته در نشستی که «شورای دموکراسی» در ساختمان کنگره برگزار کرده بود، با اشاره به اعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی، گفت: «از نظر من آقای سلیمانی وزیرخارجه ایران است نه جواد ظریف!»

در یک نگاه کلی، تغییر سیاست خارجه ایالات متحده علیه کشورمان از سیاست تحریمی به سمت جنگ رسانه‌ای و روانی را می‌توان شکست سیاست فشار حداکثری اقتصادی دانست که البته در این میان از نقش کلیدی رسانه‌هایی از جمله بخش فارسی بی‌بی‌سی به عنوان ابزار سیاست خارجه انگلیس در پیاده‌سازی این سیاست نمی‌توان چشم پوشید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.