صدا و سیما هرساله تدارک ویژه‌ای برای ایام نوروز می‌بیند و حداقل با چند مجموعه تلویزیونی میهمان خانه‌های مردم است. حتی برخی از این سریال‌ها چنان محبوب شده‌اند که سری جدیدشان نیز برای ایام عید هرسال ساخته می‌شود. «پایتخت» و مجموعه «کلاه قرمزی» نمونه‌ای از این دست آثار است. امسال هم قرار بود پس از گمانه زنی‌های بسیار سریال «پایتخت» ساخته شود و قسمت ویژه آن برای نوروز 98 روی آنتن برود اما درگذشت خشایار الوند، نویسنده این مجموعه روند تولید را متوقف کرد.

«نون. خ » بر سر دو راهی

 صباکریمی/ صدا و سیما هرساله تدارک ویژه‌ای برای ایام نوروز می‌بیند و حداقل با چند مجموعه تلویزیونی میهمان خانه‌های مردم است. حتی برخی از این سریال‌ها چنان محبوب شده‌اند که سری جدیدشان نیز برای ایام عید هرسال ساخته می‌شود. «پایتخت» و مجموعه «کلاه قرمزی» نمونه‌ای از این دست آثار است. امسال هم قرار بود پس از گمانه زنی‌های بسیار سریال «پایتخت» ساخته شود و قسمت ویژه آن برای نوروز 98 روی آنتن برود اما درگذشت خشایار الوند، نویسنده این مجموعه روند تولید را متوقف کرد. با این حال سریال دیگری جایگزین این مجموعه در ایام عید خواهد بود و امسال تلویزیون با سه سریال متنوع، ایام عید را پشت سر خواهد گذاشت؛ مجموعه‌هایی که از همین حالا پیش بینی می‌شود با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبه‌رو شوند و حضور بازیگران شناخته شده و تیم تولید حرفه‌ای آن‌ها این احتمال را قوت می‌بخشد. «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی، «زوج و فرد» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و «بر سر دو راهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی سریال‌های ویژه نوروز هستند که از بین آن‌ها دو اثر نخست فضایی طنز و کمدی دارند و سریال آخر هم با فضایی عاشقانه و درام داستان خود را پیش خواهد برد.
در این گزارش نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون خواهیم انداخت که این روزها هم آخرین مراحل تصویربرداری و فنی را پشت سر می‌گذارند تا از هفته آینده روی آنتن شبکه‌های سیما بروند.

 شبکه یک سیما و سریال «نون. خ»
«نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۱۶ قسمت۵۰ دقیقه‌ای تولید شده است. این سریال از اواخر پاییز امسال جلوی دوربین رفت و فیلمنامه سریال نیز توسط امیر وفایی به نگارش درآمده است. این مجموعه تلویزیونی موضوعی طنز و خانوادگی دارد و شخصیت‌های داستان از اهالی مناطق کردنشین هستند. «نون. خ» در واقع ماجرای زندگی نورالدین خانزاده، شخصیت اصلی این مجموعه است که داستان‌های این سریال را رقم می‌زند. تأکید بر فضای غیرشهری، حضور بازیگران بومی از مناطق کردنشین در این سریال با چاشنی طنز آن را به اثری مفرح و تماشایی تبدیل کرده است.
آقاخانی در مقام کارگردان پیش از این سریال‌های «عید امسال»، «زن بابا»، «راه در رو»، «خوش نشین‌ها»، «نقطه سرخط»، «دزد و پلیس»، «خروس»، «روزهای بد، به ‌در»، «بیمار استاندارد» و «شب عید» را روی آنتن برده است.
سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه منصور، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، نعیمه نظام دوست، سیروس میمنت، علی صالحی، پاشا جمالی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، صبا ایزد پناه، شیدا یوسفی، وحید قاضی زاهد و... از بازیگران این سریال نوروزی هستند.
هومن حاجی عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد نقش متفاوتی را بازی می‌کند و نقشش در این سریال چیست؟ با خنده پاسخ می‌دهد: هیچ چیزی نمی‌توانم درباره نقشم بگویم، زیرا قرارمان بر این بوده که اصلاً راجع به این نقش صحبت نکنیم و تا الان هم عکسی از آن منتشر نشده است. فقط می‌توانم بگویم که در این کار نقشی بسیار متفاوت و با ظاهر و لباسی متفاوت‌تر از آنچه تا امروز دیدید، دارم و این شخصیت از قسمت پنجم وارد داستان می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سابقه کار در سریال‌هایی با داستان‌های بومی دارد، اظهار کرد: ان شاء الله که یک سریال بسیار خوب با بازی و گویش‌های متفاوت خواهید دید و فکر می‌کنم تا جایی که امکان داشته همه تیم خیلی خوب کار کردند. متن بسیار خوب و لطیفی داشتیم و کمدی شریفی از کار درآمده و امیدوارم که مردم آن را بپسندند. این کار آن قدر خوب شده که ما از گوشه و کنار می‌شنویم که درخواست تولید سری دوم آن را هم داده‌اند. حاجی عبداللهی در خصوص تجربه کار با سعید آقاخانی عنوان کرد: این دومین کار من با ایشان است و تجربه بسیار عالی و خوبی داشتم. آقاخانی کارگردانی است که می‌داند چه چیزی می‌خواهد، آرامش بسیاری سر صحنه دارد و بسیار خونسرد و مسلط کارهایش را انجام می‌دهد و خوشبختانه روی چیزی که می‌خواهد تمرکز کامل دارد.این بازیگر درباره مؤلفه‌هایی که می‌تواند منجر به موفقیت یک سریال بویژه در ایامی مانند نوروز شود، یادآور شد: به نظرم نخستین ویژگی و فاکتور، یافتن یک سوژه خوب است که باید در وهله بعدی به خوبی آن را پرداخت و شکل داد و این امر با حضور یک نویسنده حرفه‌ای که بر کار نظارت داشته باشد همچون امیر وفایی که در این پروژه حضور دارد و کارش را بسیار خوب انجام داده، میسر شده است. ضمن اینکه مجموعه عواملی که به آن اشاره کردم همراه یک کارگردانی خوب و انتخاب بازیگر درست می‌تواند مؤلفه‌هایی باشد که یک کار خوب و شاخص شود.
  شبکه دو سیما «بر سر دو راهی»
«بر سر دو راهی» به تهیه‌‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی دیگر مجموعه نوروزی است که قرار است از شبکه دو سیما روی آنتن برود. تصویربرداری این سریال اواسط بهمن ماه امسال در تهران آغاز شد و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تولید آن دیرتر از زمان معمول کلید خورده است، تصویربرداری آن در ایام عید هم ادامه داشته باشد. «بر سر دو راهی» داستان عاشقانه پر فراز و نشیب زندگی حامد است که به واسطه عوض شدن دنیایش و تغییر مسائل مالی، همه چیزش تغییر می‌‌کند. 
حمید گودرزی، مهراوه شریفی‌نیا، میترا حجار، عنایت بخشی، بهنوش بختیاری، افسانه چهره آزاد، بهرنگ علوی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، اسماعیل پور رضا، اکبر رحمتی، یلدا قشقایی و... از بازیگرانی هستند که در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند.
حمید گودرزی که در این سریال نقش اول را دارد از تجربه همکاری با مجموعه «بر سر دو راهی» این طور می‌گوید: مردم منتظر یک سریال فوق‌العاده خوب باشند. گروه سازنده و تیم تولید این پروژه بسیار خوب و حرفه‌ای کار می‌کنند. من هم پیش از این سابقه چندین فعالیت مشترک با حامد عنقا همچون «قلب یخی»، سریال «پدر»، «پیکسل» و... را داشته‌ام و به نظرم همکاری بسیار خوبی شده است. 
این بازیگر در ادامه به همکاری با کارگردان این مجموعه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی عالی بود و تیم جدیدی که این دوستان به همراه حامد عنقا دارند به نظرم ترکیب خوبی است و کارهای خوبی هم از آن بیرون خواهد آمد. چنانکه تجربیات قبلی این دوستان هم نشان دهنده این موفقیت است. 
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه سریال‌های نوروز امسال بیشتر با مضمون طنز هستند و «برسر دو راهی» مضمونی عاشقانه و جدی دارد، اقبالش را در میان مخاطبان چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: من فکر می‌کنم مردم از این سریال بسیار استقبال کنند و حتی ممکن است از دو کار دیگر هم که شما به آن‌ها اشاره کردید، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به نظرم اگر کار جدی خوب ساخته شود حتماً بهتر دیده می‌شود و این پروژه هم گروه سازنده بسیار خوبی داشته و نتیجه آن را در کار خواهید دید.

  شبکه سوم سیما «زوج یا فرد» می‌شود
سریال تلویزیونی «زوج یا فرد» با نام قبلی «مر قانون» و «حوزه استحفاظی» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌‌کنندگی مهران مهام تولید شبکه سوم سیماست. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی که از حال و هوایی طنز هم برخوردار است توسط امیرعباس پیام و مهدی روشن روان به رشته تحریر درآمده است. در ابتدای کار نام محمدحسین لطیفی به عنوان کارگردان این مجموعه عنوان شده بود اما اخیراً نام لطیفی در کسوت کارگردان از این مجموعه حذف و به عنوان مشاور کارگردان عنوان شد. این مجموعه تلویزیونی داستانی سیاسی با فضایی کمدی دارد و حضور بازیگران شناخته شده طنز در آن هم حکایت از یک مجموعه جالب و دیدنی می‌دهد. 
هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، آتیه جاوید، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و...  از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. مرجانه گلچین درباره این سریال به خبرنگار ما می‌گوید: من بیشتر این سریال را به عنوان یک مجموعه کمدی و اجتماعی می‌بینم که رویکرد اصلی آن مسائل روز جامعه، خانواده و موضوعات پیرامون آن است و داستان دو خانواده را به صورت همزمان روایت می‌کند که من نقش مادر یکی از این خانواده‌ها را برعهده دارم. در این سریال موقعیت‌هایی به وجود می‌آید که براساس آن موقعیت‌ها فضایی طنز بر کار حاکم می‌شود. 
وی درباره سریال‌های نوروز و اقبال مخاطبان نسبت به این مجموعه‌های تلویزیونی عنوان کرد: به نظرم سوژه این سریال بسیار جذاب و تازه است و آن چیزی که موجب می‌شود یک مجموعه پربیننده باشد صرفاً ساخت آن برای یک مناسبت نیست، بلکه کیفیت آن مجموعه است که موجب می‌شود مردم آن سریال را تماشا کنند یا از آن بگذرند.
گلچین در ادامه تأکید کرد: خوشبختانه در طی این سال‌ها و بویژه هفت،هشت سال گذشته که من در حوزه فیلم و سریال‌های کمدی و طنز کار کردم، آثاری بوده که ماندگار شده و مردم آن‌ها را دیدند و هنوز هم پس از گذر این همه سال خیلی از شبکه‌های تلویزیون این سریال‌ها را بازپخش و مردم هم درباره این سریال‌ها از ما سؤال می‌کنند. به عقیده من کیفیت و متن خوب در کنار چینش درست گروه بازیگران با راهنمایی و هدایت کارگردان موجب می‌شود یک اثر چنین اقبالی پیدا کند. 
این بازیگر در پایان یادآور شد: ما هم تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم. نخست اینکه با تیمی تقریباً آشنا که در سال‌های گذشته هم در کنار هم بودیم و البته دوستان عزیزی هم که به جمع ما افزوده شدند و به این گروه پیوستند، در این پروژه کار کردیم و سعی کردیم قصه‌ای با حال و هوای تازه‌تر را روایت کنیم و در این راه هم نهایت تلاشمان را به کار گرفتیم و امیدوارم که این کارهم با اقبال روبه‌رو شود.

  «شش قهرمان ونصفی» روی آنتن شبکه پنج
سریال «شش قهرمان و نصفی» با موضوع حمایت از کالای ایرانی در ایام نوروز نیز از شبکه پنج روی آنتن می‌رود. با وجود اینکه اعلام شده بود در ایام نوروز بناست سه مجموعه «نون.خ»، «بر سر دو راهی» و «زوج یا فرد» از تلویزیون پخش شود و «عطسه» به کارگردانی مهران مدیری که پیش از این در شبکه نمایش خانگی توزیع شده نیز روی آنتن شبکه پنج خواهد رفت اما در آخرین روزهای منتهی به سال اعلام شد که پخش «شش قهرمان و نصفی» هم در دستورکار شبکه پنج قرار گرفته است.
این سریال به کارگردانی حسین قناعت در ژانر طنز خانوادگی به موضوع حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی می‌پردازد.
«شش قهرمان و نصفی» با حمایت سیما فیلم تولید شده و ۱۰ درصد لوکیشن این سریال در تهران و بقیه آن در شمال کشور است. نخستین و مهم‌ترین هدفی که این سریال دنبال می‌‌کند، تشویق تمامی هموطنانمان برای خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی با زبان طنز است. اکبر عبدی، شهرام قائدی، بیژن بنفشه خواه، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، رؤیا میر علمی، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، امیر غفارمنش، حامد هایدی، حسین رفیعی، ساناز سماواتی، عباس محبوب، علیرضا درویش، حامد آهنگی، مرتضی زارع، نفیسه روشن، نادیا فرحی و علی عبدالشاهی نیز از جمله بازیگران این مجموعه طنز هستند. سریال «عطسه» نیز بعد از نوروز روی آنتن شبکه پنج خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.