مشهد از جمله کلان ‌شهرهایی است که بالاترین رشد حاشیه‌ نشینی در کشور را دارد، این پدیده پیچیده انسانی همواره با آسیب‌ها و معضلاتی همراه بوده که محرومیت و فقر از جمله مهم‌ترین آن‌ها است.

دستگاه ها با موازی کاری در حاشیه شهرمشهد بودجه عمومی را هدر می دهند

به گزارش قدس آنلاین ، حاشیه ‌نشینی پدیده‌ای اجتماعی در گسترش شهرها به‌خصوص کلان شهرها است که عواملی نظیر نبود برنامه‌ ریزی مسؤولان شهری ، اوضاع نابسامان اقتصادی و رسیدگی نکردن به ‌نیازهای جمعیت روستایی در دامن زدن به ‌این پدیده تاثیر گذار می باشد. اما طی چند سال گذشته رشد بی رویه مهاجرت از مناطق مختلف استان خراسان رضوی و حتی سایر استان ها به شهر مقدس مشهد باعث گسترش حیرت اور حاشیه نشینی در این شهر شده است . از طرفی برخی بی توجهی ها از سوی مسئولان چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه مسئولان اجرایی در هر سطحی به حاشیه شهر مشهد که می توان ان را اکنون موضوعی فرا استانی و ملی تلقی کرد گلایه هایی را از سوی مردم در برداشته است . از این رو  برای پیگیری و بررسی موضوع حاشیه شهر مشهد گفتگویی با رمضانعلی فیضی ، عضو شورای اسلامی پنجم مشهد و رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد داشته ایم که در ادامه می آید.

*به نظر شما ریشه حاشیه شهر در چه مسائلی است؟

*عدم اجرای عدالت اجتماعی ، توزیع نامتوازن امکانات و ناکارآمدی اقتصاد ملی در ۶۰ سال گذشته باعث شده است اتفاقاتی همچون حاشیه شهر مشهد و اختلاف طبقاتی  بوجود آید. از طرفی در موضوع حاشیه شهر مشهد ۳۰ دستگاه مسئولیت دارند که متاسفانه با اقدامات موازی که انجام می دهند، علاوه بر اتلاف زمان ، بودجه عمومی کشور را نیز اسراف می کنند در حالی که مناطق پیرامونی و کم‌ برخوردار مشهد با داشتن یک‌ سوم جمعیت شهر نیاز به توجه بیشتری دارند تا چهره این منطقه از وضعیت فعلی خارج شده و سروسامان بگیرد.

برخی معتقد هستند شهرداری و شورای اسلامی مشهد نه تنها در این دوره بلکه در دوره های قبلی نیز دغدغه ای برای توجه به حاشیه شهر مشهد ندارد ؟

این موضوع را قبول ندارم ، زیرا فارغ از دوره های قبلی در این دوره  اراده قوی در شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری به منظور کمک به حاشیه شهر مشهد وجود دارد و برای مقاوم سازی بافت فرسوده این منطقه، افزایش فرهنگ سراها ، افزایش سرانه فضای سبز و فضای ورزشی حاشیه شهر مشهد وهمچنین برای توسعه شبکه فاضلاب حاشیه شهرمشهد از محل تبصره ۳ در این دوره اقدامات مناسبی انجام شده است و تنها در سال ۹۶ مبلغ ۸۲ میلیارد تومان در این زمینه اختصاص پیدا کرده است  . در سال ۹۷ نیزمبلغ  ۱۰۰میلیارد تومان از سوی شهرداری مشهد به حاشیه شهر اختصاص داده شده بود که ۵۰میلیارد آن به صورت غیر نقد و تهاتری بود که موضوع آن اغلب کمک به بازگشایی برخی معابر ، تعریض برخی خیابان ها و بازآفرینی برخی محلات حاشیه شهر می باشد که چون از دوره چهارم و از سال های ۹۳ به بعد ماهیت غیر نقدی دارد کمتر تحقق و عملیاتی شده است. از طرفی  طی ۴ دوره قبل شورای اسلامی شهر مشهد در حدود ۴هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد ساخته شده است،  اما در این دوره و در طی مدتی که از شورای پنجم گذشته است بیش از ۲ هزار واحد مسکونی به منظور ارائه مسکن ارزان قیمت و الگوی مناسب و مستحکم برای ساکنین حاشیه شهر مشهد در مناطق رسالت و پنج تن و برخی مناطق دیگرحاشیه شهر مشهد  ساخته شده است  . از طرفی دفاتر تسهیل گری که به منظور افزایش مشارکت مردم  و هم افزایی آنها با مجموعه شهرداری در مورد مسائل مختلف همچون اصلاح بافت های فرسوده و مرتفع کردن مشکلات ساختمانی   قرار بود در حاشیه شهرمشهد ایجاد شوند، به دلیل عدم هماهنگی دستگاه های مختلف شهر مشهد فعلا اجرایی نشدند تا بعد از اینکه سازمان باز آفرینی شهری مشهد که در مرحله تشکیل چارت اجرایی نیز می باشد و قرار است فعالیت خود را به طور رسمی در سال آینده آغاز کند این دفاتر تسهیل گری نیز به عنوان زیر مجموعه ای از انها به فعالیت بپردازند.

*برای سال ۹۸ بودجه اختصاص داده شده به حاشیه شهر مشهد از سوی شهرداری چقدر است؟

*  در شورای پنجم به صراحت به شهرداری اعلام کرده ایم که حداقل ۳۰ درصد از هزینه های عمرانی و بودجه ای شهرداری باید به مناطق پیرامونی و حاشیه شهر اختصاص پیدا کند . در بودجه سال ۹۸ شهرداری مشهد ، ردیف موجود در بودجه سال ۹۷ با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان استمرار و به تصویب شورای اسلامی نیز رسید . از طرفی میانگین فضای سبز در مناطق حاشیه شهر مشهد به دلیل اینکه بافت مسکونی در این مناطق بدون برنامه و نقشه مدون ایجاد شده است، از میانگین شهر مقدس مشهد بسیار پایین و در حد ۴.۵ تا ۵ متر می باشد که شورای اسلامی شهر مشهد شهرداری را مکلف کرد که در این مناطق نسبت به توسعه فضای سبز اقدام کند و در همین باره شهرداری در مناطق ۲،۳،۴،۵،۶ پارک ها و فضای سبزهایی را طراحی کرده بود که شورا ، شهرداری را  مکلف کرده است که در قالب بودجه سال ۹۸ آنها را تکمیل و به پایان برساند. همچنین برای تکمیل مجتمع آبی در منطقه گلشهر مبلغ ۲.۵میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ اختصاص پیدا کرده است که این مجتمع در سال ۹۸ افتتاح خواهد شد. از طرفی بودجه ای نیز برای مجتمع آبی مشابه مجتمع آبی گلشهر در منطقه پنج تن در نظر گرفته شده است . از جمله موارد دیگر تخصیص بودجه به گود کشتی باچوخه بابانظر است که عملیات اجرایی آن در سال ۹۸ انجام خواهد شد. طراحی و ایجاد پل های عابر پیاده، ساخت مراکز فرهنگی و ورزشی از جمله موارد دیگر حاشیه شهر در بودجه سال ۹۸ می باشد.

 نظرتان در مورد توجه دولت به حاشیه شهر مشهد چگونه است؟

*در بودجه سال ۹۷ ردیفی  تحت عنوان حاشیه شهر مشهد دیده نشده بود  که  پس از پیگیری‌های زیادی که با نمایندگان مجلس داشتیم ، اعتباری تحت عنوان بودجه کلان شهرهای مذهبی برای ۳ شهر مشهد، قم و شیراز در نظر گرفته شد.اگرچه این مبلغ متناسب با شهری همچون مشهد نبود ، زیرا شهر مشهد به دلیل وجود زائران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور نیاز دارد که دولت  توجه بیشتری به ان داشته باشد اگرچه این بودجه در نظر گرفته شده نیز علی رغم پایان سال ۹۷هنوز تخصیص پیدا نکرده است. از طرفی در کمال تعجب دولت در بودجه سال ۹۸ نیز ردیفی برای حاشیه شهر مشهد در نظر نگرفته بود که جای تامل دارد ، اگرچه نمایندگان مجلس عنوان کرده اند که در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ در کمیسیون تلفیق، گلایه هایی را نسبت به این موضوع مطرح کرده و با رایزنی هایی که داشته اند ردیف بودجه سال ۹۷ برای حاشیه کلانشهرهای مذهبی همچون مشهد ابقا شده است. 

*چه توصیه ای به سایر مسئولان درمورد حاشیه شهر مشهد دارید؟

*سکونت گاه‌های غیررسمی  در حاشیه شهر مشهد هر روز در حال افزایش هستند و باید چاره اساسی در این زمینه اندیشیده شود، گسترش حاشیه ‌نشینی از حریم به طرف محدوده شهرمشهد موضوعی بسیار نگران کننده است و نیاز به توجه و بررسی بیشتر مسئولان  دارد . از طرفی مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار مشهد با داشتن یک‌ سوم جمعیت شهر ومولفه هایی همچون فرسودگی بافت، ساخت‌ وسازهای غیراصولی و غیرمهندسی با مصالح عمدتا غیراستاندارد و  تراکم زیاد جمعیتی و نبود استحکام بنا در معرض آسیب های بسیار جدی قرار داشته و خطر در این مناطق را چندبرابر کرده است. از این رو دستگاه ها باید در راستای کاهش این پدیده در سطح شهر مشهد به سمت هم افزایی پیش روند، از طرفی متولی اشتغال و یا بهداشت و درمان در حاشیه شهر مشهد شورا و شهرداری نیستند که برخی مردم از آنها توقع مرتفع کردن اینگونه مسائل را دارند. از طرفی با حضورآقای  رزم حسینی در استانداری ، فضای خوبی در توجه به حاشیه شهر مشهد ایجاد شده است و وی ، نقش محوری در حاشیه شهر مشهد را به شهرداری تفویض اختیار کرده است تا به عنوان هماهنگ کننده،  دستگاه های مختلف در زمینه حاشیه شهر مشهد را بسیج کند و کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد نیز با جدیت موضوعات حاشیه شهر مشهد را دنبال و پیگیری می کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.