مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شاخص‌های راهسازی در حوزه بزرگراه، آزادراه و راه‌های روستایی در پنج سال اخیر در خراسان رضوی ارتقا یافته است.

ارتقای شاخص‌های راهسازی
به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شاخص خراسان رضوی در حوزه بزرگراه و آزادراه نسبت به میانگین کشور کمی پایین است لذا طی این مدت ۱۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در قالب تبدیل راه اصلی به بزرگراه به منظور ارتقا شاخص، در سطح خراسان رضوی اجرا شده است.

وی این پروژه‌های بزرگراهی را در مسیرهای نیشابور - فیروزه، مهنه - گناباد، گلبهار - مشهد، خواف - سلامی، تایباد - دوغارون، شادمهر - کاشمر و جاده تایباد - تربت جام ذکر و افزود: همچنین عملیات ساخت بزرگراه‌های طرقبه - شاندیز، سبزوار - اسفراین، تربت حیدریه - زاوه، تربت حیدریه - رشتخوار - سنگان و مشهد - رضویه آغاز شده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این ظرف پنج سال اخیر زمینه ساخت ۳۰۰ کیلومتر آزادراه حیاتی و مهم برای خراسان رضوی شامل آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد - چناران - قوچان فراهم شده است.

اخوان عبداللهیان گفت: عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان آغاز و قرارداد بخشی از مسیر آزادراه حرم تا حرم در محدوده خراسان رضوی با پیمانکار منعقد شده است.

وی در ادامه جاده درگز - دوغایی - کبکان را یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی در خراسان رضوی توصیف و افزود: با ساخت این جاده ۸۰ کیلومتر از طول جاده ۱۶۰ کیلومتری کنونی کاسته می‌شود و تاکنون حفاری یک کیلومتر از جاده درگز - دوغایی - کبکان توسط قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای مرحله نخست این جاده به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و طی چند ماه اخیر اجرای آن با توجه به بالا بودن میزان مطالبات پیمانکاران متوقف شده، اما امید است با توجه به تاکید استاندار خراسان رضوی و همکاری وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی تونل این محور فروردین ماه آتی آغاز شود.

شاخص راه مناسب روستایی به ۹۷ درصد رسید


اخوان عبداللهیان گفت: تا پنج سال پیش میزان برخورداری روستاهای بالای ۵۰ خانوار جمعیت در این استان از جاده ۸۳ درصد بود، اما در پی تلاش‌های صورت گرفته اینک شاخص راه مناسب روستایی در خراسان رضوی به ۹۷ درصد رسیده است.

وی افزود: در این چارچوب تاکنون شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر از کل طول هفت هزار کیلومتری راه‌های روستایی خراسان رضوی آسفالت، قرارداد ساخت ۵۰ درصد راه‌های باقیمانده با پیمانکاران مربوطه منعقد شده است، بر این اساس امیدواریم اوایل سال ۱۳۹۹ جشن برخورداری کل روستاهای بالای ۵۰ خانوار جمعیت این از راه آسفالته مناسب برگزار شود.

 


هم افزایی و اقدامات نوروزی


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: شاهد هم افزایی و اقدامات مفید و موثر در زمینه خدمات دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در سطح خراسان رضوی هستیم.

اخوان عبداللهیان در ادامه گفت: به همین منظور در 'طرح راهداری نوروز ۹۸' که اجرای آن از ۲۵ اسفند جاری تا هفدمین روز فروردین ماه آتی ادامه دارد ۹۲ گروه راهداری نوروزی به استعداد ۹۰۰ نفر مجهز به تمامی امکانات و ماشین آلات راهداری مستقر در سطح راهدارخانه ها، ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی آماده خدمت به زائران و مسافران هستند.

وی افزود: با توجه به گرایش عمومی به سفرهای زمینی و جاده‌ای علاوه بر افزایش شمار ناوگان حمل و نقل بین شهری اقدامات موثری توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی در زمینه رفع نقاط پرحادثه و ایمن سازی جاده‌های استان صورت گرفته است.

 

اولویت‌های سال ۹۸


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی اولویت حوزه راهسازی خراسان رضوی را برای سال آینده استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت راه‌ها اعلام و ادامه داد:در این چارچوب مشابه سه سال اخیر از ظرفیت دهیاریها، شهرداری‌ها و شرکت‌هایی مانند ایمیدرو برای ساخت راه درخراسان رضوی بهره گیری می‌شود.

اخوان عبداللهیان گفت: خراسان رضوی امسال به لحاظ برخورداری از اعتبارات در حوزه راهسازی دچار مشکل بود لذا برای جلوگیری از توقف پروژه ها، از ظرفیت بخش خصوصی به صورت مشارکت در ساخت راه‌ها استفاده شد.

وی افزود: پیمانکاران پروژه‌های راهسازی در خراسان رضوی دو هزار میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی طلب دارند، با این حال هر سال هزار میلیارد ریال از طلب پیمانکاران در قالب اوراق مشارکت تسویه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: راهسازی در خراسان رضوی سال ۱۳۹۸ به صورت استفاده از کمک‌های نیکوکاران، بخش خصوصی، دهیاری‌ها و مشارکت در ساخت با احتساب ۳۰ درصد تعهد دولت و ۷۰ درصد برعهده طرف مقابل انجام خواهد شد.

اخوان عبداللهیان به بهره گیری از قیر رایگان در پروژه‌های راهسازی اشاره و گفت: بخاطر گرانی قیر تلاش می‌شود 'بتن سازی راهها' در سطح خراسان رضوی توسعه یابد، بر این اساس تاکنون هفت کیلومتر از جاده کاشمر - شادمهر با استفاده از رویه بتنی بهسازی شده است.

وی افزود: استفاده از سیمان در ساخت راه‌ها و برخورداری آن‌ها از رویه بتنی علاوه بر اینکه از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار است هزینه کمتری دارد.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.