رحمان سعادت گفت: اگر ایران بتواند تولید خود را به رخ جهان بکشد طبیعتا می تواند استراتژی جدیدی را درعرصه جهانی به نمایش بگذارد. پاشنه آشیلی که در سالهای گذشته به ما آسیب زده مساله اقتصاد و تولید است که متاسفانه در چند دهه گذشته تبعات بسیاری را بر زندگی مردم به جا گذاشته است. انتظار می رود در آستانه قرن جدید یعنی ازسال ۱۴۰۰  با تولید بیشتر شاهد استفاده بهتر از ظرفیت های داخلی و کارنامه خوبی در عرصه تولید ملی باشیم.

رونق تولید باعث درخشش ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی می‌شود

دکتر رحمان سعادت اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با قدس آنلاین، درباره نامگذاری سال ۹۸ توسط رهبر معظم انقلاب و تحت عنوان سال رونق تولید، گفت: مقام معظم رهبری سال ۹۸ را به عنوان سال رونق تولید معرفی کردند، در واقع با توجه به نامگذاری سال متوجه می شویم که این نامگذاری در راستای توجه و تاکید معظم له به مسائل اقتصادی است، که در سالهای گذشته نیز با محوریت تکیه بر حمایت از کالای ایرانی دنبال شده است. طبیعتا در سال گذشته کارهای مناسبی در حوزه حمایت از کالای ایرانی صورت گرفته اما در واقع  کافی نبوده از این رو ادامه راه نیازمند تلاش های بسیاری در سال  ۹۸ است، چرا که رونق تولید با برنامه ریزی مناسب به ثمر می رسد و این مساله نه تنها در بازارهای داخلی بلکه دربازارهای بین المللی نیز موجب درخشش تولید ایرانی خواهد شد.

وی دراین باره افزود: علت نامگذاری امسال و تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر رونق در تولید را از چند منظر می توان مورد بررسی قرار داد. یکی از موارد مهمی که همیشه و در سال گذشته نیز مدنظر بوده بحث اشتغال است، قطعا با رونق تولید بحث اشتغال نیز ایجاد می شود و اشتغال سرشار با رونق تولید منجر به کاهش  نرخ بیکاری می شود. در شرایطی که بخشی از جامعه به ویژه جوانان دنبال شغل و معیشت خود هستند، با افزایش تولید طبیعتا عرضه بیشتر می شود و می توانیم شاهد تثبیت قیمت ها یا در حالت خوش بینانه شاهد کاهش قیمتها باشیم که در سال ۹۷ به ویژه نیمه دوم شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم و راه حل آن تولید سرشار است که در سال ۹۸ می تواند خبرهای خوبی برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد.

این کارشناس اقتصادی درباره رابطه تولید و ارزش پول ملی اظهار داشت: متاسفانه در سال ۹۷ پول ملی ما به شدت دچار کاهش ارزش شد، می توان به این نکته اشاره کرد در قرن جدید بسیاری از اقتصاددانان معتقدند پشتوانه هر اقتصادی پول ملی و تولید آن کشور است. در دورانهای قدیم طلا وجواهرات و اندوخته های مردمان ثروت های ملی و  پشتوانه ملی به شمار می رفت اما در نیم قرن گذشته پول هایی ارزش بیشتری دارند که کشورهایشان تولیدات مناسب تری دارند، کشورهایی که تولیدات آنها قابلیت عرضه در جهان را داراست، ژاپن نمونه چنین اقتصادی است که با پشتوانه تولید توانسته  ارزش پول ملی خود را افزایش دهد. اکثر کشورهای اروپایی که امروز به عنوان قدرتهای اقتصاد سیاسی مطرح هستند از پشتوانه تولیدی خوبی برخوردارند، طبیعتا ایران که به عنوان یک قدرت منطقه ای شناخته شده است با مرتفع کردن خلاءاقتصادی به وسیله قدرت تولید می تواند در سطح منطقه حتی در جهان جایگاه بهتری به دست آورد.

رحمان سعادت درباره تاثیر گذاری تولید بر افزایش قدرت ایران گفت: اگر ایران بتواند تولید خود را به رخ جهان بکشد طبیعتا می تواند استراتژی جدیدی را درعرصه جهانی به نمایش بگذارد. پاشنه آشیلی که در سالهای گذشته به ما آسیب زده مساله اقتصاد و تولید است که متاسفانه در چند دهه گذشته تبعات بسیاری را بر زندگی مردم به جا گذاشته است. انتظار می رود در آستانه قرن جدید یعنی ازسال ۱۴۰۰  با تولید بیشتر شاهد استفاده بهتر از ظرفیت های داخلی و کارنامه خوبی در عرصه تولید ملی باشیم.

 وی درباره موانع تولید در کشوربیان داشت: هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به تولید با استاندارهای جهانی وجود دارد. با نگاه واقع بینانه به مسائل اقتصادی متاسفانه در چند سال گذشته افزایش دلالی و واسطه گری به تولید و اقتصاد ایران آسیب جدی زده است، بسیاری از تولید کنندگان ترجیح دادند با خروج سرمایه هایشان از سیستم بانکی از سود بدون دغدغه استفاده کنند واین باعث  خالی شدن فضای تولید شده است، طبیعتا با گر عزم جدی و مدیریت صحیح می توان وارد پروسه تولید با کیفیت ایرانی شد.

این کارشناس اقتصادی عنوان نمود: در کنار مسائل یاد شده مسائل اختلاس ها و فساد اقتصادی انگیزه تولید را از بین برده و حضور سرمایه گذاران را در حوزه کارهای مولد کاهش داده است. قطعا با تغییراتی که در حوزه قوه قضاییه رخ داده انتظار براین است که قوه قضاییه در حوزه سلامت سازی اقدامات قاطعی را به نمایش بگذارد از این رو می توان انتظار داشت که شاهد رونق تولید باشیم.

رحمان سعادت اقتصاددان در پایان با تاکید بر جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری گفت: جلوگیری از ورود کالاهای غیر ضروری مانند کالاهای چینی که موجب از بین رفتن  بسیاری از صنایع کوچک ما در سالهای گذشته شد بسیار ضروری ست، متاسفانه برخی سیاستهای دولتها منجر به کوچک شدن تولید شده است از این رو  برای رساندن تولید به ظرفیتهای خود نیازمند عزم جدی و فعالیت گسترده هستیم تا فاصله ها را در تولید هر چه بهتر و بیشتر با تدبیر لازم  کاهش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.