حسین محمودی اصل گفت: در گام دیگر باید به استراتژی اقتصاد مقاومتی که بر جدایی اقتصاد از درآمدهای نفتی تکیه دارد تاکید شود، با افزایش تولید ورونق گرفتن آن صادرات غیر نفتی افزایش می یابد و درآمدهای ارزی نیز بیشتر می شود، این مساله باعث ایجاد کسب و کارهای بیشتر و گستردگی زنجیره های فروش می شود که میتواند درآمدهای مالیاتی بسیاری را نصیب دولت کند.

"تحریم‌ها" عاملی فرصت‌ساز برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است

حسین محمودی اصل اقتصاددان در گفتگو با قدس آنلاین، درباره تاثیر تحریم ها بر فرصت سازی بر مبناب سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جدید تحت عنوان رونق تولید، گفت: مقام معظم رهبری در اولین روز فروردین سال ۹۸ براین مقوله تاکید داشتند که تحریم‌ها عامل فرصت هاست، قطعا به دلیل تحریم ها امکان ورود بسیاری از کالاها به داخل ایران نیست واین موضوع فرصتی است که می تواند ما را در تولید بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور بسیج کند، هر چند در تحریم ها ممکن است ورود مواد اولیه به کشور نیز دچار مشکل شود اما با استفاده از مواد اولیه داخل کشور می توان به تولید کالاهای مورد نیاز پرداخت.

وی دراین باره افزود: تولید کالای با کیفیت می تواند فرصتی برای رقابت کالای ایرانی با کالای خارجی و به دست آوردن بازارهای منطقه باشد، افزایش نرخ  ارز منجر به ایجاد مزیت اقتصدی برای واحدهای تولیدی شده، هر چند در ابتدای این مسیر با مشکلاتی مواجه بودیم و پیمان سپاری ارزی چالش هایی ایجاد کرد اما بستر سازی مناسب برای صادرات با رونق تولید و تقویت کیفیت تولید امر بسیار حائز اهمیتی است که می تواند منجر به افزایش اتحاد و انسجام ملی شود. در صورت رونق تولید می توان فرصت افزایش صادرات غیر نفتی را ایجاد کرد، قطعا ضرورت این مساله با کاهش درآمدهای نفتی لزومی است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در گام دیگر باید به استراتژی اقتصاد مقاومتی که بر جدایی اقتصاد از درآمدهای نفتی تکیه دارد تاکید شود، با افزایش تولید ورونق گرفتن آن صادرات غیر نفتی افزایش می یابد و درآمدهای ارزی نیز بیشتر می شود، این مساله باعث ایجاد  کسب و کارهای بیشتر و گستردگی زنجیره های فروش می شود که میتواند درآمدهای مالیاتی بسیاری را نصیب دولت کند.

حسین محمودی اصل گفت: با اینکه در بودجه ۹۸ درآمدهای مالیاتی تقریبا ۱۵۰ هزار میلیارد پیش بینی شده اما با اجرای درآمدهای مالیاتی صحیح می توان تا مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشت، قطعا اقتصاد ایران ازاین توان برخوردار است که چنین درآمدی را ایجاد کند؛ با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد ایران دارای فرار مالیاتی، بخشی معافیت مالیاتی و بخشی هم از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی می توانند جایگزین درآمدهای نفتی شوند.

 وی درباره میزان صادرات مواد اولیه به خارج از ایران افزود: در شرایطی که کالاهای رقیب خارجی امکان ورود به کشور را در شرایط تحریمی ندارند با اندکی تدبیر می توان با تامین به موقع مواد اولیه و کالاهای بخش تولیدی هم بازار داخلی را در اختیار تولید داخلی قرار داد و هم بازارهای صادراتی را با کالاهای ایرانی پوشش داد. ۸۵ درصد صادرات کشورمتشکل از مواد اولیه است و ۱۵ درصد کالای ایرانی صادر می شود در عوض ۸۶ درصد واردات ما کالای ساخته  شده است این محدودیت باعث جایگزینی درآمدهای نفتی می شود و می تواند منجر به عبور از شرایط سخت تحریمی شود.

استاد اقتصاد بیان داشت: در مجموع می توان گفت عبور از شرایط سخت با رونق تولید امکان پذیر است این هم یک انتخاب نیست، چرا که توجه به تولید یک انتخاب در کل کشورهای جهان نیست یک اجبار برای رشد و توسعه صنعتی به شمار می رود. با مرور چگونگی رشد یافتگی کشورهای توسعه یافته می توان دریافت که حرکت به سمت تولید منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی کشورهای توسعه یافته شده است.

حسین محمودی اصل با اشاره به افزایش رتبه کسب و کار و تاثیر آن در شکوفایی اقتصادی گفت: با رونق تولید می توان رتبه های جهانی را بهبود ببخشید و رتبه فضای کسب و کاررا افزایش داد، متاسفانه رتبه کسب و کار ما در شاخص های اقتصادی و  رقابت پذیری خوب نیست، این مساله منجر به آن می شود که نه تنها سرمایه خارجی بلکه سرمایه گذاران داخلی نیز تمایلی به ورود به عرصه های سرمایه گذاری و کسب و کار درایران نداشته باشند.

وی افزود: حل مشکلات بروکراسی اداری و سود آوری صد درصدی تولید نیز عوامل مهمی در رونق تولید به شمار می روند، با افزایش رتبه کسب و کار می توان نقدینگی ۱۷۳۰ هزارمیلیاردی را کنترل نمود و هم اینکه بازارهای مناسبی برای تولید ایران در خارج و داخل کشور مهیا کرد.

استاد اقتصاد بیان داشت: ایجاد ثبات در گامهای اولیه در رونق تولید بسیار حائز اهمیت است، این ثبات  باید در اصلاح نظام بانکی و در صندوق های بازنشستگی در کنار درخواستهای میان مدت و بلند مدت لحاظ شوند. در شرایطی که سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود پرداخت می کنیم وافزایش نقدینگی سالانه ۲۵ درصد و نرخ رشد تولید ۴ درصد است طبیعی است مابه التفاوت ۲۱ درصدی یعنی ایجاد تورم، هنگامی که  به ازای ۲۱ درصد نقدینگی کالایی تولید نمی شود طبیعی است تورم خواهیم داشت، هر چند بتوانیم تورم را چند سالی کنترل کنیم اما بعد از مدت معدودی فنر فشرده کنترل خود را از دست داده و از دست ما خارج می شود.

حسین محمودی اصل با تاکید بر اصلاح بانکی گفت: بنابراین اگر سود وام بانکی به تولید کنندگان بالا نباشد در تولید کالا و رساندن  سود مناسب می تواند در رونق تولید تاثیر گذار باشد، قطعا در صورت اصلاح سیستم بانکی منابع به سمت تولید هدایت می شود. تا زمانی که هزینه مالی و سود بانکی تولید افزون بر ۴۰ درصد باشد تولید سود ده نخواهد بود، در این حالت طبیعی است کارخانه ها با مشکلات متعددی مواجه شوند، نظارت کافی بر سیستم ها و ایجاد شفافیت در رونق تولید و شکوفایی اقتصادی بسیار موثر است، این مساله منجر به افزایش تولید و کسب و کارداخلی می شود، قطعا مجلس و دولت باید با تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری به دنبال اتخاذ راهکارهایی در رونق تولید ملی باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.