در پی حمله یک قلاده پلنگ، چوپانی از روستاهای منطقه خوشاب سبزوار دچار جراحت جدی از ناحیه سر، دست و پا شد.

مشاهده  پلنگ در منطقه خوشاب

به گزارش قدس آنلاین ، ظهر روز سوم فروردین یکی از اهالی عنابستان، از روستاهای توابع خوشاب، توانست پلنگی را در مراتع اطراف این روستا مشاهده کند و درحالی که گوسفندانش را برای چَرا برده بود، مورد هجوم این پلنگ قرار گرفت و از ناحیه سر، دست و پا آسیب دید. این ‌درحالی است که بنا به گفته مسئولان محیط‌زیست شهرستان سبزوار تا کنون از آن منطقه، مشاهده پلنگی گزارش نشده است.

چوپان آسیب‌دیده: پلنگ دندان‌هایش را در دستم فرو کرد/ فوق‌العاده حیوان زیبایی بود

چوپان آسیب‌دیده از این اتفاق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد روز حادثه بیان کرد: ظهر داشتیم نهار می‌خوردیم، سگ‌ها  چیزی بغل کوه دیدند و پارس کردند. یکی از سگ‌ها رفت؛ دوستم گفت گرگ بود. از کوه چرخید آن طرف، ما هم فکر کردیم گرگ است.

وی ادامه داد: بعدازظهر حدود ساعت ۴ و نیم که به دهات برمی‌گشتیم، از پشت سر گوسفندها و بر بلندی‌ها آمدم که اگر گرگ باشد، به گوسفندها آسیبی نرساند. وقتی از روی صخره می‌آمدم دیدم پلنگ است و حالت کمین به خود گرفته است.

این چوپان گفت:  همان‌طور که با دوستم صحبت می‌کردم و او را در جریان این اتفاق قرار می‌دادم، به پلنگ هم نگاه می‌کردم. با پلنگ ۳۰ متر فاصله داشتم. پشت غار کمین کرده بود. همان طور که مشغول حرف‌زدن با دوستم بودم و به پلنگ نگاه می‌کردم، پرید به سمتم و با دست روی صورتم زد. آن‌قدر سریع و مثل فنر بالا آمد که حتی نتوانستم چوبم را از زمین بالا بکشم. دستم را جلو دادم. ساق دستم را گاز گرفت. با چوب توی دهنش زدم. پایم را گاز گرفت. خودم را انداختم که از پلنگ پایین‌تر باشم. پایم را سوراخ کرد و استخوانم را شکاند.

عنابستانی عنوان کرد: چشم پلنگ به سگ گله افتاد. سگ آن‌قدر ترسیده بود که حرکت و صدایی نداشت. همان‌طور ایستاده بود. سگ‌های پایین کوه که دادوبیداد مرا شنیده بودند، پارس کردند. پلنگ نگاهی به من کرد و راهش را گرفت و رفت‌.  

وی با بیان این که "خود پلنگ رهایم کرد و  حتی سگ‌ها جلو نیامدند"، گفت: خون از صورتم  فواره میزد و درد زیادی را در پایم احساس می‌کردم. هرجور بود از صخره آمدم پایین و پلنگ همان‌جا ماند.

این چوپان با اشاره به این که "تا حالا در منطقه پلنگ ندیده بودیم"، بیان کرد:  او به من آسیب رساند و دست از جان شسته بودم ولی واقعا حیوان زیبایی بود. کله بزرگی داشت‌. یوز هم نبود چون کله یوز باریک‌تر است. جثه پلنگ خیلی بزرگ بود ولی از پایین خیلی کوچک دیده می‌شد.

وی با بیان این که «از مسئولان محیط‌زیست یک نفر به دیدنم آمد»، خاطرنشان کرد: به آن مسئول گفتم باید برای چنین مواردی، محیط‌زیست جبران مافات کند تا کسی هوس نکند به پلنگ آسیبی برساند. پس از این حمله، این امکان را داشتیم که به پلنگ آسیب بزنیم. اگر یک نفر کینه‌ای باشد، این کار را می‌کند.


وی افزود: من از بچگی در روستا بودم و چوپان هستم. امرار معاش ما از گوسفندچرانی و دامداری است. با این آسیب‌دیدگی‌ها چندماهی از کارافتادگی دارم. پرستار می‌گفت بعد چهار ماه شاید بتوانم فقط راه بروم.

از وجود پلنگ در این منطقه خیلی خوش‌حالیم/ پلنگ بیمه سازمان است

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در همین خصوص اظهار کرد: گزارش این اتفاق را روز گذشته به ما دادند. همکاران به عیادت این چوپان رفته‌اند.

حمید صادقی ادامه داد: وقتی به زیستگاه پلنگ وارد شویم او در چند مورد به انسان حمله می‌کند؛ وقتی پلنگ در حال خوردن طعمه‌اش باشد، هنگامی که با توله‌هایش باشد یا در مواقعی که فضا برای فرار نداشته باشد، به انسان حمله می‌کند. در این حادثه هم گویا پلنگ در صخره‌های صعب‌العبور و تنگی بوده، جایی برای فرار نداشته و به آن فرد حمله می‌کند و او دچار شکستگی پا می‌شود.

وی بیان کرد: همکاران فردا به منطقه می‌روند و با مردم صحبت خواهند کرد. همچنین نامه به بخشداری خواهیم زد تا اطلاع‌رسانی در مورد حضور پلنگ به روستاها و دهیاری‌ها انجام شود. وقتی افراد وارد قلمرو پلنگ نشوند او به زیستگاه انسانی نخواهد آمد.

صادقی در مورد تعلق‌گرفتن دیه به چوپان صدمه‌دیده گفت: پلنگ از گونه‌هایی است که مستقیماً سازمان آن را بیمه کرده؛ یعنی هر کس شکایتی دارد، می‌تواند شکایت کند. این چوپان هم باید به پزشک قانونی و اداره محیط‌زیست برود و این روند را طی کند تا دیه‌اش بگیرد.

وی افزود: تاکنون گزارش وجود پلنگ در این منطقه نداشته‌ایم و به همین دلیل تعداد پلنگ‌های این منطقه هنوز پایش نشده و سرشماری صورت نگرفته است، اما فردا همکاران به منطقه خواهند رفت تا شناسایی دقیق انجام شود. البته شمارش پلنگ به راحتی امکان‌پذیر نیست. در پارک تندوره هم به صورت اساسی تعداد پلنگ‌ها شمارش نشده و تاکنون  ۳۵ قلاده پلنگ از طریق لکه‌های روی بدن حیوان شمارش شده. لکه‌های بدن پلنگ مثل اثر انگشت انسان است و لکه‌های هر پلنگ با پلنگ دیگر متفاوت است. برای سرشماری باید از پلنگ عکس گرفته  و لکه‌ها شناسایی شود و سپس شمارش آن‌ها را داشته باشیم.

 وی گفت: اگرچه بابت حادثه‌ای که اتفاق افتاده متأسف هستیم اما از روز گذشته که متوجه شده‌ایم در آن منطقه پلنگ وجود دارد خیلی خوشحال هستیم. وقتی پلنگ در منطقه حضور پیدا می‌کند که از نظر امنیت و برخی مولفه‌های زیست محیطی همچون وجود طعمه، وسیع بودن قلمرو و... مناسب باشد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.