یک متخصص هواشناسی و استاد دانشگاه طی یادداشتی با تاکید بر آنکه مناطق ییلاقی مشهد مستعد فاجعه سیلابی هستند، با ابراز نگرانی جدی، از استاندار و سایر مسئولان ذی‌ربط استان خواست تا تصمیم مٶثری برای جلوگیری از صدمات انسانی و غیرانسانی در این مناطق بگیرند.

هشدار متخصص هواشناسی درباره خطرات سیلاب در مناطق ییلاقی مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، متن یادداشت حسین ثنایی‌نژاد، استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد به شرح ذیل است:
"مطمئن هستم همه مسئولان استان خراسان رضوی، از جمله شخص استاندار محترم برای تفریح هم که شده سری به دره های طرقبه، نقندر، زشک و سایر مناطق ییلاقی اطراف مشهد زده اند!
مطمئنم رستوران ها و ویلاهای بسیاری را در این دره ها دیده اند که نه تنها حریم رودخانه های جاری در این دره ها را رعایت نکرده اند، بلکه در موارد قابل توجهی خانه بر روی رودخانه ساخته اند!
اینجانب به عنوان هواشناس اخطار می دهم که تمام این دره ها دارای پتانسیل "سیل ناگهانی" (Flash flood) هستند. سیلی متفاوت از سیلاب گلستان! 
اختلاف "سیل ناگهانی" با "سیلاب" در این است که در "سیلاب" آب به تدریج بالا می آید و آرام آرام مناطق اطرافش را در بر می‌گیرد. با توجه به کند بودن این فرایند، در چنین سیلاب هایی تلفات انسانی کم است و بیشتر خسارات مالی وارد می شوند. چنانچه همه شاهدیم!
"سیل های ناگهانی" (Flash flood) اما حاصل وقوع رگبارهای شدید در دره هایی با شیب تند هستند که دارای پوشش گیاهی اندک می باشند. زیرا زمان تجمع در چنین حوضه هایی بسیار کوتاه است.
در "سیل های ناگهانی" (Flash flood)  سرعت و انرژی جنبشی آب به شدت زیاد است. این‌ نوع سیل ها در کمتر از یک ساعت، ابتدا تا انتهای تمام این دره هایی که نام بردم‌ را می پیمایند و هرچه بر سر راهشان باشد ویران می‌کنند و از بین می برند!
آقای استاندار محترم! 
مسئولین ذیربط گرامی! 
به خاطر داشته باشید اینجانب به عنوان یک متخصص هواشناسی که ۲۷ سال است در این زمینه کار پژوهشی و آموزشی می کنم، به شما اخطار دادم! اگر تا کنون چنین سیلی نیامده دلیل بر عدم وقوعش نیست! چنانچه شاهد هستید سیل گلستان با دوره بازگشت ۵۰ ساله رخ داده است! مراقب باشید که این دوره بازگشت سیل های ناگهانی برای دره های ییلاقی اطراف مشهد، هر لحظه ممکن است به سرآید! شاید در همین زمان مسئولیت شما! و شاید در همین بهار امسال! و اگر رخ دهد سخن از خسارت‌مالی نیست، نگرانی از تلفات جانی بسیار است که فاجعه ای را رقم خواهد زد!
این تمام کاری است که از من ساخته بود!
من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال"

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.