آستان قدس رضوی از روزها و ساعات ابتدایی وقوع سیل در گلستان و مازندران در این استانها حضور پیدا کرده است.

حمایت آستان قدس رضوی از هموطنان آسیب دیده شمال کشور
به گزارشقدس آنلاین ، از همان ساعات اولیه پخش اخبار غافلگیرکننده وقوع سیل در روستاها و شهرهای استان مازندران و گلستان در اولین روزهای تعطیلات نوروزی، آستان قدس رضوی مثل همیشه با تمام قوا پای کار آمد و در کنار دیگر نهادهای مسئول به یاری هموطنان آسیب‌دیده در استان‌های شمالی کشور شتافت.

در پی دستور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مبنی بر بسیج امکانات آستان قدس رضوی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان این مناطق، در اسرع وقت امکانات و تجهیزات مورد نیاز اعم از نیروی انسانی، امکانات بهداشتی و پخت و پز برای خدمت‌رسانی به هموطنان حادثه‌دیده ارسال شد. خدماتی که تا رفع کامل بحران و بازگشت آرامش و امنیت به مردم بحران‌زده این مناطق ادامه خواهد یافت. 

گسیل امکانات و تجهیزات به مناطق سیل‌زده 

معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بخش‌های پیشگام این مجموعه معنوی، امکانات و تجهیزات تهیه شده را با استفاده از چهار تریلی به منطقه اعزام کرد. این تجهیزات اقلامی شامل آشپزخانه سیار، سرویس بهداشتی و نانوایی بودند که با استقرار آن‌ها از همان ساعت اولیه ظرفیت طبخ روزانه ۱۵ هزار وعده غذا گرم و چهار هزار قرص نان برای توزیع میان هموطنان حادثه دیده فراهم شد.

امدادرسانی تیم مهندسی آب و خاک به استان گلستان

تیم امدادرسانی شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی نیز یکی از اولین‎ها در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان گلستان است. اعزام چندین دستگاه بیل مکانیکی زنجیری، اعزام یک دستگاه خودروی وانت پیکاپ و قرار دادن آن در اختیار آب منطقه‌ای گلستان و اعزام یک تیم مهندسی با تجهیزات در کنار عوامل ستاد مدیریت بحران شهرستان گنبد به صورت شبانه‌روزی از جمله اقدامات شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی در مناطق سیل‌ زده است.

احداث دایک حفاظتی جهت جلوگیری از جاری شدن سیلاب به داخل روستاها، استقرار یک بیل مکانیکی در محل پل خروجی گنبد کاووس جهت تمیزکردن ورودی و خروجی پل از چوب و مصالح ناشی از سیلاب، حضور نمایندگان شرکت آب و خاک قدس رضوی در محل وقوع سیلاب و احداث کانال و مسیر خروج سیلاب از حوضچه‎های آب ناشی از سیل، از دیگر اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

خدمت‌رسانی بیش از ۱۰۰۰ خادمیار رضوی

بنیاد کرامت رضوی به دستور تولیت آستان قدس رضوی در کنار سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان از لحظات نخست وقوع سیلاب در مناطق سیل‌زده حضور داشته است. بیش از هزار نفر از خادمیاران رضوی در قرارگاه مرکزی آستان قدس رضوی در مناطق سیل زده حضور یافتند و مشغول خدمت‌رسانی هستند. 

با بررسی تیم‌های جهادی اعزامی دو مشکل اساسی، ورود آب و گل به عمق دو تا سه متری در خیابان‌ها و خانه‌های مردم و نبود مواد غذایی در این منطقه گزارش شد. بنیاد کرامت رضوی مواد غذایی که نیاز به طبخ نداشت، مواد خوراکی، آب معدنی و وسایل بهداشتی برای کودکان را در بین سیل‌زدگان به صورت گسترده و خیابان به خیابان توزیع کرد. 

این بنیاد با همکاری گروه‌های جهادی خادمیار رضوی، در آق قلا با قایق به تک تک خیابان‌ها و محله‌ها سر زده می‌شود و مواد غذایی، آب معدنی و دیگر وسایل ضروری مورد نیاز در بین تمام خانواده‌ها توزیع می‌شود.

توزیع ۶ هزار وعده غذایی میان سیل‌زدگان 

حامد صادقی، سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی در حاشیه سفر به مناطق سیل‌زده استان گلستان در جریان مشکلات و مسایل ساکنان مناطق سیل‌زده قرار گفت. در همین راستا، توزیع ۶ هزار وعده غذایی در بین سیل‌زدگان استان گلستان، یک واحد نانوایی سیار با ظرفیت پخت روزانه ۱۶ هزار قرص نان برای کمک به سیل‌زدگان آق‌قلا در این منطقه استقرار یافت.

همین طور تأمین ۹ دستگاه گِل کش‌ به منظور لای‌روبی منازل هم‌وطنان سیل‌زده در استان‌های گلستان و مازندران، پشتیبانی از ۳۱ گروه جهادی و همچنین تأمین ۲ هزار مترمربع کف‌پوش برای ۱۳۳ منزل مسکونی در استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی بخش دیگری از اقدامات آستان قدس رضوی در مناطق سیل‌زده شمال کشور به شمار می‌رود.

این دفتر در مرحله دوم، توزیع بیش از ۷ هزار وعده غذایی، بسته‌های ارزاق، وسایل مراقبت از کودکان، کالاهای بهداشتی و وسایل گرمایشی را بین هم‌وطنان سیل‌زده توسط خادمیاران رضوی در شهرستان آق‌قلا تدارک دیده است. 

همچنین ۳۰ پزشک و روان‌پزشک در قالب خادمیاران سلامت با همکاری بسیج جامعه پزشکان استان گلستان در حال خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان هستند. به علاوه یک هزار و ۵۰ بسته سبد کالا شامل چای، عدس، رب گوجه‌فرنگی، روغن مایع، انواع حبوبات، سویا، ماکارونی و برنج نیز توسط خادمیاران استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی در بین سیل‌زدگان توزیع شده است.

تلاش شبانه‎روی خادمیاران رضوی

دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مازندران نیز اقدامات متعددی را در امدادرسانی به سیل زدگان به انجام رسانده است. از نخستین ساعات سیل، این دفتر نمایندگی با اعزام گروه های جهادی خادمیار با هدف لایروبی، آواربرداری و بازسازی منازل مسکونی و توزیع لوازم گرمایشی و مواد غذایی در روستاها و شهرهای ساری، نکا، جویبار، سیمرغ، سوادکوه شمالی، سوادکوه، میاندرود و بهشهر وارد عمل شده است. 

با توجه به آسیب دیدن ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی منازل مسکونی مردم به ویژه اقشار ضعیف و از بین رفتن امکانات ابتدایی زندگی بسیاری از مردم، خادمیاران رضوی با توزیع لوازم گرمایشی و سبدهای غذایی بین نیازمندان آسیب دیده از سیل روزهای اخیر و راه اندازی پویش های مردمی به یاری مردم آسیب دیده شتافتند.

توزیع ۱۵۰۰ بطری آب معدنی و ۵۰۰۰ قرص نان میان نیازمندان سیل زده، توزیع ۴۰۰ سبد کالا به ارزش ۶۰ میلیون تومان، جمع آوری کمک های مردمی از جمله اقدامات آستان قدس رضوی در روزهای نخست این سیل بوده است که این خدمات تا پایان بحران ادامه خواهد داشت.

ارسال محموله‌های دارویی برای سیل زدگان 

شرکت پخش سراسری دارو و تجهیزات پزشکی یاراطب ثامن وابسته به آستان قدس رضوی نیز به نوبه خود از نخستین ساعات آغاز حادثه سیل اخیر شمال کشور، محموله دارویی را به این منطقه ارسال کرده است. این شرکت ضمن اعلام آماده باش به تمامی مراکز و شعب خود در سراسر کشور، از طریق شعبه مازندران به طور فعال نسبت به خدمت‌رسانی در منطقه سیل زده اقدام کرده است.

شرکت پخش داروی یاراطب ثامن با ارسال انواع دارو به ویژه سرم و فرآورده‌های تزریقی به مناطق حادثه دیده، همکاری سازنده‌ای را با دانشگاه علوم پزشکی گلستان در راستای جلوگیری از کمبود دارو انجام داده است. این شرکت در واقعه سیل استان‌های کشور، با بهره‌گیری از تمام امکانات و توان خود، داروهای ضروری همچون محلول‌های دیالیز، انواع سرم و فرآورده‌های تزریقی و... را به شهرهای گنبد و بندر ترکمن و سایر مناطق حادثه دیده ارسال کرده است.

این رویه به طور مستمر ادامه دارد و وسایل نقلیه مخصوص حمل داروی شرکت یاراطب ثامن به صورت مداوم در حال انتقال دارو به منطقه مذکور هستند تا حتی الامکان با کمبود داروهای ضروری مواجه نشوند. 

تسریع روند خدمت رسانی به سیل زدگان گلستان

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی از تسریع خدمت‌رسانی‌های این بنیاد به سیل‌زدگان سمال کشور خبر داد.

محسن منصوری گفت: قرارگاه خدمت رسانی آستان قدس رضوی در آق قلا راه اندازی شده و تاکنون بیش از ۸ هزار پرس غذای گرم در این مناطق پخت و توزیع شده است.۶ عدد قایق موتوری نیز برای حمل و نقل مردم در مناطق گمیشان و آق قلا اختصاص یافته که از امروز مشغول خدمت‌رسانی هستند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی تصریح کرد: خودروهای سنگین متعلق به آستان قدس رضوی نیز برای بازگشایی معابر و انتقال آبهای سطحی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.