خراسان شمالی-در پی بارندگی های شدید اخیر و وقوع سیلاب در اکثر نقاط استان، خسارت هایی به برخی روستاهای خراسان شمالی وارد شده است که به همین منظور استاندار خراسان شمالی به همراه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرماندار شهرستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از مناطق سیل زده از شهرستان های بجنورد، فاروج و شیروان بازدید کردند.

بازدید استاندار خراسان شمالی از مناطق سیل زده

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، در پی بارندگی های شدید اخیر و وقوع سیلاب در اکثر نقاط استان، خسارت هایی به برخی روستاهای خراسان شمالی وارد شده است که به همین منظور استاندار خراسان شمالی به همراه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرماندار شهرستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از مناطق سیل زده از شهرستان های بجنورد، فاروج و شیروان بازدید کردند.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در ابتدای بازدید با حضور در روستای نرگسلو علیا از توابع شهرستان بجنورد که در سیل اخیر استان دچار رانش شده بود پس از استماع مشکلات مردمی منطقه دستور رسیدگی به مشکلات را داد و اظهار داشت: برای حل مشکلات و رسیدگی به مطالبات مردمی باید زمان تعیین کرد.

پیش بینی و تخصیص اعتبار برای حل مشکل رانش زمین، انجام مطالعات کارشناسی در مورد طرح توسعه روستا که در معرض رانش قرار دارد، بهسازی و مرمت آسفالت، معابر، بندهای خاکی و جوی های آبی خسارت دیده در سیلاب، ایجاد راه دسترسی و ابنیه مربوط در بین مزارع و حصارکشی و مرمت مدرسه روستا از درخواست های مردمی روستای نرگسلو علیا بود که دکتر شجاعی ضمن دستور به مدیران دستگاه های خدمات رسان برای حل این مشکلات، تصریح کرد: بازگشایی موقت راه های دسترسی روستایی یکی از مصوبات شورای مدیریت بحران استان می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با این بازگشایی موقت زندگی مردم برای عبور و مرور به حالت عادی بر می گردد اما برای حل دائمی این مشکل باید طرح های مطالعاتی انجام و برنامه زمان بندی مشخصی اجرا شود چرا که علاوه بر وجود راه های روستایی خاکی و آسفالت شده ما شاهد وجود برخی مسیرهای تردد در بستر رودخانه ها هستیم که به اشتباه راه نامیده می شود و این مورد نیز باید تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: انجام طرح مطالعاتی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای جابجایی و یا مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی که دچار رانش شده و یا در معرض آن قرار دارد، الزامی است.

شجاعی دستور داد: طرح مطالعاتی روستای نرگس لو که در سیلاب اخیر دچار رانش شده است باید از نظر سمت توسعه و تعیین تکلیف منازل مسکونی فعلی به فوریت انجام شود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه پس از بازدید از آب بند روستای کلاغ آشتیان از توابع شهرستان بجنورد از زمین های زراعی بین روستاهای عبدل آباد و قشلاق در اطراف رودخانه اترک در شهر حصار گرمخان نیز بازدید کرد و گفت: لای روبی نکردن طول رودخانه اترک بیش از چند دهه و رعایت نکردن حریم رودخانه توسط کشاورزان موجب شده است در برخی نقاط زمین های زراعی با بستر رودخانه همسطح شود. 

شجاعی دستور داد: لای روبی بستر رودخانه باید به تدریج انجام تا مسیر رودخانه بازگشایی شود تا زمین های بالادست بر اثر بالا آمدن سطح آب رودخانه از بین نروند و همچنین زمین های پایین دست دچار کم آبی و بی آبی نشوند.

رئیس شورای مدیریت بحران استان خراسان شمالی در ادامه بازدیدهای خود از دره زو قزلقان محور گیفان از توابع شهرستان بجنورد نیز بازدید کرد که خطر ریزش سنگ و لای روبی نکردن بستر رودخانه از مشکلات مهم این منطقه بود که دکتر محمدعلی شجاعی در این مورد گفت: لای روبی رودخانه ها و مسیل ها باید در طول سال انجام شود تا در زمان بروز سیل استان دچار بحران نشود و همچنین احداث دیوار ساحلی در مسیر طغیان رودخانه ها نیز باید مورد توجه باشد.

بازدیدها از روستاهای آسیب دیده در سیل اخیر استان با حضور دکتر شجاعی و هیئت همراه در روستای زو، بخش قوشخانه شهرستان شیروان ادامه یافت و دکتر شجاعی شنوای صحبت های مردم منطقه بود حل مشگل زیرساخت برق و راه دسترسی پنج روستای زو، تفتازان، آق قلعه، کاکلی و قپز از درخواست مردمی بود که استاندار خراسان شمالی گفت: با ایجاد هماهنگی بین فرماندار شهرستان شیروان و مدیر شرکت برق استان باید مشکل برق منطقه تا یک شنبه هفته آینده حل شود و راه دسترسی نیز به طور موقت ایجاد شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه با حضور در شهرستان فاروج از روستاهای سه گنبد، گرماب و یام این شهرستان که در سیل اخیر استان دچار آسیب شده بودند بازدید کرد که بار دیگر لای روبی بستر رودخانه ها و ایجاد راه دسترسی روستایی از مهمترین درخواست های مردمی بود که دکتر شجاعی دستورات لازم برای تسریع در انجام کارها را خطاب به مدیران اجرایی استان صادر کرد و افزود: نبود زیرساخت ها باعث شد بارندگی های اخیر که باید موجب خوشحالی مردم میشد به سیلاب تبدیل و استان را دچار بحران کند.

وی افزود: استان دچار انباشت نداشته ها در بخش راهداری و راه های دسترسی روستایی است و این نداشته ها باید با اولویت و ارائه برنامه زمان بندی شده حل شود. دکتر شجاعی افزود: بنابر پیش بینی های اداره کل هواشناسی در روزهای آینده شاهد بارش های پراکنده در سطح استان هستیم؛ بنابراین باید با فاصله گرفتن از وضعیت بحران به فکر ساماندهی و عادی سازی زندگی مردم باشیم. با اشاره کلی به نبود ابنیه مانند پل در راه های دسترسی روستایی استان تاکید کرد: ایجاد این ابنیه ها در راه ها الزامی است تا با ایجاد مشکل در راه دسترسی عبور و مروم مردم دچار مشکل نشود. 

وی همچنین یادآور شد: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مسئول پیگیری مشکلات شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و راز و جرگلان و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار پیگیر مباحث شهرستان های مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و اسفراین می باشند که فرمانداران باید با برقراری ارتباط مستمر با آنان مشکلات را منتقل کنند تا روند انجام کارها تسریع شود.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.