رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان گفت: نوروز جشنی فرامرزی و میراث هزاران ساله مردمانی است که به رستاخیز انسان و طبیعت ایمان داشته و داشتند و ستایشگر نور و راستی و صلح و مذمت گوی ظلمات و دروغ و جنگ بودند.

مونسان: نوروز جشنی فرا مرزی و ستایشگر نور، راستی و صلح است
به گزارش قدس آنلاین، علی‌اصغر مونسان در این مراسم که در منطقه مرزی گودان برگزار شد ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان حوادث طبیعی اخیر در کشور و نیز برخی کشورهای همسایه و تأکید بر رسیدگی سریع به وضعیت این عزیزان، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر در آغاز سال جدید در کنار هم قرار گرفتیم تا سال نو را به همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، تبریک بگوییم.

وی اظهار کرد: لازم می‌دانم مراتب تقدیر و تشکر دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را از جناب آقای "قربان قلی بردیمحمدوف" رئیس‌جمهور محترم و دولت و ملت کشور دوست و همسایه، ترکمنستان، برای برگزاری این مراسم ابراز کنم.

معاون رئیس‌جمهور  بیان کرد: در طول تاریخ مرزها جابجا می‌شوند، تقسیمات جغرافیایی و سیاسی شکل تازه‌ای می‌گیرند، اما فرهنگ ملل همواره رها از هجوم نسیان و تقید به مرزهای سیاسی، در این آزادی و رهایی، مبشر صلح و دوستی است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: نوروز پیام‌آور مودت و نوع‌دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است.

مونسان ادامه داد: سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نوروز را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و 21 مارس نیز در تقویم سازمان ملل متحد با عنوان روز جهانی نوروز نام‌گذاری شد، تا که امروز بیش از 300 میلیون نفر با ملیت‌های گوناگون و در قالب حدود 30 کشور، نوروز، این جشن نوزایی طبیعت را جشن می‌گیرند.

وی گفت: نوروز علاوه بر آنکه بشارت‌دهنده صلح و دوستی میان اقوام و ادیان و خویشاوندان هست؛ نگرشی مبتنی برت کریم زمین و طبیعت است.

معاون رئیس‌جمهور  افزود: برگزیدن نخستین روز از اعتدال بهاری به‌عنوان آغاز سال نو بر پایه‌ای از سنت‌های دیرینه شبانی و کشاورزی استوار و جشنی است که برکت زمین را یادآوری می‌کند و آن را که نشانه‌ای بارز از قدرت پروردگار است می‌ستاید.

مونسان تأکید کرد: نوروز تصویری از پیکره عظیم جامعه جهانی را ترسیم می‌کند که در اوج بالندگی و تعاون، انسان‌ها را به مدارا و خویشت نداری فرامی‌خواند  .

وی ادامه داد: جان نجیب و روح بزرگوار نوروز، جهانیان را بر آن داشته که نخستین روز فروردین در تقویم جلالی را پاس بدارند تا پیام انسانی نوروز به سراسر جهان مخابره شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: ما امروز در مرز مشترکمان گرد هم آمده‌ایم تا بگوییم مرز مشترک ما فرهنگ ماست. این مرز مشترک چیزی بر روی خاک نیست. این مرز مشترک، فرهنگ، تمدن و خلقیاتی هزاران ساله است که قلب‌های ما را به هم و جان‌های ما را در هر جای این جغرافیای فرهنگی، از ایران تا هند و از ترکمنستان تا آلبانی، به هم پیوند میزند.

معاون رئیس‌جمهور  در پایان ضمن تقدیر و سپاس مجدد از دولت محترم ترکمنستان به‌ویژه وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ ترکمنستان و ابراز خشنودی از اهتمام ویژه دولت‌های ایران و ترکمنستان در بسط و توسعه روابط دوجانبه و تبادل هیأت‌های فرهنگی دو کشور، از میهمانان گرامی که با حضورشان در این نوروزگاه مشترک، پیام‌آور صلح و دوستی و نوزایی نوروز در حافظه تاریخی و فرهنگی مردمان این خطه و سرزمین‌های حوزه نوروز خواهند شد، تشکر کرد.

مونسان اظهار امیدواری کرد: تمهیداتی اندیشیده شود تا با گسترش فرهنگ هم‌جواری و توسعه گردشگری میان کشورهای برخوردار از  فرهنگ و جشن نوروز، هرچه بیشتر به شناخت و معرفتی دست‌یابیم که نیاکان ما پایه‌گذار آن بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.