از ویژگی‌های خاص ایرانیان این است که سنت‌های ملی خود را با معنویت و روح دین گره می‌زنند و نوروز را با حضور در مضاجع شریف اهل‌بیت (ع) آغاز می‌کنند. حرم مطهر رضوی به عنوان مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی و مذهبی جهان اسلام در ایام نوروز میزبان خیل عظیمی از زائرانی است که عاشقانه خود را به این آستان مقدس رسانده‌اند تا آخرین روزهای سال 97 و نخستین روزهای سال جدید را در کنار این قطعه از بهشت تجربه کنند.

تکمیل چرخه ارائه خدمت به زائران رضوی از مبدأ تا مبدأ

زهرا چکنه /  از ویژگی‌های خاص ایرانیان این است که سنت‌های ملی خود را با معنویت و روح دین گره می‌زنند و نوروز را با حضور در مضاجع شریف اهل‌بیت (ع) آغاز می‌کنند. حرم مطهر رضوی به عنوان مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی و مذهبی جهان اسلام در ایام نوروز میزبان خیل عظیمی از زائرانی است که عاشقانه خود را به این آستان مقدس رسانده‌اند تا آخرین روزهای سال 97 و نخستین روزهای سال جدید را در کنار این قطعه از بهشت تجربه کنند.
به گفته مسئولان پیش‌بینی می‌شود که مشهد مقدس در نوروز 98 میزبان بیش از 8 میلیون زائر باشد که اکثر این زائران به صورت خانوادگی و برای زیارت آستان مقدس امام هشتم(ع) به خطه خراسان سفر می‌کنند.
سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی از چند ماه پیش ستاد ویژه‌ای را برای اجرای برنامه‌های جامع و متنوع نوروزی تشکیل داده و نهادها، سازمان‌های مختلف بویژه در داخل این آستان مقدس و خادمیاران رضوی را بسیج کرده است تا نه تنها مشهد الرضا(ع) بلکه تمام ایران اسلامی رنگ و بوی رضوی به خود بگیرد.
حجت‌الاسلام‌و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح برنامه‌های نوروز 98 که با عنوان «به رسم امام» و در سه عرصه حرم مطهر، مشهد مقدس و سطح ملی در حال برگزاری است، 
می پردازد.

 بهره‌مندی از فرصت ناب زیارت
وی مأموریت اصلی برنامه های نوروز 98 آستان قدس رضوی را تکمیل چرخه خدمات به زائر با هدف ارتقای معرفتی در بهره‌مندی از فرصت زیارت و تداوم آثار آن در زندگی معرفی کرد و گفت: فرایند زیارت هرچند معطوف به حرم مطهر است، اما در معنای حقیقی خود منحصر و محدود در فضای حرم مطهر رضوی نیست، بلکه فرایندی است که از مبدأ مکانی و زمانی سفر آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: هرچه کیفیت انگیزه و هدف و ارادت زائر در مبدأ بیشتر باشد، کسب معرفت و ارتقای محبت و مودت در مقصد، که همان بارگاه منور رضوی باشد، بیشتر می‌شود. با همین نگاه ضرورت دارد در بهار 98 گستره جغرافیایی تحت پوشش برنامه‌های آستان قدس رضوی از حرم مطهر رضوی و شهر مشهد گسترش یابد.

 گفتمان خدمت و رأفت
حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد «سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی با محوریت گفتمان خدمت و رأفت» را پیام محوری برنامه‌های ستادی نوروزی 98 آستان قدس رضوی ذکر کرد و گفت: شعار کلی این برنامه‌ها با عنوان «مَوَدَّتِی خَالِصَةٌ لَکُمْ؛ بهار با محبت تو آغاز می‌شود» در  حال اجراست.

 عرصه‌های جریان‌ساز 
در برنامه‌های نوروز 98
این مقام مسئول در ادامه به عرصه‌های جریان‌ساز در نوروز 98 پرداخت و تصریح کرد: در اجرای برنامه‌های نوروزی چهار عرصه اصلی شامل؛ «عرصه‌های تبلیغی»، «عرصه‌های هنری»، «عرصه‌های کتاب و کتاب‌خوانی» و «عرصه‌های خدمت به زائران» انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی در سه گستره جغرافیایی شامل؛ «حرم مطهر رضوی»، «شهر مشهد» و «سطح ملی» در حال اجراست، بیان کرد: در حوزه شهر مشهد برنامه‌ها در دو بخش ورودی‌ها و سطح شهر مشهد دنبال می‌شود و در گستره ملی هم برنامه‌ها در دو بخش مبادی خروجی استان‌ها به سمت مشهد و مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع) در حال برگزاری است.

 راهبردهای اجرایی
 برنامه های نوروزی
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه سخنانش به تبیین راهبردهای اجرایی برنامه های نوروزی 98 این آستان مقدس پرداخت و توضیح داد: ترویج فرهنگ و معارف رضوی در حوزه‌ سبک زندگی، تبیین، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت با تکیه بر الگوی محبت و نصرت، ایجاد نشاط و شادی مؤمنانه توأم با معرفت افزایی، تأکید بر گسترش گفتمان خدمت و رأفت با تأکید بر محرومان و مستضعفان، ترویج اهداف و ارزش‌های انقلابی همسو با نام گذاری سال‌های اخیر و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد روحیه آرامش و رضایت در زائران و ارتقای شاخص‌های فرهنگ میزبانی در مشهد از جمله این راهبردهاست.

 از حس خوب نو شدن
 تا میهمان شدن بر خوان رضوی
حجت‌الاسلام والمسلمین گنادبادی‌نژاد در مورد برنامه‌های مشخص شده در گستره جغرافیایی حرم مطهر رضوی گفت: برگزاری ویژه برنامه تحویل سال نو با عنوان «عهدنو»، برنامه‌های جانبی سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری با عنوان «حُسن مطلع»، برنامه «ره‌نما» با رویکرد سازماندهی راویان آداب زیارت در حرم مطهر،  ویژه برنامه «ترجمان آفتاب» با موضوع قرار دادن قفسه‌های مطالعه کتاب در حرم مطهر، برگزاری مسابقات کتابخوانی و معرفی کتاب‌های برگزیده در حوزه‌های مختلف از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.
وی اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در مجموعه اماکن متبرکه رضوی با عنوان «آستان آفتاب»، «نقش بهشت» با رویکرد گل‌آرایی و فضاآرایی حرم مطهر، «فرش‌های بهشت» با محوریت مفروش کردن بیش از 300 هزار مترمربع از اماکن متبرکه رضوی و توزیع بیش از 271 هزار وعده غذای متبرک در بین زائران نوروزی حرم مطهر امام هشتم(ع) را برخی دیگر از برنامه‌های در حال اجرا در گستره حرم مطهر ذکر کرد.

 «میهمان امام»، به استقبال میهمانان 
امام رئوف می‌رود
این مقام مسئول به تشریح برنامه‌های تدارک دیده شده در گستره شهر مشهد پرداخت و توضیح داد: «میهمان امام» محوری ترین برنامه های آستان قدس رضوی در این عرصه است که در قالب آن 2871  نقطه از اماکن اقامتی، تجاری و عمومی جهت برنامه‌ریزی مناسب در سه سطح اجرایی؛ نصب اطلاعیه‌های فرهنگی، ایجاد ایستگاه فرهنگی و ایجاد پایگاه فرهنگی شناسایی شده است. رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: در قالب ویژه برنامه «میهمان امام»، همچنین 576 نقطه از مبادی ورودی و سطح شهر مشهد مقدس تبدیل به ایستگاه و پایگاه فرهنگی شده است که در ایستگاه‌ها چهار عرصه محوری جریان‌سازِ تبلیغی، هنری، کتاب و کتابخوانی و خدمت به زائران مورد تأکید و پیگیری است.

 تسهیل در تردد زائران نوروزی
وی خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل در تردد و رفت و آمد زائران نوروزی مشهدالرضا(ع)، بیش از 5000 جای پارک موقت در چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر با مشارکت 456 خادمیار ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد جابه جایی زائران توسط 56 دستگاه خودروی زائربر در داخل حرم و حریم مطهر و جابه جایی زائران با 2000 دستگاه ویلچر در حریم حرم مطهر را از دیگر برنامه‌های در حال اجرا برای تسهیل در رفت و آمد زائران نوروزی ذکر کرد.

 محرومان پای سفره متبرک رضوی می‌نشینند
وی در ادامه  به برنامه‌ریزی صورت گرفته در جهت تحقق شعار «شهر بدون گرسنه» در شهر مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: طی 19 شب، روزانه 3500 نفر از نیازمندان و افراد کم برخوردار در حاشیه شهر مشهد اطعام می‌شوند.

 بدرقه زائران خراسان 
در «باب الرضاها»
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در مورد برنامه‌های آستان قدس رضوی در سطح ملی گفت: این برنامه با عناوین «باب الرضا(ع)»، «میقات الرضا(ع)»، «40 چراغ»، «زائر سلام» و «روزنامه نوروزی» در حال اجراست. وی در مورد ویژه برنامه «باب الرضا(ع)» توضیح داد: مدیران نمایندگی استان‌ها و کانون‌های خادمیاری فرهنگی مجریان و مشارکت کنندگان برنامه «باب الرضا(ع)» هستند و در قالب آن ایستگاه‌های فرهنگی-خدماتی در مبادی خروجی استان‌ها شامل فرودگاه ها، ایستگاه‌های راه آهن، پایانه های مسافربری و ... ایجاد شده است.
وی با اشاره به همکاری 19 استان در اجرای طرح «باب الرضا(ع)» گفت: هشت استان؛ تهران، اصفهان، یزد، خوزستان، آذربایجان شرقی، هرمزگان، قم و خراسان جنوبی با توجه به حجم بالای زائران اعزامی از این استان ها، دارای اولویت در اجرای این برنامه هستند.

 زائران در میقات الرضاها 
نفس تازه می‌کنند
به گفته این مقام مسئول در قالب ویژه برنامه «میقات الرضا(ع)»، پایگاه زیارت در مجتمع‌های بین راهی ایجاد شده و خادمیاران رضوی خدمات مختلف فرهنگی و رفاهی را به زائران امام هشتم (ع) که از طریق وسایل نقلیه شخصی و عمومی مانند قطار، اتوبوس و هواپیما به زیارت این امام همام مشرف می‌شوند، ارائه می‌کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد اختصاص زمان مشخص در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی ویژه زائر و زیارت، تولید و توزیع بسته‌های فرهنگی در فضای مجازی شامل پوستر، عکس نوشت، نواهنگ، نماهنگ  و انتشار نوروزی روزنامه قدس با هدف انعکاس مناسب سخنان مقام معظم رهبری در اول فروردین 98 و ارائه تحلیل‌های مناسب پیرامون سخنان ایشان را برنامه‌های در حال اجرا در قالب ویژه برنامه‌های «40 چراغ»، «زائر سلام» و «روزنامه نوروزی» برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.