لحظات تحویل سال در ایران همیشه با نام امام رضا (ع) و تصاویر دلنشین حرم مطهر این امام مهربانی ها گره خورده است. تصاویری که ثبت و انعکاس آن حاصل تلاش خدمتگزاران رسانه‌ای آستان قدس و شبکه‌های مختلف تلویزیونی بوده و هست.

پخش آزمایشی شبکه ماهواره‌ای اردوزبان امام رضا (ع) آغاز شد

 زارع/  لحظات تحویل سال در ایران همیشه با نام امام رضا (ع) و تصاویر دلنشین حرم مطهر این امام مهربانی ها گره خورده است. تصاویری که ثبت و انعکاس آن حاصل تلاش خدمتگزاران رسانه‌ای آستان قدس و شبکه‌های مختلف تلویزیونی بوده و هست. برای همین، حضور شورانگیز زائران در ایام نوروز با کار و ابتکار تصویربرداران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و گزارشگران گره خورده، بویژه آنکه نوروز مقارن ایام پربرکت ماه رجب و میلاد امام علی (ع) باشد و فرصتی برای راه‌اندازی آزمایشی شبکه اردوزبان امام رضا (ع) در کنار شبکه عربی‌زبان آن (قناه الامام الرضا العالمیه) نیز پیش آید. امسال متولی این رخداد رسانه‌ای، مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی بوده است که اسفندماه سال ۹۷ با هدف تجمیع و تقویت کمی و کیفی اقدامات جاری در حوزه تصویربرداری، مستندسازی و برنامه‌های تلویزیونی ذیل مرکز رسانه و ارتباطات آستان قدس رضوی تشکیل شد.

 شبکه جهانی؛ از عربی تا اردو
سیدنظام‌الدین موسوی، معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی درباره شبکه جهانی ماهواره‌ای امام رضا (ع) می‌گوید: شبکه امام رضا (ع) در دو سال گذشته پخش آزمایشی خود را به زبان عربی برای مخاطب حوزه عرب‌زبان در غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز کرده بود. موسوی در تشریح دو اقدام ویژه این شبکه در روز های گذشته ادامه می‌دهد: در روز میلاد امیرالمؤمنین امام علی (ع) ویژه‌برنامه‌ای با عنوان عروه الوثقی به مدت دو ساعت برای مخاطبان شبکه عربی تولید و پخش شد. همچنین سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر به زبان عربی به شکل همزمان پخش شد. موسوی در ادامه از توسعه برنامه‌های این شبکه با تکیه بر تجربه‌های موفق پیشین می‌گوید و می‌افزاید: در شب میلاد امام علی (ع) پخش آزمایشی شبکه اردوزبان امام رضا (ع) را آغاز کردیم که ویژه مخاطبان مسلمان در پاکستان و شبه‌قاره هند خواهد بود. این شبکه که بر روی فرکانس 10845 Vertical ماهواره (Yahsat(monaco پخش می‌شود در حال حاضر روزانه زمان محدودی به شکل آزمایشی پخش برنامه با استفاده از تصاویر حرم مطهر و آیتم‌های مرتبط دارد که با استفاده از ظرفیت‌های تولیدی بسیار خوب در این حوزه، بتدریج این حجم افزایش خواهد داشت.

 تلویزیون رضوی؛ ثبت سیمای زیارت و خدمت
موسوی تلویزیون رضوی را یکی دیگر از زیرمجموعه‌های مؤسسه تازه‌تأسیس رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس معرفی می‌کند و در همین زمینه می‌گوید: بخشی از این اداره پیش از این در قالب RazaviTV با هدف پوشش تصویری حرم مطهر فعال بود که هم‌اکنون وظیفه ارتقای پوشش تصویری حرم و تولید آیتم‌های مرتبط با زیارت و خدمت در داخل محدوده حرم نیز بر عهده تلویزیون رضوی گذاشته شده است. وی در ادامه از نصب دوربین‌های هوشمند (روبوتیک) در صحن‌های حرم مطهر خبر می‌دهد و می‌گوید: در روز ولادت حضرت علی (ع) پنج دوربین روبوتیک با کیفیت ضبط استاندارد تلویزیونی در چهار صحن حرم مطهر نصب و با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این دوربین‌ها که بدون نیاز به تصویربردار از اتاق فرمان مرکزی مدیریت می‌شوند، فعلاً قابلیت پوشش 6 صحن و بعضی از بست‌های منتهی به صحن‌ها را دارند. موسوی در ادامه از افزایش دوربین‌های نصب شده در یکی‌دو ماه آینده به 14عدد به‌شرط تأمین زیرساخت‌های لازم در حوزه فیبرکشی، خبر داده و اضافه می‌کند: این دوربین‌ها نخستین مأموریتشان را در شب تحویل سال نو به خوبی انجام دادند و برخی تصاویر منعکس شده از حرم مطهر با استفاده از این دوربین‌ها تصویربرداری شده بودند. رئیس مرکز رسانه و مستند آستان قدس رضوی، انعکاس تلویزیونی ویژه‌برنامه تحویل سال در حرم مطهر را از نظر کمی و کیفی نسبت به سال‌های قبل متفاوت خوانده و می‌گوید: در یک هماهنگی کامل با شبکه‌های مختلف، پوشش زنده برنامه نوروزی حرم مطهر توسط شبکه‌های یک، دو، سه، پنج، قرآن و اغلب شبکه‌های استانی و چند شبکه بین‌المللی انجام شد.
سیدنظام‌الدین موسوی از اقدامات واحد مستندسازی مؤسسه رسانه‌های تصویری نیز خبر داده و می‌گوید: هدف این واحد، ثبت و مستندسازی اتفاقات مهم مرتبط با آستان قدس و جلوه‌های خدمت و وقف و محرومیت زدایی و... در بیرون از حرم مطهر است و در این ایام، پوشش برخی اتفاقات مربوط به حضور زائران در مشهد، حضور در سخنرانی رهبر معظم انقلاب و اقدامات نوروزی بخش‌های مختلف آستان قدس در سطح شهر مشهد موضوع تولیدات این واحد بوده است.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) خبر داد
اتمام پروژه توسعه مخازن کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی تا اواسط سال 1398
آستان - محمدحسین مروج کاشانی: مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) از اتمام پروژه توسعه مخازن کتابخانه مرکزی حرم ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) تا اواسط سال 1398 خبر داد.
«مهندس محمدکاظم ملازم الحسینی» در این باره افزود: پروژه توسعه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با هدف گسترش فضای مخزن کتابخانه مرکزی، در قسمت زیرین بست شیخ طبرسی و پس از حدود دو سال توقف، از دی ماه سال 1396 مجدداً آغاز شد.وی ادامه داد: این پروژه با زیربنای حدود 9500 مترمربع، در محدوده بست شیخ طبرسی و روبه‌روی باغ رضوان (تا مجاور زیرگذر) و در سه طبقه زیرسطحی در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال آینده به اتمام رسد. این مقام مسئول اظهار داشت: عمق گودبرداری این پروژه 7/12 متر و اسکلت آن به جز بخش کوچکی از آن، از نوع اسکلت فلزی است و سازه آن به روشی طراحی و اجرا شده است که در صورت تغییر کاربری در آینده و احتمال اتصال به فضاهای زیارتی، امکان حذف یک طبقه و تغییر کاربری زیارتی با ارتفاع مناسب ممکن و میسر باشد. مهندس ملازم الحسینی اضافه کرد: همزمان با اجرای این پروژه، بخشی از عملیات تحکیم و مقاوم‌سازی سازه‌های پیرامونی نیز انجام شد، ضمن اینکه در این پروژه مخازن کتب چاپی، خطی، همچنین راه پله، آسانسور، اتاق برق طبقات، اتاق هوارسان، سرویس بهداشی، اتاق‌های اداری، آبدارخانه، اتاق کنترل و مانیتورینگ و قرنطینه کتاب‌های اهدایی پیش‌بینی شده و دسترسی این پروژه با کتابخانه مرکزی هم از تراز زیرزمین اول برقرار شده و با کمک سه دستگاه آسانسور و پلکان هم انجام می‌شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی تهرانی:
حضرت زینب(س) مجری پیام نهضت عاشورا بود
آستان نیوز: سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه پیام نهضت حسینی بوسیله حنجره مبارک حضرت زینب(س) بازتاب پیدا کرد، گفت: حضرت زینب(س) مجری پیام نهضت عاشورا بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی پیرامون موضوع «نقش حضرت زینب(س) در نهضت حسینی» مطالبی را بیان کرد و گفت: اصلاح امت پیامبر(ص) قله فتح قیام امام‌حسین(ع) بود و خون سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا ماندگاری دین خدا را تضمین کرد و توسط اسرای واقعه عاشورا که خبرنگاران پخش پیام نهضت حسینی بودند به عالم ابلاغ شد. وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) با حضور در صحرای کربلا به همراه خانواده برای ابلاغ نهضت‌شان به جهان رسانه تولید کردند، افزود: اسرای واقعه عاشورا مامور رساندن پیام خون نوشته سیدالشهدا(ع) به همه تاریخ بشریت بودند.
سخنران حرم مطهر رضوی خاطر نشان کرد: حضرت زینب(س) بعد از روز عاشورا علاوه بر رساندن پیام نهضت حسینی به مردم مجری پیام عاشورا شدند و با عمل و برخورد با امویان پیام نهضت حسینی را به نمایش گذاشتند. رضایی تهرانی گفت: حضرت زینب کبری(س) پس از رخداد خونینِ کربلای حسینی، با شجاعت بی نظیر و استقامت کوه‌مانند خود، در کنار برادرزاده ارجمندش حضرت سیّد الساجدین(ع) به ادای وظیفه دینی پرداختند و با بیان خطبه‌ها در کوفه و شام پیام نهضت عاشورا را به گوش عالم رساندند. وی با بیان اینکه حادثه عاشورا موجب حفظ و بقای اسلام از انحرافات و کجی‌ها شد و بنیان و اساس حاکمان فاسق و سلسله بنی امیه را نابود کرد، گفت: حضرت امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) و سایر اسراء، پاسدار حقیقی و واقعی ثارالله شدند و نگذاشتند نهضت و حماسه جان‌گداز و خونین کربلا فراموش شود. سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: شهادت و اسارت دو بخش اساسی نهضت عاشوراست چرا که امام حسین(ع) با شهادتش پیام تولید کرد و حضرت زینب(س) در قالب اسارت پیام عاشورا را به تمام دنیا پخش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.