۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 650351

بارشهای شدید باران و برف از همان روزهای ابتدایی سال جدید و طی تعطیلات نوروزی خراسان رضوی را در برگرفت و در پی آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیلها و طغیان رودخانه ها خسارات زیادی بر جای گذاشت.

مدیریت بارشهای سیل آسا در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ؛ با این همه به گفته مسئولان، با تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده خراسان رضوی کمترین خسارت و آسیب وارده ناشی از سیلاب و بارشهای سیل آسا را متحمل شده است.

بارشهای رگباری که همچنان در خراسان رضوی ادامه دارد از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد و با شدت و ضعف و به طور متناوب تمام شهرستانهای این استان را در ایام نوروز فرا گرفت.
در این مدت هواشناسی خراسان رضوی چهار اطلاعیه و اخطاریه صادر کرد و نسبت به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در برخی از مناطق استان هشدار داد.
بر اساس اطلاعات منتشره بیشترین حجم بارشها و به تبع آن بیشترین آبگرفتگیها و سیلابها در خراسان رضوی طی روزهای ششم و هفتم فروردین ماه 98 رخ داد به طوری که طی این روزها در برخی از شهرستانهای خشک و کم باران استان طی یک شبانه روز40 میلی متر باران بارید.
در همین حال دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری طی تماسی تلفنی با استاندار خراسان رضوی آخرین وضعیت استان پس از بارندگیهای رخ داده را جویا شد.
علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی معتقد است: خراسان رضوی با وجود بارندگیهای شدید با مدیریت بحران، اطلاع رسانی خوب و همکاری نهادهای مختلف کمترین پیامد و آسیب را شاهد بوده است هرچند که در حوزه کشاورزی و راهها خسارات و آسیبهایی بر اثر بارشها وارد شده است.
وی افزود: همزمان با هشدارهای اداره هواشناسی، ستاد مدیریت بحران نیز در خراسان رضوی تشکیل شد و تمام دستگاههای ذیربط برای مقابله با خسارتهای احتمالی آماده شدند.
طی همین مدت یعنی از 25 اسفند سال گذشته تا پایان چهاردهمین روز فروردین ماه طبق اعلام سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی افزون بر 13.5 میلیون زائر و مسافر نوروزی به این استان وارد شدند که این میزان در قیاس با مدت مشابه پارسال کاهش پنج درصدی دارد.
مهدی فروزان افزود: بیش از هشت میلیون و 320 هزار نفر از کل زائران و مسافران نوروزی امسال خراسان رضوی وارد مشهد شدند که این جمعیت در قیاس با مدت مشابه سال گذشته نیز 1,2 درصد کاهش نشان می دهد.

* افزایش 182 درصدی بارندگی در خراسان رضوی
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به طور میانگین 202 میلی متر باران در خراسان رضوی باریده است که این میزان نسبت به دوره بلند مدت آماری 46 درصد و نسبت به سال گذشته 182 درصد رشد داشته است.
محسن عراقی زاده افزود: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون 33 میلی متر در خراسان رضوی باران باریده است که نسبت به دوره آماری رشد 12 درصدی و نسبت به سال گذشته بیش از 30 برابر افزایش داشته است.
وی میزان بارشهای رخ داده در مشهد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون را حدود 190 میلی متر عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به دوره آماری 12 درصد و نسبت به سال گذشته 111 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، همچنین از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون 50 میلی متر در شهر مشهد باران باریده است که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت رشد حدود 20 درصدی داشته است.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: در سال زراعی جاری تمامی شهرستانهای خراسان رضوی شاهد افزایش بارندگی نسبت به دوره آماری بلند مدت و سال گذشته بوده اند و بیشترین بارش در شهرستانهای ریوش با 282 میلی متر، نیشابور با 255 میلی مترو قوچان با 252 میلی متر و رخ داده است.

* ذخیره آب سد دوستی دو برابر شد
خراسان رضوی دارای 30 سد در حال بهره برداری در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان است.
مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری در این استان را یک میلیارد و 512 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی است که بین ایران و ترکمنستان مشترک است.
رضا نوروز زاده افزود: به دنبال بارشهای اخیر حجم ذخیره آب پشت سد دوستی در شمال خراسان رضوی از بهمن ماه پارسال تاکنون با 140 میلیون مترمکعب افزایش به میزان دو برابر بیشتر شده است.
وی ادامه داد: حجم ذخیره آب سد دوستی که 15 بهمن ماه پارسال 150 میلیون مترمکعب بود به حدود 300 میلیون مترمکعب رسیده و بر این اساس هم اینک 32 درصد ظرفیت این سد که در فاصله 200 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است آب دارد.
مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با وجود بارشهای خوب بهاری هم اینک فقط 25 درصد ظرفیت سدهای استان آب دارد و 75 درصد آن خالی است چراکه حجم بارندگی در محدوده جغرافیایی سدهای استان کمتر از دیگر مناطق بوده است.
نوروز زاده افزود: سدهای غیرشرب 'یام و کمایستان' در سبزوار، سده در خواف، سد فریمان، چهچه و قره تیکان در کلات و نیز سد دولت آباد در چناران در آستانه سرریز شدن هستند که حجم آنها با هدف مهار سیلاب کاهش داده شده است.

* انسداد 38 جاده در خراسان رضوی بر اثر سیلاب
خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر جاده دارد که شش هزار و 423 کیلومتر آن بین شهری و بقیه آن راه روستایی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: در پی بارشهای نوروزی 13 جاده اصلی و 25 جاده فرعی یا روستایی به خاطر وقوع سیلاب و یا طغیان رودخانه در نقاط مختلف این استان مسدود شد که اکنون همه آنها بازگشایی شده اند.
ابراهیم نصری افزود: این مسیرها شامل شش جاده فرعی در شهرستان بجستان، دو جاده اصلی در شهرستان بردسکن، یک جاده فرعی در شهرستان تربت حیدریه ، دو جاده اصلی و دو راه روستایی در شهرستان جغتای و راه فرعی در شهرستانهای جوین و چناران است
وی ادامه داد: یک راه اصلی و یک راه فرعی در شهرستان درگز، یک راه اصلی در سبزوار، یک راه اصلی در شهرستان فیروزه، یک راه فرعی در شهرستان گناباد، سه راه فرعی و روستایی در محدوده شهرستان مشهد، یک راه اصلی و چهار راه فرعی در نیشابور و یک راه فرعی و یک جاده اصلی در شهرستان خواف از دیگر مسیرهایی بودند که طی این ایام به خاطر سیلاب بسته شدند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: مسیرهای جاده ای شاندیز - زشک، طرقبه - جاغرق و طرقبه - نغندر - کنگ در شهرستان بینالود، راه روستای شوریجه در شهرستان سرخس و کیلومتر25 جاده قدیم مشهد - چناران هم بر اثر بارشهای سیل آسا مسدود شده بودند که هم اینک تردد خودروها در همه آنها درجریان است.

* سیلاب به 100 مکان در طرقبه و شاندیز خسارت زد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: جریان سیلاب در نهم فروردین ماه به 100 مکان شامل منزل مسکونی، ویلا و رستوران در شهرهای گردشگری طرقبه و شاندیز از شهرستان بینالود واقع در شمال و شمال غرب مشهد خسارت وارد کرد.
حجتعلی شایانفر افزود: بارشهای رگباری موجب افزایش قابل توجه آب رودخانه ها در مناطق طرقبه و شاندیز و آسیب به این تعداد مکان واقع در حریم و بستر رودخانه ها شد.
وی ادامه داد: سیلابها در خراسان رضوی تاکنون تلفات جانی نداشته و در این مدت فقط یک کودک در رودخانه 'کشف رود' مشهد غرق شده که علت آن نیز هجوم مستقیم سیلاب نبوده است.
وی با بیان اینکه پنج شهر خراسان رضوی دچار آبگرفتگی شهری شدند افزود: بر اثر بارشهای شدید شهرهای بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، داورزن و نیشابور دچار آبگرفتگی شدند.

* تخلیه روستاها برای پیشگیری از تبعات سیل
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به پیش بینی های هواشناسی و هشدار وقوع سیل اشاره و بیان کرد: در همین چارچوب طی اقدامی پیشگیرانه سه روستا در بخش سرولایت شهرستان نیشابور واقع در مرکز استان برای اجتناب از تبعات ناشی از بارندگی تخلیه شده اند.
حجتعلی شایان فر اسامی این روستاها را 'گاوکشی، کلاته حاجی و شکوه سنگ' ذکر کرد و افزود: در پی بارش شدید باران جاده فرعی انداده - جغتای واقع در غرب خراسان رضوی به دلیل بارشهای شدید مسدود و مسیر جایگزین برای آن مشخص شد.

* آسیب سیلاب به 1071 واحد مسکونی
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: جریان سیلاب ناشی از بارندگیهای اخیر به هزار و 71 واحد مسکونی شهری و روستایی در نقاط مختلف این استان خسارت زد.
حسن حسینی خسارت وارده به 471 واحد از این منازل را 'جدی' توصیف کرد و افزود: واحدهایی که دچار آسیب جدی شده اند نیازمند بازسازی هستند.
وی 600 واحد از مجموع واحدهای خسارت دیده از سیلاب در این استان را نیازمند تعمیرات جزئی دانست و اظهار کرد: بنیاد مسکن خراسان رضوی در تلاش است با کمک دولت کمکهای بلاعوض و تسهیلات بانکی برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل در این استان اختصاص دهد.

* سیل به تاسیسات آب شش شهر خراسان رضوی خسارت زد
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در پی بارشهای اخیر و جاری شدن سیلاب تاسیسات آب شش شهر استان شامل نیشابور، فیض آباد، کاشمر، کندر، خرو و گلمکان دچار خسارت شدند.
مهدی جهان طلب افزود: خسارت به 600 خط انتقال آب در منطقه میرآباد نیشابور باعث خروج 12 حلقه چاه از مدار بهره برداری شد.
به گفته وی، با مدیریت شبکه، استفاده از منابع جایگزین و آب رسانی با تانکر، آب هیچ یک از شهرهای یاد شده قطع نشد.

* سیلاب 880 میلیارد ریال به کشاورزان خراسان رضوی خسارت زد
در حال حاضر دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که 363 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در آن فعالیت می کنند.
تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است و سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بر اساس برآورد اولیه بارندگیهای شدید و جاری شدن سیل درروزهای گذشته 879 میلیارد و 432 میلیون ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.
نجفقلی صالحی افزود: خسارت وارد شده به بخش زراعت و باغبانی استان در سطح شش هزار و 228 هکتار حدود 667 میلیارد و 271 میلیون ریال و خسارت به 170 قنات نیز 130 میلیارد و 805 میلیون ریال برآورد شده است.
وی ادامه داد: 70 میلیارد و 626 میلیون ریال خسارت نیز به تاسیسات کشاورزی خراسان رضوی وارد و 520 راس دام سبک تلف شد که میزان خسارت آن 10 میلیارد و 730 میلیون ریال برآورد می شود.

* تهیه نقشه مناطق سیل در خراسان رضوی
معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: به دنبال بارشهای سیل آسا به دستور استاندار خراسان رضوی، مناطق سیل خیز، رودخانه ها ، مسیلها و نقاط حادثه خیز خراسان رضوی توسط شرکت آب منطقه ای استان شناسایی و نقشه آنها به فوریت آماده شد.
سید مسعود یاوری افزود: آزاد سازی بستر رودخانه ها و مسیلهایی که تعارضات و تصرفاتی داشته است هم مورد تاکید استاندار خراسان رضوی قرار گرفته است.
وی با اشاره به صدور اخطاریه شماره یک مدیریت بحران کشور اضافه کرد: در این مدت اطلاع رسانی به صورت پیامکی از طریق اپراتورهای تلفن همراه برای تمام مشترکان اپراتورها در خراسان رضوی انجام شد و در مبادی ورودی شهرها و استانها نیز اطلاع رسانی به صورت حضوری و رو در رو انجام شد.
وی گفت: تمام مجموعه های شهرداریها، بقاع متبرکه و سالنهای ورزشی در حال آماده باش قرار داشتند تا در صورت نیاز از ظرفیت آنها برای اسکان اضطراری مسافران استفاده شود .

*امداد رسانی هلال احمر به 29 مورد حادثه سیلاب
جمعیت هلال احمر خراسان رضوی 31 پایگاه امداد و نجات، 20 نمایندگی و شعبه، 433 کارمند، 44 دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، دو هزار و 340 امدادگر، 40 هزار داوطلب و 103 هزار نفر عضو جوانان هلال احمر دارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان 12 فروردین ماه جاری امدادگران این جمعیت در 155 حادثه مختلف به دو هزار و 859 حادثه دیده کمک رسانی کرده اند که از این تعداد 81 مورد مربوط به حوادث جاده ای و 29 مورد مربوط به سیلاب بوده است.
اسماعیل بهمن آبادی افزود: در حوادث مربوط به سیل 76 عملیات امدادی در شهرستانهای نیشابور، بردسکن، سبزوار، کاشمر، مشهد، مه ولات، تربت حیدریه، گناباد، بجستان، خواف، فریمان، رشتخوار، درگز، تربت جام و تایباد انجام شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: هزار و 62 نفر از آسیب دیدگان ناشی از سیل امداد رسانی شدند که 231 امدادگر در قالب 63 تیم عملیاتی به همراه سگهای زنده یاب این جمعیت در کمک رسانی مشارکت داشتند.
بهمن آبادی افزود: در این مدت 142 نفر در 11 دستگاه چادر امدادی اسکان داده شدند و 23 بسته غذایی و هزار قوطی کنسرو بین آنان توزیع شد.

* نجات 44 گردشگر از سیلاب
رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: 44 گردشگر گرفتار در سیلاب و روان آب بر اثر بارندگیها در روستای زشک شهرستان بینالود و روستای حصار در نزدیکی بند گلستان مشهد توسط امدادگران هلال احمر نجات یافتند.
حسن گودرزی افزود: 20 گردشگر روستای حصار که سرنشین پنج خودرو بودند در حال عبور از روان آب ایجاد شده به واسطه بارندگی و سرریز شدن بند گلستان گرفتار شدند که با حضور به موقع نیروهای امدادی خودروهایشان از آب رها شد و نجات یافتند.
وی بیان کرد: 24 گردشگر گرفتار سیلاب و روان آب رخ داده در روستای زشک شهرستان بینالود هم که سرنشین شش خودرو بودند در حال عبور از جاده بر اثر بالا آمدن آب رودخانه در سیلاب گیر افتادند اما با حضور به موقع نیروهای امدادی خودروها از آب رها شد و نجات یافتند.

* امداد رسانی به سیل زدگان در نیشابور، مه لات، بردسکن و تربت جام
رئیس جمعیت هلال احمر نیشابور از امدادرسانی به 220 عضو 55 خانوار گرفتار سیلاب در آن شهرستان واقع در مرکز استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: در این چارچوب 120 تخته پتو، 50 تخته موکت، 160 عدد کنسرو، 10 تخته چادر و 10 بسته غذایی بین خانوارهای حادثه ‌دیده از سیل توزیع شده است.
اسماعیل شاه ‌بیگی افزود: 80 نفر از اعضای 20 خانوار حادثه دیده نیشابوری پس از امدادرسانی، اسکان اضطراری داده شدند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان مه ‌ولات نیز گفت: با تلاش یک ساعته نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان مه ‌ولات یک جوان 30 ساله مفقود شده در سیل نجات پیدا کرد.
محمد امانی افزود: در این عملیات جست و جو که به مدت یک ساعت به طول انجامید فرد مفقود شده در حالی که از نواحی سر، دست و پا مصدوم شده بود پیدا شد و پس از امدادرسانی اولیه به مرکز درمانی رشتخوار منتقل شد.
رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هم گفت: یک خانواده روستایی چهار نفره گرفتار در آبگرفتگی منزل در روستای ابراهیم آباد شهرستان بردسکن توسط نیروهای امدادی نجات یافتند.
حسن گودرزی افزود: در پی بارندگیها این منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد و اهالی آن در منزل گرفتار شدند که امدادگران هلال احمر با حضور به موقع با موتور پمپ، آب این منزل مسکونی را تخلیه و ساکنانش را نجات دادند.
فرمانده انتظامی تربت جام هم گفت: به دنبال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در این شهرستان اعضای یک خانواده چهار نفره که در مسیر سیلاب گرفتار شده بودند با کمک نیروهای امدادی نجات پیدا کردند.
سرهنگ هوشنگ کیانی افزود: این حادثه در بخش بوژگان و در پی طغیان رودخانه های فصلی این منطقه رخ داد که گروه های انتظامی بخش بوژگان با کمک نیروهای امدادی طی عملیات امداد و نجات موفق به نجات راننده، همسر و دو فرزند وی از امواج سیل شدند

*مدیریت بارشها و سیلاب در مشهد
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد گفت: در پی اخطار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی مبنی بر احتمال وقوع بارندگیهای رگباری، سازمانها و مناطق مختلف شهرداری مشهد در حال آماده باش قرار گرفتند و ستادهای مدیریت بحران شهرداری اقدامات لازم را انجام دادند.
امیر عزیزی افزود: در این راستا معاونت خدمات شهری شهرداری تجهیزات لازم از قبیل تانکر، پمپهای لجن کش و سایر تجهیزات مورد نیاز برای برطرف کردن آبگرفتگی احتمالی را آماده استفاده کرد و نیروهای آتش نشانی هم با تجهیزات کامل برای مقابله با آبگرفتگی و حوادث احتمالی در آماده باش قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: بارندگیهای شدید در مشهد موجب ایجاد 24 حادثه منجر به عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در این شهر شد که 15 مورد آبگرفتگی منازل مسکونی، یک مورد گیرکردن خودرو داخل آب و یک مورد آب افتادگی پشت بام از جمله این حوادث بودند.

* تعطیلی پنج بوستان در مشهد
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد گفت: پنج بوستان این کلانشهر با هدف جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب احتمالی تعطیل شد
امیر عزیزی افزود: بوستان وکیل آباد، کوهستان پارک خورشید، حاشیه پارک چهل بازه، بوستان خلج و بوستان طرق به علت حجم آب روان شده از سمت سد گلستان و طرقبه و همچنین احتمال پر شدن سد طرق به مدت یک روز تعطیل شدند.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی 102 دستگاه تانکر مکشی و 9 دستگاه پمپ مکنده قوی در محلهایی از سطح این کلانشهر که امکان آبگرفتگی ناشی از بارشهای رگباری وجود دارد مستقر شده اند.
مهدی یعقوبی به استقرار 95 دستگاه موتورپمپ سیار نیز در سطح شهر اشاره و بیان کرد: اطلاع رسانی لازم برای پرهیز شهروندان و مسافران از اتراق در بوستانهای وکیل آباد، چهل بازه، خورشید، حاشیه کشف رود و هفت حوض از طریق بنرهای متعدد در سطح کلانشهر مشهد صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین 39 سالن سرپوشیده برای اسکان زائران تجهیز و آماده سازی شده است و هر شب بین 90 تا 100 خانوار در هر یک از این سالنها اسکان داده می شوند و زائران می توانند از طریق تماس با شماره 137 از آدرس این مکانها اطلاع حاصل کنند.

* اقدامات پیشگیرانه در مناطق ییلاقی مشهد و کشف رود
سرپرست فرمانداری مشهد گفت: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی بخشی از آب سد گلستان که در پی بارشهای اخیر پرآب شده است به صورت کنترل شده تخلیه شد.
حیدر خوش نیت افزود: این اقدام با توجه به قدمت این سد و پیشگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن مشهد از هرگونه حادثه احتمالی ناشی از آن، با هماهنگی فرمانداری شهرستان بینالود انجام شد تا در صورت افزایش و تداوم بارشها مشکلی ایجاد نشود.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز گفت: طی بارشهای روزهای اخیر رودخانه کشف رود در حومه شمالی این کلانشهر به حالت طغیان درآمد و مشکلاتی ایجاد کرد.
علیرضا صحراگرد افزود: تخریب پل روستای دهشک در انتهای بلوار شاهنامه 76، طغیان رودخانه در روستای کلاته نوری و تخریب پل همین روستا و نیز طغیان کشف رود در انتهای خیابان رسالت 132 مشهد از مواردی است که در پی بارشهای اخیر منجر به آبگرفتگی در محل شد.
وی ادامه داد: در پی احتمال طغیان رودخانه و آبگرفتگی منازل همه ساختمانهای حاشیه کشف رود واقع در محدوده شمالی کلانشهر مشهد در اقدامی پیشگیرانه توسط آتش نشانی مشهد در نهم فروردین ماه تخلیه شدند.
به گفته وی ماموران آتش نشانی در اقدامی ضربتی تمامی شهروندان مشهدی ساکن در حاشیه رودخانه کشف رود را که در معرض خطر بودند به خارج این محدوده هدایت و ساختمانها را تخلیه کردند. همچنین در این چارچوب 100 راس گوسفند هم به محلی امن منتقل شدند.
سید حسن حسینی فرماندار شهرستان طرقبه - شاندیز (بینالود) هم گفت: همزمان با هشدار سیلاب برای جلوگیری از حوادث و خسارات ناشی از سیلاب احتمالی، مسیرهای منتهی به دره ها در شهرستان طرقبه – شاندیز بسته شد و اجازه تردد به خودروها در این مسیرها داده نشد و رستورانهای فعال در این مناطق ییلاقی نیز تعطیل شدند.

*840 زائر در شب بارانی مشهد اسکان اضطراری شدند
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز گفت: به علت شدت بارش باران طی روزهای گذشته 840 نفر از زائران و مسافران به صورت موقت و اضطراری در زائرشهر و مهمانسرای پایانه امام رضا (ع) مشهد اسکان داده شدند.
سید خلیل منبتی افزود: از این تعداد 659 نفر در زائرشهر و 182 نفر در مهمانسرای پایانه امام رضا (ع) به مدت یک شب اقامت کردند که از این زائران هیچ هزینه ای برای اسکان گرفته نشد و یک وعده صبحانه نیز مهمان غذای متبرک امام رضا (ع) شدند.

* ارسال کمکهای خراسان رضوی به سیل زدگان کشور
استان خراسان رضوی علاوه بر امداد رسانی به سیل زدگان در شهرستانهای مختلف این استان، در این مدت کمکهای خود را به مناطق سیل زده کشور به ویژه استانهای گلستان و سیستان و بلوچستان نیز ارسال کرده است.
ارسال 30 دستگاه تریلر و کامیون کمکهای امدادی از این استان شامل چادر امدادی، بسته های غذایی و آب معدنی، پتو، لباس گرم و 500 بسته بهداشتی توسط هلال احمر، آستان قدس رضوی، کمیته امداد و مجمع خیرین سلامت زنان خراسان رضوی از این جمله است.
همچنین با هدف اطلاع رسانی و پیشگیری از خطرات احتمالی و بیان مسائل و مشکلات ناشی از بارشهای شدید و سیلاب طی این مدت حدود 100 خبر و گزارش از مشهد و شهرستانهای مختلف خراسان رضوی بر روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفته است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.