۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 650380

در سایه بی‌تدبیری‌ها قیمت میوه و صیفی‌جات و بخصوص پیاز در بازار سر به فلک کشیده و متأسفانه مسئولان تقصیر این قضیه را به گردن هم می‌اندازند.

پیاز اشک مردم را درآورد

برخی گرانی را تقصیر تعطیلی میادین در ایام نوروز می‌دانند و عده‌ای گرانی را دلیل بارندگی و صادرات، اما در این میان مردم ناچارند در شرایطی که میزان درآمدشان افزایش که نه، بلکه کاهش یافته به خرید دانه‌ای پیاز روی بیاورند. برای بررسی وضعیت قیمت‌ها در پایان تعطیلات نوروزی به چند میوه فروشی در سطح شهر مراجعه می‌کنم و قیمت پیاز را جویا می‌شوم که فروشندگان مبلغ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان را برای هر کیلو اعلام می‌کنند، یکی از فروشندگان می‌گوید: در روزهای ابتدایی سال قیمت پیاز در مشهد به ۱۴ هزار تومان و در برخی از شهرها به ۱۷ هزار تومان هم رسیده بود.

 پیاز گران‌تر از موز

شهروندی که خود را علیزاده معرفی می‌کند با انتقاد از گرانی سرسام‌آور اجناس مورد نیاز و ضروری مردم به خبرنگار قدس می‌گوید: اگر تدبیری وجود داشته باشد هر سال شاهد گرانی بی‌رویه برخی اقلام نخواهیم بود، این چه وضعیتی است که یک بار سیب‌زمینی، یک وقت گوجه، یک زمان خیار و حالا پیاز این گونه به صورت غیرمعمول افزایش قیمت پیدا می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه پیاز برای تهیه بیشتر غذاها مورد نیاز است، خاطرنشان می‌کند: گویا مسئولان مردم را فراموش کرده‌اند که اصلاً دغدغه تأمین مایحتاج ضروری آن‌ها را ندارند و اجازه می‌دهند پیاز که بیشتر مورد استفاده طبقات محروم است این گونه بدون حساب و کتاب افزایش قیمت پیدا کند و ما مجبور شویم پیاز را دانه‌ای بخریم.

وی می‌افزاید: چگونه است که موز وارداتی با همه دلال بازی‌هایی که دارد بین ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، اما پیاز که محصول داخلی و در همه شهرها امکان کاشت دارد اکنون گران‌تر از موز است.

 صادرات و سیل

یکی از فروشندگان که خود را موسوی معرفی می‌کند درباره دلایل افزایش قیمت پیاز و برخی از میوه‌ها در بازار اظهار می‌دارد: نخستین و مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی و برخی میوه‌ها، صادرات بی‌رویه آن است و دومین دلیل هم با توجه به اینکه بخش عمده پیاز و سیب‌زمینی در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان تولید می‌شود، با بارندگی‌های اخیر در جنوب کشور این دو محصول دچار خسارت شدند و نهایتاً با کمبود در بازار مواجه شدند. وی در خصوص قیمت سیب‌زمینی و پیاز می‌گوید: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، پیاز با قیمت ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، همچنین قیمت سیب‌زمینی در میدان مرکزی بسته به کیفیت آن از ۳۰۰۰ تومان تا ۴۵۰۰ تومان است که در سطح شهر این قیمت‌ها ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و به دست مصرف کننده می‌رسد.

  انتقاد از طرح تنظیم بازار

یکی دیگر از فروشندگان با انتقاد از ارائه میوه‌های تنظیم بازار که نه تنها سبب ارزان شدن میوه‌ها نشد، بلکه موجب گرانی بیشتر هم شد، تصریح می‌کند: همان طورکه مشاهده می‌کنید هم اکنون قیمت پرتقال بین ۵۵۰۰ تا ۸۵۰۰، سیب بین ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰، کاهو ۷۰۰۰، خیار ۵۰۰۰، گوجه فرنگی ۴۰۰۰، لیمو شیرین ۶۰۰۰ و انار ۱۳ هزار تومان است که بیانگر سیر صعودی قیمت‌هاست.

 کاهش تولید

در این میان حسین مصدق حصار، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد، ضمن تأیید افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول را دلیل اصلی گرانی آن عنوان و تصریح می‌کند: کاهو، گوجه‌فرنگی و سیب زمینی هم شامل صادرات و گرانی شدند در صورتی که تا بازار داخلی به محصولی احتیاج دارد، نباید صادر شود و مسئولان مربوط باید در این زمینه اقدام کنند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد افزایش صادرات، کاهش تولید و بالا بودن سرانه مصرف را از جمله عوامل افزایش قیمت پیاز در مشهد دانسته و خاطرنشان می‌کند: متأسفانه قیمت پایین پیاز در سال گذشته موجب نارضایتی کشاورزان و در نتیجه عدم اشتیاق برای کاشت این محصول شد، چرا که هزینه برداشت آن نیز برای تولیدکنندگان تأمین نمی‌شد.

مصدق ادامه می‌دهد: شاید بخشی از گرانی پیاز در بازار به دلالی و واسطه‌گری ارتباط پیدا کند، اما نمی‌توان آن را به گردن دلالان انداخت، چراکه هم‌اکنون تولید و عرضه پیاز در بازار نسبت به تقاضا کمتر شده و کمبود عامل اصلی گرانی است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد با اشاره‌ به اینکه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تولید پیاز بشدت افزایش یافته بود و آن قدر محصول روی دست کشاورز باقی ماند که بخشی از آن معدوم شد، تصریح می‌کند: هنگامی که کشاورز با ضرر و زیان ناشی از فروخته نشدن محصول یا قیمت بسیار ناچیز آن مواجه می‌شود، در فصل بعدی کشت، قطعاً آن محصول را نمی‌کارد یا کشت خود را بشدت کاهش می‌دهد. در سال جاری نیز همین اتفاق افتاد و ضرر و زیان‌های کشاورزان سبب شد امسال پیاز نکارند یا اینکه تولیدشان را کاهش دهند و افزایش تقاضا و نبود پیاز در بازار موجب گرانی این محصول شد که با توجه به واردات پیاز از شهرهای جنوبی، امیدورایم به ثبات قیمت در بازار میوه و تره‌بار مشهد برسیم.

 انتقال بار برای تعادل

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد با تأکید بر اینکه وضعیت تولید و عرضه پیاز به گونه‌ای بود که در هر بازه زمانی بازار تنها به یک منطقه وابسته بود که پاسخگوی نیاز نبود، تصریح می‌کند: در چند روز آینده با انتقال بار از استان‌های جنوبی کشور بویژه جیرفت و چابهار، قیمت محصولات از جمله پیاز در مشهد متعادل خواهد شد.

وی اذعان می‌کند: افزایش قیمت پیاز در چند روز اخیر در فروشگاه‌های میوه و تره‌بار مشهد سبب نارضایتی مردم شده است.

 دامن زدن به گرانی‌ها

رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد با تأکید بر اینکه دپوی میوه در انبار به بهانه تأمین طرح تنظیم بازار شب عید، کار غلطی است و به گرانی‌ها دامن می‌زند، تصریح می‌کند: در سال‌های قبل در جلسات ستاد تنظیم بازار که در فرمانداری و صنعت و معدن و اتاق اصناف برگزار شد، بارها اعلام کردیم که با این روش مخالف هستیم، چون هم موجب گرانی می‌شود و هم مقادیر زیادی از سیب و پرتقالی که برای شب عید در انبارها نگهداری می‌شوند نفله و ضایع شده و از بین می‌روند که ضرر به بیت‌المال و کفران نعمت خداست.

مصدق می‌افزاید: پیشنهاد دادیم شما که این مقدار برای انبار میوه هزینه می‌کنید اگر یک دهم این هزینه را صرف افزایش بازرسی‌ها در ساعات و روزهای پیک عید کنید و با کسانی که گران فروشی می‌کنند برخورد کنید، بسیار مؤثرتر است، ولی کسی حرف ما را گوش نکرده و نمی‌کند و به کار اشتباه خود ادامه می‌دهند و کلی از این میوه‌ها می‌پوسد و خراب می‌شود.

وی با اشاره به عدم مرغوبیت میوه‌های عرضه شده در طرح تنظیم بازار، خاطرنشان می‌کند: باغداران پرتقال و سیب مرغوب را جدا کرده به قیمت بالا می‌فروشند و میوه‌های ضعیف را به ستاد تنظیم بازار می‌دهند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.