رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات فرش دستباف نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته و قریب بر یک میلیون دلار ارزآوری داشته است.

یک میلیون دلار ارزآوری صادرات فرش دستباف در سال ۹۷
به گزارش قدس آنلاین، مهدی کلالی در خصوص میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته اظهار کرد: صادرات سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته و قریب بر یک میلیون دلار ارزآوری داشته است.
وی افزود: در استان خراسان به طور کلی  ۳۰ تا ۴۰ هزار قالیباف فعال مشغول به کار هستند که میانگین بافت هر قالیباف حدود شش متر است، به عبارتی سالانه حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان خراسان رضوی تولید می‌شود.  
رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص میزان تسهیلات بانکی مرتبط با حوزه فرش دستباف، خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات در سال ۹۶ حدود ۱۰ میلیارد و ۵۱۱ میلیون تومان بوده که این رقم در سال ۹۷ به هشت میلیارد ۴۷۱ میلیون تومان رسیده که حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است، اما میزان اشتغال ایجاد شده نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش و تعداد کارگاه‌های ایجاد شده نیز بیش از سه درصد افزایش داشته است.
ایجاد بازارهای جدید برای صادرات فرش
کلالی بیان کرد: ایران رتبه اول را در میزان صادرات فرش در کل جهان داراست. آمریکا فرش دستباف ایران را کاملا تحریم کرده ولی  قبل از آن بزرگترین واردکننده فرش دستباف بود، اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار، زمینه ایجاد بازارهای جدید برای صادرات فرش ایجاد شده است و کشورهای عربی و بخشی از کشور اروپایی بازارهای جدیدی برای صادرات فرش دست‌باف محسوب می‌شوند که این امر سبب افزایش صادرات فرش شده است.
وی اضافه کرد: فرش زمانی که به مرحله صادرات می‌رسد، از قیمت تمام شده کل عمدتا تنها ۲۰ درصد آن مربوط به مواد اولیه و هزینه‌های جانبی است. البته برخی مواد اولیه افزایش قیمت داشته به عنوان مثال ابریشم سه برابر و برخی از رنگدانه‌ها نیز افزایش قیمت داشته است اما به دلیل اینکه تنها ۲۰ درصد از قیمت تمام شده در صادرات را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین رقم آن که در قیمت تمام شده اثر محسوسی نداشته باشد.
رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: افزایش قیمت دلار موجبات رغبت صادرکنندگان فرش شده است، این در حالی است که قیمت فرش در کشورهای دیگر نیز افزایش قیمت داشته ولی با توجه به افزایش قیمت دلار، در این بازه زمانی فرصت خوبی برای صادرکنندگان فرش ایرانی محسوب می‌شود.   
سبک‌های متعدد و مختلف یکی از ویژگی‌های استان خراسان رضوی است
کلالی در خصوص سلیقه مردم در طرح‌های انتخابی برای فرش دستباف عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های قالیباف‌های خراسان رضوی نسبت به کل ایران تنوع سبک بافت است. سبک‌های متعدد و مختلف یکی از ویژگی‌های استان خراسان رضوی است که نتیجه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تمامی قالیباف‌ها در طی چند سال گذشته است.  
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های کلی اداره کل فرش خراسان رضوی و یکی از برنامه‌های راهبردی ما افزایش تعداد کارگاه متمرکز و غیر متمرکز بوده تا به واسطه آن قالیباف‌ها از حالت تک بافی خارج شوند. کارگاه متمرکز کارگاهی است که یک نفر با مدیریت واحد بیش از حداقل ده قالیباف را در کارگاهی دور یکدیگر جمع کرده و این افراد نیز تحت نظر یک ناظر فنی هستند.
رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: کارگاه غیرمتمرکز نیز به این صورت است که خود  قالیباف در منزل اقدام به تولید می‌کند اما تحت نظر ناظر فنی کار خود را انجام می‌دهد، از مشکلات تک بافی این است که قالیباف نمی‌داند چه چیزی را تولید کند و معمولا پس از تولید، فرش تولیدشده یا دارای نقص بوده و یا متناسب با نیاز بازار نیست اما در حال حاضر با توجه به افزایش کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز این مشکلات رفع شده است. ما به تمام شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم که در صورت آمادگی قالیباف‌ها، سرمایه‌گذار به آن شهرستان معرفی و تولید آنان نیز بر حسب سفارش بازار باشد.  
کلالی در خصوص ویژگی کار در بحث تولید در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ گفت: به دلیل سفارش‌پذیری از قبل دیگر دغدغه بازار فروش وجود ندارد و محصولات به دلیل اینکه تحت نظر ناظر فنی تولید می‌شود دارای نقص فنی کمتری است و علاوه بر این مسائل قیمت تمام شده نیز به دلیل کاهش هزینه‌های جانبی، کاهش پیدا کرده است.
فرش متناسب با سلیقه بازار تولید می‌شود
وی افزود: در یک کارگاه متمرکز، زمانی که متراژ تولید افزایش داشته باشد هزینه ثابت کاهش پیدا می‌کند و در نهایت قیمت تمام شده فرش نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه آن اقبال بازار نیز از فرش دستباف افزایش پیدا می‌کند. در گذشته ذهنیتی در میان مسئولان وجود داشت مبنی بر اینکه فرش باید گران تولید شود اما در حال حاضر فرش متناسب با خواسته بازار تولید می‌شود.
رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مشکلات مربوط به حوزه فرش اظهار کرد: تنها مشکل ما مربوط به ادارات مرتبط با حوزه تولید فرش است. متاسفانه در بحث بیمه با معذوریت‌هایی مواجه هستیم و سهمیه‌ای در سال ۹۷ وجود نداشت. مشکل دیگر نیز با اداره کار است که پیگیر این موضوع هستند که طبق قانون کار دستمزد پرداخت شود، این در حالی است که معمولا به صورت کارمزد به قالیباف‌ها دستمزد پرداخت، این مشکلات و موضوع مالیات از رغبت سرمایه‌گذاران می‌کاهد و معمولا به جهت مشکلات مطروحه گلایه‌مند هستند.
تامین مواد اولیه از مشکلات عمده تولید فرش است
کلالی در رابطه با دیگر مشکلات مربوط به تولید خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده ما در بحث تامین مواد اولیه است. چنانچه برنامه‌ریزی لازم برای تهیه مواد اولیه مخصوصا مواد اولیه وارداتی انجام پذیرد و تشکلات مشخص، واردات مواد اولیه را عهده‌دار باشند و علاوه بر آن  سازوکاری ایجاد شود که عرضه‌کنندگان مواد اولیه شناسنامه‌دار شوند، یکی از مشکلات اساسی ما حل خواهد شد.  
وی اضافه کرد: عمده‌ترین شهرستان‌هایی که به تولید فرش دستباف مشغول هستند شامل مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام، کاشمر، بجستان، بردسکن و فیروزه می‌شود، امسال در شهرستان فیروزه حدود ۵ کارگاه را ایجاد کرده‌ایم و به واسطه آن ۱۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.