فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای اولیه انجام‌شده، بارندگی‌ها و سیلاب اخیر در این شهرستان بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است، گفت: سایت امدادی هلال‌احمر کاشمر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، برای تکمیل و بهره‌برداری نیازمند اعتبار است.

سایت امدادی هلال‌احمر کاشمر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند اعتبار است/ سیلاب در کاشمر ۱۳۰ میلیارد ریال خسارت زد

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نبی پور  با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی شهرستان پس از هشدارهای سازمان هواشناسی و شورای مدیریت بحران، اظهار کرد: خوشبختانه با هماهنگی و اقدامات انجام‌شده در سطح دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران، شاهد بروز کمترین میزان خسارت بودیم.

وی با تقدیر از حضور به‌موقع مدیران و عوامل دستگاه‌های امدادی و خدماتی در زمان بارش و جاری شدن سیلاب و انجام اقدامات ایمنی در راستای جلوگیری از بروز خسارت و حوادث، افزود: متأسفانه دخالت‌های بشر در طبیعت باعث شده تا حوادث و بلایای طبیعی نظیر جاری شدن سیل تبدیل به بحران شود و خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی به بار آورد.

فرماندار کاشمر بابیان اینکه انجام برخی ساخت‌وسازها در مسیل‌ها باعث ایجاد نگرانی در شهروندان کرده است، ابراز کرد: اگرچه در سیل اخیر شاهد بروز خسارات مالی و جانی در این مناطق نبودیم، اما با توجه به اهمیت موضوع و تأکید دادستانی ساخت‌وسازها و تصرف‌های انجام‌شده در مسیر سیلاب شناسایی و برخورد قضایی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و احداث بندهای خاکی در نقاط مختلف شهرستان باعث شد تا از جاری شدن سیلاب و بروز خسارت بیشتر جلوگیری کند.

نبی پور با اشاره به اینکه براثر بارندگی‌هایی که در روزهای نخست سال جدید اتفاق افتاد، منجر به جاری شدن سیل در برخی از نقاط شهرستان شد، یادآور شد: در سیل اخیر تأسیسات شهری، جاده‌های بین‌شهری و روستایی، تأسیسات آب و فاضلاب، برق و گاز به میزان ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده است، به‌طوری‌که بر اساس برآورد اولیه کارشناسان بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف شهرستان خسارت واردشده است.

وی با تأکید بر اینکه براثر جاری شدن سیلاب ۷ رأس دام سبک در روستای کلاته تیمور از توابع بخش کوهسرخ به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال تلف شدند، بیان کرد: در بخش کشاورزی به محصولات زراعی گندم و طالبی در سطح ۷۱ هکتار حدود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد و به باغات انگور، انار، زعفران، بادام و گردو در سطح ۲۰۶ هکتار خسارت واردشده، که برآورد این خسارت ۲۷ میلیارد ریال اعلام‌شده است.

فرماندار کاشمر ادامه داد: سیل همچنین به منابع آبی در بخش کشاورزی ازجمله قنوات و بندهای ذخیره آب ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال خسارت زده است.

وی بابیان اینکه ۱۹۷ منزل مسکونی در نقاط شهری و روستایی براثر بارندگی و نیز فرسوده بودن بنا دچار خسارت شدند، گفت: ۸ واحد از این منازل در سطح شهر و ۱۸۹ واحد در روستاهای بخش مرکزی و کوهسرخ خسارت دیدند که نیاز به بازسازی دارند.

نبی پور با اشاره به اینکه باوجود اقدامات انجام‌شده شهرداری در خصوص دفع آب‌های سطحی، ۵۰ میلیارد ریال به تأسیسات فضای شهری خسارت واردشده است، اظهار کرد: ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حاشیه شهر و در مسیر سیلاب یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مسؤولان شهرستان است که امیدواریم شهرداری پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه  خسارت اعلام‌شده از سوی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان در سیلاب اخیر یک میلیارد ۶۷۰ میلیون ریال به راه‌ها و جاده‌های ارتباطی شهری و روستایی اعلام‌شده است، افزود: بارندگی‌ها باعث خسارت به راه‌های فرعی و قطع ارتباط سه روستا شد، که باهمت و تلاش نیروهای راهداری، دهیاری‌ها و بخشداری این جاده‌ها ترمیم و بازگشایی شد.

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر منجر به ریزش کوه در محور کاشمر به کوهسرخ و  ریوش به نیشابور و مسدود شدن این جاده برای ساعاتی شده بود، گفت: با توجه به کوهستانی بودن این جاده و وجود نقاط حادثه‌خیز، ضرورت دارد با پیش‌بینی اعتبار موردنیاز برای ایمنی بیشتر در این محور نقاط حادثه‌خیز توسط اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی نگهداری راه‌ها، اصلاح و رفع شود تا جان مسافرینی که در این مسیر تردد می‌کنند تهدید نشود.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد نیروهای هلال‌احمر در زمان وقوع بحران، بر تأمین اعتبار موردنیاز برای تکمیل ساخت سایت امدادی هلال‌احمر در این شهرستان تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی کاشمر، ضرورت دارد سایت امدادی هلال‌احمر کاشمر که پس از سال‌ها هنوز تنها از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، هر چه سریع‌تر تکمیل تا در زمان وقوع بحران و حوادث بتوان از آن استفاده کرد.

نبی پور با اشاره به فعالیت فرودگاه فوق سبک در بخش خصوصی کاشمر، بر لزوم استفاده از این ظرفیت برای انجام خدمات‌رسانی هوایی تأکید کرد و اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبار موردنیاز بتوانیم زمینه توسعه فیزیکی و ساخت باند موردنیاز در این مجموعه فراهم شود تا در مواقع لازم از این ظرفیت برای خدمات‌دهی در شهرستان  و شهرستان‌های مجاور استفاده شود.

فرماندار کاشمر در پایان از تلاش بی‌وقفه خبرنگاران، رسانه‌های محلی و فعالان فضای مجازی در اطلاع‌رسانی و انتشار هشدارهای هواشناسی و اطلاعیه‌های مربوط به شورای مدیریت بحران تقدیر کرد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.