نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: منافع واردات برای برخی افراد ،باعث شده است کم توجهی به عرصه تولید و رونق آن رخ دهد.

مشکلات و موانع رونق تولید به معنای واقعی باید برداشته شود

عبدالله حاتمیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: شعار سال که برای هماهنگی و انسجام سیاست های کشور و بنا به اقتضائات ضروری داخلی در هر سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح می شود ، در چند سال گذشته رنگ و بوی  اقتصادی داشته اند ، اما به دلیل اینکه به صورت ریشه ای و نظامند به مشکلات پیش روی  انها توجه نشده است میزان تحقق آنها بسیار اندک بوده است.

وی تصریح کرد: شعار رونق تولید نیز که برای امسال انتخاب شده است در صورتی که به معنای واقعی به مشکلات و موانع پیش روی ان توجه نشود به سرنوشت شعارهای سال های قبل دچار خواهد شد و تحقق ان بسیار کمرنگ خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: پول نفت باعث شده است که مدیران کشور هزینه ای پرورش پیدا کنند و بیشتر از آنکه به فکر در آمد زایی و تولید باشند به سمت واردات سوق پیدا کنند و این موضوع باعث ایجاد رانت ، فساد و گرانی در بازار شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ادامه داد:  در سال گذشته علی رغم اینکه بالغ بر یک میلیارد دلار برای واردات گوشت به کشور هزینه شد اما تاثیری در ارزان شدن آن نداشت و قیمت این کالا همچنان در بازار به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد. درحالی که اگر حتی نصف این مبلغ به تولید و حمایت از تولید کنندگان اختصاص پیدا می کرد علاوه بر اینکه خودکفایی در این زمینه در کشور محقق می شد این کالا با قیمت مناسب و ارزان در اختیار مردم قرار می گرفت.

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی  افزود: حتی در موضوع قانون نویسی و همچنین مدیران سطوح میانی، نیز ارغ و تعصب چندانی به موضوع تولید و رونق ان مشاهده نمی شود، زیرا در موضوعات مختلف شاهد هستیم که استعلامات لازم برای واردات یک کالا از تولید همان کالا در کشور کمتر است که اغلب هیچ پایه و اساسی ندارد ، به طوری که مثلا برای واردات آبزیان به کشور تنها نیاز به گرفتن هشت استعلام است اما برای تولید آن در کشور باید ۱۱۰استعلام از نهاد ها و اداره های مختلف گرفته شود که می توان از آن به عنوان یک فاجعه یاد کرد.

حاتمیان با بیان اینکه سیاست های رشد تولید در کشور توسعه دهنده نیست، تصریح کرد: در دولت های مختلف توجه چندانی به موضوع تولید و ارتقا آن نشده است و اغلب تولید کننده را خوار و ضعیف کرده اند، زیرا منافعی که واردات برای برخی افراد در بردارد باعث شده است کم توجهی به عرصه تولید رخ دهد. از طرفی بدنه دولت ها به معنی عام از چابکی لازم برای توسعه محوری در زمینه تولید برخوردار نیستند و اغلب مدیران و کارمندان که طرح ها و برنامه های در راستای تولید را بررسی می کنند در مواجهه با تولید کنندگان از سواد کافی و لازم برخوردار نیستند و با تولید و توسعه ان همراه نیستند ، این درحالی است که تولید شدیدا مدیر محور می باشد.

عضو ناظر در  شورای عالی آب کشور ادامه داد: مثلا در موضوع آب که تاثیر بسزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد ، میلیاردها متر مکعب آب در سایه بی توجهی مسئولان از مرزهای کشور خارج می شود .

حاتمیان با اشاره به اینکه نرخ تسهیلات بانکی در کشور نیز بسیار بالا است و برای تولید کننده کمرشکن می باشد ، اظهار داشت: رونق تولید نیاز به حمایت، امنیت و ثبات سیاست ها دارد و همه مسئولان، مدیران، روحانیون و همه افرادی که به نحوی سیاست گذار و یا دارای تریبون هستند باید در راستای تولید و توسعه ان حمایت جدی با پرهیز از شعار دهی ظاهری داشته باشند.  

انتهای پیام/  

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.