رسانه‌های خبری از نقش عربستان و امارات در درگیری‌های ایجاد شده در لیبی توسط خلیفه حفتر خبر می‌دهند.

 نقش عربستان و امارات در درگیری‌های داخلی لیبی/ ارتباط تحولات لیبی با اعتراضات الجزایر

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه خبری الجزیره در برنامه ماوراء الخبر خود به بررسی تحولات اخیر به وقوع پیوسته در لیبی و اقدامات خلیفه حفتر پرداخته است.

ابراهیم هیبة استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی تطبیقی در دانشگاه شمال تگزاس در این برنامه تأکید کرد که تجربه‌های گذشته حفتر در عملیات نظامی گرچه نتایج سریعی به دنبال داشته، اما در طولانی مدت خسارت‌های مالی و انسانی و توسعه‌ای ‌قابل توجهی به لیبی وارد کرده و آثار بدی ضد ثبات این کشور و پیشبرد روند سیاسی و دموکراتیک در آن داشته است.

صلاح القادری دیگر کارشناس مسائل جهان عرب و اسلام در این رابطه می گوید که حفتر به دنبال به شکست کشاندن کنفرانس ملی «گدامش» است که قرار است در این کشور برگزار شود.

وی به انگیزه‌های منطقه‌ای پشت پرده تحرکات این ژنرال لیبیایی اشاره کرده و می‌گوید که یک عامل منطقه‌ای دیگر نیز ممکن است در پس تحرکات نظامی حفتر وجود داشته باشد و آن سوء استفاده از حوادثی است که در الجزایر به عنوان همسایه لیبی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید می کند که این اقدام با هدف به شکست کشاندن هرنوع تحول دموکراتیک است و نشان دهنده نگرانی حفتر و متحدانش شامل امارات و عربستان سعودی و مصر از تحولات دموکراتیک به وقوع پیوسته در الجزایر است و این کشورها نمی‌خواهند تحولات مذکور به دیگر کشورها سرایت پیدا کند.

بنا بر اعلام این کارشناس مسائل بین‌المللی، تحولات اخیر می‌تواند به طرف‌های مزدور امارات این فرصت را بدهد تا در کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده و به این ترتیب بتوانند تحرکات مردمی را از بین ببرند.

از سوی دیگر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی الجزایر اعتقاد دارند که تلاش حفتر برای تحت کنترل گرفتن طرابلس در شرایط کنونی مشکوک است و اهداف این تحرکات فراتر از عرصه داخلی لیبی است. الجزایر حدود 982 کیلومتر مرز مشترک با لیبی دارد که در بخش‌های شرقی این کشور واقع شده است.

سایت عربی 21 در این رابطه می نویسد که رویکرد مردم الجزایر نسبت به تحرکات حفتر نگاهی منفی است. او در سپتامبر سال 2018 تهدید کرده بود که دامنه جنگ را به الجزایر خواهد کشاند.

حسنی عبیدی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های جهان عرب و دریای مدیترانه در شهر ژنو سوئیس عملیات کنونی حفتر در اطراف شهر طرابلس در شرایط موجود را بسیار نگران کننده توصیف کرده است. او می‌گوید که حفتر رویکردهای منفی درباره الجزایر دارد و این حمله در شرایط کنونی بسیار نگران کننده است.

تعدادی از روزنامه نگاران الجزایری اعتقاد دارند که حمله ژنرال حفتر به اطراف پایتخت همزمان با هفتمین هفته آغاز تحرکات مردمی مسالمت آمیز در راستای اجرای توطئه مشترک با فرانسه ضد انقلاب مردمی در این کشور با هدف به تزلزل کشاندن ارتش الجزایر است.

احسن زهار دیگر روزنامه‌نگار الجزایری معتقد است که تحرکات حفتر در طرابلس با دستورات صادر شده از سوی امارات و فرانسه انجام می‌شود و سقوط طرابلس به دست حفتر می‌تواند خطری برای الجزایر و خیزش مردمی آن باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.