سعید باستانی عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: تلاش برای تحقق شعار سال یک تکلیف شرعی است و برای اصلاح ساختار ها و ایجاد الزامات آن نباید ترس و هراسی داشت.

لزوم اصلاح قانون کار و صندوق‌های بیمه برای تحقق رونق تولید

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب برای هر سال انتخاب می شود از ارزش بالایی برخوردار است و اگر کشور در مسیر تحقق آن قرار بگیرد بسیاری از مشکلات فعلی برطرف خواهند شد.

*شعارهای سال مختص به یک سال نیست و نگاه بلندمدت دارند

وی تصریح کرد: از طرفی محوریت این شعار ها در بعد کلان، راهبردی  و دراز مدت است و مختص و منحصر به یک سال نیست؛ از این رو تلاش ها برای تحقق آن باید مبتنی بر نگاه بلند مدت باشد و بعد از یک سال به فراموشی سپرده نشود.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ادامه داد: در چند سال گذشته اگرچه محور این شعارها موضوعات اقتصادی بوده است اما همزمان این شعارها توجه ویژه به عرصه های دیگر نیز داشته اند، به طوری که مثلا شعار حمایت از کالای ایرانی به موضوع فرهنگ مصرف نیز اشاره دارد و یا شعار اقتصاد مقاومتی یک الگوی بنیادی برای مسیر آینده کشور است و شعار امسال یعنی رونق تولید نیز فرایند کاربردی در جهت تامین کالای داخلی و حتی صادرات را دنبال می کند.

 باستانی افزود: اما شعار امسال دارای دو وجه می باشد، یکی اینکه در راستای شعار های سال های گذشته است و به نوعی ادامه مسیر آنها و همپوشانی با آنها است و دوم اینکه به عنوان کلید واژه ای برای مقابله با تحریم ها نیز می باشد. از طرفی تولید در سه بخش مختلف قابل عرضه و بررسی می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

*الزامات رونق تولید باید بدون هراسی صورت بگیرد

وی بیان داشت: در بخش اول، تولید در بخش خدمات همچون خدمات فنی و مهندسی به لحاظ کیفیتی و اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد، در بخش بعدی تولید در حوزه کشاورزی که امنیت غذایی کشور را هدف قرار می دهد و حتی کمک به تامین نیاز  داخلی و صادرات محصولات است نیز بسیار مهم و اساسی می باشد و در بخش سوم تولید در عرصه صنایع و معادن است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط می باشند به طوری که رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده اند که اگر معادن کشور فعال شوند و توجه ویژه به انها صورت بگیرد نیاز کشور از درآمد نفتی برطرف خواهد شد.

*تلاش برای تحقق شعار سال یک تکلیف شرعی است

نماینده تربت حیدریه و مه ولات افزود: از طرفی تحقق این شعار نیاز به یک سری الزامات دارد که باید بدون هراس به انها ورود پیدا کرد و از مقاومت ها و مقابله افرادی که به نوعی از این الزامات و اصلاحات متضرر می شوند ترسی نداشت زیرا تلاش برای تحقق این شعار که از سوی ولی فقیه مطرح شده است یک تکلیف شرعی است و از طرفی از لحاظ اقتصادی نیز عامل رشد و عدم وابستگی به کشورهای بیگانه می باشد.

*اصلاح نظام بانکی باید از سوی بانک مرکزی هرچه سریعتر صورت بگیرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: از جمله مهمترین الزامات و اصلاحات ساختاری که در کشور برای تحقق این شعار باید صورت بگیرد اصلاح نظام بانکی است. فلسفه ایجاد بانک ها تجمیع سرمایه های خرد مردمی و استفاده از آنها در راستای حمایت از تولید می باشد، به عبارتی بانک های کشور در حال حاضر به جای اینکه نقدینگی و منابع خودشان را با سود پایین در اختیار کار آفرینان و تولید کنندگان قرار دهند به سمت بنگاه داری روی آورده اند و تسهیلات را با نرخ های بالا همچون ۲۵ درصد در اختیار تولید قرار می دهند که خود به خود باعث می شود هزینه های تولید افزایش پیدا کرده و اشتیاق افراد به این سمت کاسته شود این در حالی است که در کشوری مانند ترکیه یک تولید کننده با سود تسهیلات ۱.۷ درصدی وارد چرخه تولید می شود. از این رو اگرچه اصلاح نظام بانکی صدای خیلی ها را در خواهد آورد اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید اصلاح آن را انجام دهند و در این زمینه مجلس آماده هرگونه همکاری می باشد.

*اصلاح قانون کار و صندوق های بیمه

وی افزود : دومین الزام برای تحقق رونق تولید اصلاح قانون کار است که اگرچه چند سال است که مطرح می باشد اما آن هم به دلایلی هنوز انجام نشده است و در صورتی که خواسته باشیم به معنای واقعی تولید رونق بگیرد باید این اصلاح هرچه سریعتر بادرنظرگرفتن منافع کارگران و کارفرمایان صورت بگیرد. باستانی تصریح کرد: سومین الزام تحقق رونق تولید، موضوع اصلاح صندوق های بیمه می باشد که به نوعی تامین اجتماعی عناصر تولید همچون کارگران و کارفرمایان را برعهده دارند و اصلاح ساختار آنها باید به طور اساسی و جدی صورت بگیرد.

* سالانه ۹۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می شود

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اظهار داشت: الزام بعدی مربوط به اصلاح ساختار یارانه ها است. زیرا در حال حاضر و بنابر آمار رسمی بالغ بر ۹۳۰ هزار میلیارد تومان سالانه یارانه پنهان در حوزه های مختلف از جمله سوخت، دارو، آب و  برق  پرداخت می شود که باید تصمیم گیری کلان در این زمینه انجام شود و پرداخت یارانه های پنهان به صورت هدفمند صورت بگیرد.

باستانی ادامه داد: الزام بعدی که شاید مهمترین موضوع باشد موضوع اصلاح فرهنگ تولید است. متاسفانه شرایط در حوزه فرهنگ به گونه ای شده است که افراد و نهاد ها هرکدام بار را بردوش دیگری قرار می دهند و صرفا در ابتدای سال منتظر هستند تا شعار سال انتخاب شود و در پیامک ها، بنرها و سخنرانی های و حتی سربرگ های نامه های اداری خود به ان بپردازند که این یک ضعف فرهنگی می باشد. زیرا تحقق شعار سال و رونق تولید در صورتی انجام خواهد شد که همه جامعه به یک درک واحدی از معنای واقعی تولید و اهمیت حمایت از آن برسند و در مقابل تولید نیز در بعد کیفی و کمی به حدی برسد که مردم نسبت به آن افتخار کنند به طوری که مثلا برنج و فرش ایرانی در حال حاضر در تمام جهان نمونه و دارای اصالت می باشد و ایرانیان نیز به انها افتخار می کنند.

*مجلس از اصلاح قوانین با پیشنهاد دولت استقبال می‌کند

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی بیان داشت: از طرفی در راستای اصلاح قوانین و رفع مشکلات، برخی معتقد هستند که مجلس باید این اصلاحات را انجام دهد در حالی که چون دولت مستقیم با اجرا دراتباط است و مجری قوانین می باشد باید این اصلاحات از سوی دولت صورت بگیرد و وزارت خانه ها در حوزه های مختلف موضوعات را به کمیسیون های مجلس ارائه کنند تا اصلاحات صورت بگیرد. از طرفی اگر نظام ساختاری کشور به سمت نظام پارلمانی ریاستی تغییر پیدا کند و مجلس مسئولیت انتخاب نخست وزیر را برعهده داشته باشد به صورت مستقیم اجرای قوانین را از وی درخواست خواهد کرد زیرا در حال حاضر به طور نمونه برنامه های پنج ساله ای که از سوی دولت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده اند کمتر از ۵۰ درصد اجرایی شده اند که این عدم هماهنگی آسیب های فراوانی را به کشور وارد خواهد کرد.

وی افزود: از طرفی در تولید، باید ابتدا مزیت سنجی صورت بگیرد و بر مبنای ارزیابی ها تولید محصولاتی که واقعا به صرفه است با جدیت دنبال شود و حمایت از انها به معنای واقعی صورت بگیرد.

باستانی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی و صنعت و معدن باید استراتژی های هدفمند دراستای رونق تولید ترسیم شود، اظهار داشت: اگر وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت و معدن، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه که متاسفانه در حال حاضر فقط به سازمان بودجه تبدیل شده است برنامه های خود را تا خرداد ماه برای تحقق شعار رونق تولید به صورت کاربردی و واقعی ارائه کنند و کشور در راستای رونق تولید قرار بگیرد مقابله با تحریم ها تا حد زیادی صورت خواهد گرفت و تلاطم ها و نوسانات بازار از بین خواهد رفت.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.