سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر منتشر شده مبنی بر اینکه هر تبعه ایرانی فقط یک بار در سال می‌تواند از روادید رایگان به منظور زیارت عتبات عالیات استفاده کند را تایید نکرد.

قاسمی خبر صدور روادید رایگان عراق فقط برای یک بار در سال را تأیید نکرد

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر منتشر شده مبنی بر اینکه روادید عراق برای زوار ایرانی عتبات عالیات فقط برای یک بار در سال رایگان است را تأیید نکرد.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: طرفین در حال مذاکره برای نهایی کردن سازو کارهای کاملی از این تسهیلات تفاهم شده بین دو کشور هستند و تلاش بر این است که اتباع ایران و عراق بتوانند از امکانات و تسهیلات بهتر و بیشتری حتی برای طول اقامت در کشور مقابل استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: بعد از نهایی شدن کامل جزئیات اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت، ولی آن چه مسلم است و به مرحله اجرا در می آید رایگان بودن دریافت روادید بین دو کشور است. 

پیش از این خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روادید عراق برای هر زائر ایرانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارد یک بار در سال رایگان است و اگر فردی بخواهد مجددا روادید دریافت کند بایستی هزینه روادید را بپردازد.

در پی سفر حسن روحانی به بغداد در اسفند ماه ۱۳۹۷ و توافق حاصل شده بین دو کشور روادید برای اتباع و شهروندان دو کشور رایگان اعلام و مقرر شد از ۱۲ فروردین سال جاری صدور رایگان آن آغاز شود. با حذف قطعی هزینه روادید عراق برای زوار ایرانی، نخستین ویزای رایگان این کشور امروز (شنبه) ۱۷ فروردین‌ ماه، همزمان با حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در ایران صادر شد.

ایران و عراق پیش از این یادداشت تفاهم لغو روادید دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت را امضا کرده بودند.

 در تاریخ پنجم اسفند ۱۳۹۳ و همزمان با سفر محمدجواد ظریف به عراق، وی به همراه ابراهیم الجعفری وزیر خارجه سابق عراق یادداشت تفاهم لغو روادید گذرنامه‌های سیاسی و خدمت بین جمهوری اسلامی ایران و عراق را در راستای تقویت و گسترش مناسبات دوجانبه دو کشور امضا کرد.

براساس این یادداشت تفاهم، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت ایران و عراق نیازی به اخذ روادید ورود، ترانزیت، خروج و اقامت موقت در خاک یکدیگر را ندارند و اعتبار این یادداشت تفاهم نیز نامحدود اعلام شد.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.