خراسان شمالی-محمدعلی شجاعی از رونمایی سند توسعه استان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: سند توسعه استان در حال تکمیل است که در یک بازه زمانی مشخص رونمایی می شود که در این سند بسیاری از مدیران، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان؛ بخش خصوصی اظهار نظر کردند که با رونمایی از این سند، مسیر اجرایی امور ما مشخص خواهد شد.

تصویب ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای خسارات ناشی از سیل

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، نخستین نشست شورای اداری استان در سالجاری در حالی برگزار شد که محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی هدف از برگزاری آن را دیدارهای نوروزی مدیران دستگاه های اجرایی با یکدیگر اعلام کرد و گفت: در روزهای آینده با حضور در محل خدمت خود به انجام امور کاری و خدمت به مردم پرداخته شود.

وی همچنین در این نشست بر مواردی همچون اعلام خسارات ناشی از سیل توسط تمام مدیران، تصویب ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات ناشی ازسیل؛ مشخص شدن خروجی اعتبارات استان، الزام وظیفه اجتماعی بخش خصوصی در بروز حوادث، تلاش شبانه روزی مدیران، عدم دخالت مدیران در موضوع انتخابات و ورد پیمانکاران و سرمایه گذاران به بحث بازسازی منازل خسارت دیده در سیل اخیر تاکید کرد.

شجاعی اظهار داشت: سیل اخیر که از انتهای سال گذشته شروع شد گرفتاری هایی را برای مردم استان به وجود آورد که انصافا تمام مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران کوتاهی نکردند اما بابت تمام نداشته ها و کاستی هایی که  برخی مردم دچار مشکل شدند عذرخواهی می کنم.

مدیریت درست در زمان بروز حوادث الزامیست

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در زمان بروز حوادث باید به درستی مدیریت کنیم، افزود: بلایای طبیعی همیشه وجود دارد اما این تلاش شبانه روزی مدیران و مدیریت درست است که می تواند اینگونه  مسائل را کنترل کرد که صداوسیما و اصحاب رسانه به خوبی این اقدامات را به تصویر کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: در سخنرانی های مختلف، نگاه عمیق مقام معظم رهبری به موضوع سرمایه های اجتماعی و حضور مردم را به کرات شنیده ایم و از سوی دیگر مصوبات دولت، پیگیری های مستمر رییس جمهور و معاون اول وی و وزیر کشور هم در حوادث اخیر سیل را داشتیم که تا حدی توانستیم از آلام مردم کاهش دهیم تا حس نداشته ها را کمتر داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان افزود:خیلی حیف است که در بروز حوادثی همچون سیل مردم تاوان دهند و مدیران دستگاه های اجرایی آن را تجربه نکنند و درس عبرت نگیرند هرچند در بحث امدادرسانی نشان دادیم چند گام جلوتر هستیم و وجود برخی افراد در این حادثه اخیر و در کنار ما بسیار تاثیرگذار بود اما باید بین دستگاه اجرایی که همیشه پای کار هستند با مدیری که فعال نیست تبعیض قائل شد و تبعیض برای این مورد همچون عدالت است که چند ماه دیگر و در جلسات آتی نام این مدیران را خواهم برد.

تمام مدیران استان برآورد خسارات ناشی از سیل را به وزراء مربوطه اعلام کنند

شجاعی اظهار داشت:نامه های برآورد خسارت سیل را از ۲۹ اسفندماه سال گذشته به تمامی مسئولان کشوری ارسال کردیم که بسیار موثر بود زیرا بودجه ای با ردیف مشخص و به نام خود خراسان شمالی را در هیات دولت اخذ کردیم.

وی تصریح کرد:در جلسه گذشته به تمامی دستگاه های اجرایی استان دستور دادیم که نامه برآورد خسارت سیل را به وزراء مربوطه خود ارسال کرده و رونوشت آن را به استانداری تحویل دهند که به جز اداراتی همچون جهادکشاورزی، امور عشایر، کمیته امداد و بنیاد مسکن تاکنون هیچ رونوشت دیگری دریافت نکردیم که آیا این به معنای نبود مشکل در این حوزه هاست؟

شجاعی در ادامه افزود: تاپایان وقت اداری امروز دستگاه های اجرایی فرصت ارسال نامه به وزراء مربوطه را دارند در غیر این صورت باید پاسخگو باشند.

شجاعی افزود: وقتی وزیر در جریان میزان خسارات وارد شده باشد، می تواند در جلسات هیئت دولت موضوع را مطرح کند و برای استان اعتبار بگیرد ولی وقتی میزان خسارت ها از سوی مدیران استانی به وزیر اعلام نشده باشد، وزیر در جریان نیست که بخواهد برای استان اعتبار بگیرد و در چنین حالتی مردم به مشکل برمی خورند و شما نیز از ما اعتبار طلب می کنید که در آن زمان پاسخ ما مشخص خواهد بود.

وی بیان کرد: از روزهای نخست تاکید کرده ام که تلاش کنیم هرآنچه را که در سطح ملی مصوب شده را اجرایی کنیم تا بهتر عمل کرده باشیم.

شجاعی توجه به حوزه های راه، ابنیه و مقاوم سازی منازل را مورد تاکید قرار داد و افزود:منازل گلی در این حوادث اخیر سیل تخریب شد لذا تا عصر امروز باید ستادی استانی تشکیل شود تا مجموع اعتبارات تمام دستگاه های اجرایی مشخص شود لذا هیچ اداره ای به صورت انفرادی نباید عمل کرده و خروجی اعتبارات هم مشخص باشد.

وی به بازدیدهای میدانی از مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت:در این بازدیدها بستر رودخانه ها دچار مشکل بودند که روستای کهنه جلگه ازوضعیت بدتری برخوردار بود که این مشکلات باید سریع تر حل شود و حتی درصدی از اعتبارات تملک و دارایی را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

ورود سرمایه گذاران و پیمانکاران به موضوع سیل و بازسازی منازل

شجاعی بیان کرد: برای جبران خسارات ناشی از سیل سرمایه گذاران و پیمانکاران به بحث بازسازی منازل ورود پیدا کنند تا سریع تر حل شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید با سرعت خدمات خود را به مردم ارائه دهند، اظهار داشت:کار بدون تعریف بازه زمانی مختص مدیر نیست چون اگر در ارائه کار، زمان تعریف نشود به درد مردم نخواهد خورد.

استاندار خراسان شمالی در ادامه سخنان خود به دو اولویت مهم سالجاری اشاره کرد و گفت:از مشکلاتی که برای مردم به خاطر سیل ایجاد شده با تشکیل ستاد استانی، بازسازی منازل در سطح روستاها انجام شود و برای این کار نیازمند تلاش، برنامه ریزی و انسجام هستیم ودومین کار اولویت دار نیز باید لمس شعار رونق تولید در تمام امور جاری استان باشد.

محمدعلی شجاعی خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد:در خدمت رسانی به مردم نباید هیچ کوتاهی انجام شود بلکه می توانید با انسجام در خدمت رسانی ضعف یکدیگر را پوشش دهید و حس همکاری باید بین تمام مدیران باشد.

وی اظهار داشت: در حادثه اخیر سیل با مدیریت خوب نماینده ولی فقیه استان، حضور خوب تمام ائمه جمعه شهرستان ها و اهل سنت و دستگاه های نظارتی و امنیتی را حس کردیم که البته بیش از این موارد به انسجام نیاز داریم.

حل مشکلات رسانه های استان و تامین نداشته های آنان توسط مدیران

شجاعی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به مشکلات حوزه رسانه های استان بر تامین نداشته های رسانه ها توسط مدیران اشاره کرد و گفت:تعدادی از رسانه های استان در آستانه تعطیلی هستند که باید یکی از مصوبات امروز نشست شورای اداری این باشد که نامه ای از سوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به تمامی مدیران دستگاه های اجرایی ارسال شده و تکلیف شود تا خرید اشتراک از نشریات و روزنامه های استان بدون استثنا انجام شود.

وی تصریح کرد:در کار با کسی تعارف نداریم وظیفه داریم به بخش خصوصی بسیار اهمیت دهیم و تمام شرایط رشد و توسعه آنان را فراهم کنیم اما در بحث بروز سیل اخیر بخش خصوصی حضور نداشت و وظیفه اجتماعی این بخش را شاهد نبودم.

حضور فعالتر بخش خصوصی در بروز حوادث

وی ادامه داد:نباید به این شکل در استان کار کنیم زیرا بخش خصوصی وظیفه اجتماعی نسبت به مردم دارد بنابراین در چنین شرایطی نیاز به کارشبانه روزی داریم لذا مدیران دستگاه های اجرایی باید با یکدیگر بیشتر ارتباط داشته باشند و ما هم نیز از شما فقط کار می خواهیم.

شجاعی تصریح کرد:مدیر باید مسئولیت تمام امور مربوط به خود را قبول کرده و چیز دیگری جزء کار از یک مدیر نمی خواهیم لذا وقت مرا صرف امور مربوط به خود نکنید و تمام تلاش خود را برای مردم بگذارید زیرا وقتی مدیری ابلاغ دارد باید نسبت به مردم احساس مسئولیت داشته و دلسوزی کند و به مردم و نظام جمهوری اسلامی عشق بورزد.

نماینده عالی استان در خصوص ورزشگاه ۱۵هزار نفری شهرستان بجنورد نیز گفت: ده ها میلیارد تومان برای این ورزشگاه هزینه شد اما هیچ استفاده ای تاکنون از آن نشده لذا از مجموعه شهرداری بجنورد خواستیم تا بحث واگذاری آن را قبول کند که متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.

محمدعلی شجاعی اظهار داشت:با تدبیر خوب و به موقع مدیران استان شاهد حوادث تلخی که برای مسافران سایر استانها رخ داد نبودیم که حوزه گردشگری، صداوسیما، پلیس راهور و نیروهای امنیتی خدمات خوبی را ارائه دادند.

عدم دخالت مدیران دستگاه های اجرایی در موضوع انتخابات

وی در خصوص موضوع مهم انتخابات سالجاری نیز گفت:مدیران دستگاه های اجرایی نباید کاری به بحث انتخابات داشته باشند زیرا مردم با رای خود تکلیف را مشخص می کنند کار ما فقط اجرایی است لذا این ذهنیت را کنار بگذارید که چه کسانی کاندیدا می شوند وظیفه ما صیانت از آرای مردم است و ما حق تاثیرگذاری در انتخابات را نداریم.

رونمایی از سند توسعه استان

نماینده عالی استان همچنین از رونمایی سند توسعه استان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت:سند توسعه استان در حال تکمیل است که در یک بازه زمانی مشخص رونمایی می شود که در این سند بسیاری از مدیران، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان؛ بخش خصوصی اظهار نظر کردند که با رونمایی از این سند، مسیر اجرایی امور ما مشخص خواهد شد.

شجاعی از اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواست تا بخش خصوصی فعالتر باشد و افزود:بخش خصوصی فعال نیست و من تنها حرف شنیدم اما در عمل و اجرا چیزی از بخش خصوصی ندیدم و هیچ اقدام اساسی برای حضور پررنگ بخش خصوصی انجام نشده است.

وی تصریح کرد:ستاد تنظیم بازار فعال تر شود و مبنای کار باید این باشد که ظلمی در حق مردم صورت نگیرد که تاکنون این ستاد ضعیف عمل کرده زیرا پریشانی بازار حاکی از این عملکرد ضعیف دارد بنابراین مردم نباید تاوان دهند.

استاندار خراسان شمالی خطاب به حوزه معاونت عمرانی استانداری گفت تا سه کار ویژه عمرانی در تمامی شهرستانها و به صورت عام المنفعه و با تعریف بودجه انجام شود.

شجاعی خاطرنشان کرد:در جساتی همچون شورای اداری باید برنامه هایی که قرار است مصوب شود از سوی مدیران مطرح شود یا اینکه مشکل استانی که نیازمند دستور ویژه است زیرا مطرح کردن بسیاری از مسائل توسط مدیران ناشی از کم کاری آنان است.

وی ادامه داد: در حیطه اختیارات مدیر، نباید موضوعی در جلسات مطرح شود و وقت جلسه گرفته شود زیرا با مرور مصوبات جلسات گذشته به این نتیجه رسیدم که بسیاری از مصوبات در حیطه اختیارات مدیر بوده است.

استاندار خراسان شمالی در حاشیه این نشست و در گفتگو با خبرنگاران گفت:۵۲ میلیارد تومان اعتبار به این استان در هیات دولت برای جبران خسارت های ناشی از سیل تخصیص یافت.

محمد علی شجاعی افزود: در اولین جلسه هیات دولت که در سال جاری برگزار شد، صورت جلسات خوبی نیز مصوب شد و سه استان خسارت دیده از سیل از جمله خراسان شمالی در دریف دریافت اعتباری قرار گرفتند.

شجاعی ادامه داد: در وهله نخست برای خراسان شمالی رقم ۵۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، هرچند که این رقم کفاف خسارت های وارد شده را نمی دهد و رقم درنظر گرفته بدون وام های کم بهره ای است که برای ساخت و ساز منازل مسکونی خسارت دیده و ... قرار است تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: علاوه بر ردیف اعتباری در نظر گرفته شده برای جبران خسارت، به دنبال گرفتن کمک از محل های دیگر همچون کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و ... نیز هستیم تا برخی از نداشته های استان تامین شود.

نشاط کاری و مدیریتی جهادی دو خصلت بارز استاندار خراسان شمالی

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بجنورد نیز در این نشست گفت:باید آسیب ها و نقاط ضعف بلایای طبیعی را شناسایی کرده و در دل آن بحران را ساماندهی کنیم.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی امسال مدیران با کار و تلاش جهادی همراه بودند، اظهار داشت:از اقدامات به موقع و جهادی دکتر شجاعی استاندار و دیگر اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران قدردانی می کنم.

وی تصریح کرد: پیگیری های استاندار خراسان شمالی در حادثه اخیر سیل نشان از عزم جدی و مدیریت درست وی دارد که در دیدار با مقام معظم رهبری وی را دارای نشاط کاری و مدیری جهادی توصیف کردم که مقام معظم رهبری فرمودند که این موارد را می دانم.

وی افزود:در بروز بلایا باید صبورانه برخورد کرد و عمق فاجعه را دید و راهکار درست ارائه دهیم لذا در سال جدید باید نقاط ضعف خود را بشناسیم و درمان کنیم و نقاط قوت را تقویت کنیم تا کاستی ها را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.