رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای شهر مشهد گفت: رویکرد این دوره از شورای شهر مشهد، شهر هوشمند است و شهر هوشمند معجون و ترکیبی از پارامترهای حوزه ساختمان و بویژه فناوری‌های نوین در حوزه ساخت و ساز است.

شهرداری‌ها را نمی‌توان از شیر حرام تخلفات ساختمانی گرفت

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با قدس افزود: با توجه به شعار قانون‌مداری که شورای پنجم در زمان انتخابات اعلام کرده بود با همکاری مشاوران طرح‌های تفصیلی، به دنبال سند ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر هستیم و مشهد به عنوان یک کلانشهر مانند تمام کلانشهرهای دنیا نیازمند استفاده بهینه از زمین خواهد بود.

وی یادآور شد: باید ساختمان‌های بلند تحت ضابطه و چارچوب مقررات حقوق شهروندی باشند و شرایط اکولوژی شهر را در نظر بگیرند.

 محوریت بارگاه امام رضا(ع) در طرح بلندمرتبه سازی

مهدی‌نیا در خصوص بلندمرتبه‌سازی پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: طرح پیرامون حرم مطهر رضوی که در دهه ۷۰ مصوب و اصلاحاتی نیز در دهه ۸۰ داشته است، ضوابط و مقررات خاصی داشته که امروزه می‌توانیم این ضوابط را هم قبول نداشته باشیم و هم انتقاداتی به طرح اولیه داشته باشیم. اما همان ضوابط و مقررات در سال‌های گذشته نیز رعایت نشده است.

مهدی‌نیا تصریح کرد: در اطراف حرم و بافت پیرامونی آن به عنوان هسته مرکزی شهر، موضوع هویت و شخصیت شهر مشهد با محوریت بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) باید در اولویت نخست باشد و در کنار آن زیرساخت‌ها و نیازهای دیگر در موضوع زیارت و حضور زائر چند ۱۰ میلیونی در سال باید نظم بگیرد و تعادل ایجاد کردن و تعادل برقرار کردن جنبه هویتی مشهد و نیازهایی که در قالب حضور زائر وجود داشته باشد حل معادله‌ای است که باید متخصصان کمک کنند به مدیریت شهری تا نقطه تعادلی ایجاد شود بین الزامات و شرایط حال حاضر و حفظ هویت هسته مرکزی شهر مشهد.

 چشم امید به درآمدهای حرام

رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای شهر مشهد در خصوص درآمدهای شهرداری مشهد از محل تخلفات ساختمانی هم گفت: مشکل درآمد شهرداری‌ها را نمی‌توان در یک سال حل کرد و بیش از ۳۰ سال است که نه تنها شهرداری مشهد بلکه بیش از ۱۲۰۰ شهر کشور چشم امیدشان به درآمدهای حرام ناپایدار است و این طفل را جدا کردن از این شیر حرام کار آسانی نیست چرا که ابتدا باید جایگزین آن مشخص شود.

وی افزود: در سال ۶۲ که طرح خودکفایی شهرداری‌ها به تصویب رسید قرار بود ظرف ۶ ماه دولت آیین‌نامه درآمد جایگزین خودکفایی شهرداری‌ها را ابلاغ کند و این آیین‌نامه هیچ گاه ابلاغ نشد و محلی برای درآمد پایدار برای هزینه‌های شهر نداریم. طبیعی است شهرداری‌ها با هر طیف سیاسی که بر روی کار باشد می‌روند به سراغ راحت‌ترین کار که کدهای ساختمانی است و تفاوت بین میل شهروندان و ضوابط شهرسازی که راحت‌ترین راه درآمد است.

مهدی‌نیا ادامه داد: برای حل این مشکل باید تصمیمات سخت در حوزه کلان گرفته شود که نیازمند قوانین و مصوبات مجلس است و موضوع دیگر باید در بودجه‌های سنواتی دولت، سالیانه به مرور سهم درآمد پایدار شهرداری‌ها از حوزه عوارض و مالیات‌ها در یک بازه ۱۰ ساله افزایش پیدا کند و در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد درآمد شهرداری از محل کدهای ساختمانی است که باید به زیر ۲۰ درصد برسد که اگر این اتفاقات رخ دهد می‌توانیم آمادگی داشته باشیم شهرداری‌های ما مانند شهرداری‌های بزرگ دنیا از درآمدهای پایدار استفاده کنند و دیگر نیازی به تخلف و استفاده کردن از درآمدهای ناپایدار نداشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.