یکی از مناطقی که بارش باران موجب به راه افتادن سیل شد و منازل مسکونی را تخریب کرد شهرستان طرقبه شاندیز بود. در این بین میزان خسارت‌های وارده و شدت سیل و سیلاب در شهر شاندیز بخصوص روستاهای زشک و ابرده بیشتر از سایر نقاط بوده است.

خانه‌هایی روی آب!

 روزهای ابتدایی سال جدید با موجی از بارش نزولات آسمانی برای مردم اکثر مناطق کشور همراه بود. به طوری که این حجم از بارش‌ها به گفته کارشناسان در سال‌های اخیر سابقه نداشته و یا کم نظیر بوده است. بارندگی‌های اخیر که غالباً با شدت زیاد همراه بود موجب ایجاد سیل و سیلاب شد که قسمت وسیعی از کشور را نیز زیر آب برد و خسارت هایی را در پی داشت. در استان خراسان رضوی نیز میزان بارندگی به مراتب بیشتر از سال‌های اخیر بوده و به دنبال آن جاری شدن سیل را در بعضی از شهرها و روستاهای استان در پی داشته است.

 یکی از مناطقی که بارش باران موجب به راه افتادن سیل شد و منازل مسکونی را تخریب کرد شهرستان طرقبه شاندیز بود. در این بین میزان خسارت‌های وارده و شدت سیل و سیلاب در شهر شاندیز بخصوص روستاهای زشک و ابرده بیشتر از سایر نقاط بوده است.

دیروز و بعد از یک هفته از زمان وقوع سیل در این منطقه راهی شهر شاندیز شدیم تا در جریان روند آنچه که واقع شده و اقداماتی که برای بهتر شدن شرایط انجام شده است، قرار بگیریم.

  تخت‌هایی که همچنان روی آب هستنند

هر چند که بنا بر اعلام هواشناسی شرایط جوی در روزهای پیش رو(امروز تا سه شنبه) به گونه‌ای خواهد بود که همه چیز به سمت ایجاد سیلی دیگر در منطقه می‌رود اما در مسیر حرکت رود که از ابرده و زشک می‌گذرد به فراوانی تخت‌ها، مکان نشستن و استراحت را می‌توان یافت که یا کاملاً در بستر رودخانه قرار دارند یا اینکه با بستر رود فاصله چندانی ندارند و خطر همچنان احساس می‌شود.

یکی از اهالی از زمان جاری شدن سیل می‌گوید: هر جا که اصول ایمنی و قانونی در ساخت وساز رعایت شده بود کوچک‌ترین مشکلی برایش به وجود نیامد اما تمامی تخریب‌ها در جاهایی اتفاق افتاده که یا دیواره ساحلی ایجاد نشده و سیل با برخورد به آنجا موجب تخریب شده است یا اینکه بنا دقیقاً روی بستر رود یا در فاصله غیرقانونی ایجاد شده است.

وی ادامه می‌دهد: اگر اخطارها و برخی اقدام‌ها از سوی مسئولان مثل برداشتن پل‌هایی که به سطح رود نزدیک بودند نبود قطعاً میزان خسارت‌های وارده بیشتر از آنچه می‌شد که اکنون می‌بینید.

 خانه‌ای که درش به بستر رود باز می‌شود!

در میان انبوهی از گل و لای به جا مانده از سیلاب اخیر در انتهای روستای زشک در حالی که کوهی از شن و ماسه در برخی از نقاط رودخانه برای جلوگیری از طغیان رودخانه و جاری شدن سیل به داخل خیابان ایجاد شده است با صحنه‌ای عجیب مواجه می‌شویم. پیرمردی که جلو خانه‌اش ایستاده و نظاره گر عبور آب با شدت زیاد در یک قدمی خودش است.

 نکته نگران کننده در مورد این پیرمرد و خانه‌اش این است که دقیقاً در ورودی خانه پیرمرد که با راه پله‌ای باریک به طبقه بالا راه دارد به روی بستر رودخانه باز می‌شود! این یعنی با بارش بیشتر قطعاً آب به داخل خانه پیرمرد راه پیدا خواهد کرد و خسارت به بار خواهد آورد خانه‌ای که راه فراری جز همین در ندارد!

از مردی که در همسایگی پیرمرد زندگی می‌کند و تلاش می‌کند تا با استفاده از لنگه در چوبی آبی را که بشدت به سمت خانه پیرمرد همسایه جاری است را به سمت مخالف منحرف نماید و تلاشی بی‌ثمر دارد در مورد محل عبور و مرور او و خانواده‌اش می‌پرسیم که می‌گوید: راه عبور و مرور ما تا قبل از این پلی بود که در سیل قبلی آب آن را برد ولی اکنون برای رفت و آمد ناچاریم از عرض رودخانه عبور کنیم!

 

قطع راه ارتباطی با روستای حیطه زشک

هر چه بالاتر می‌رویم میزان خسارت‌ها بیشتر می‌شود و خانه‌هایی که خسارت دیده‌اند تعدادشان افزایش می‌یابد.

 گلپرست، یکی دیگر از اهالی روستای زشک ضمن اشاره به خسارت‌های به جا مانده از سیل اخیر از ایجاد خسارت‌های زیاد به باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی اهالی روستا می‌گوید. او عنوان می‌کند: راه دسترسی ما به باغ‌ها و محل کشاورزیمان قطع شده است و سیلاب خسارت‌های زیادی به آنجا وارد کرده است. از زمان سیل راه ارتباطی روستای زشک با روستای حیطه زشک هم بسته شده است و تاکنون برای بازگشایی آن اقدامی صورت نگرفته است. درخواست ما از مسئولان این است که هرچه زودتر برای اینکه باغ‌های مردم دچار مشکل نشوند برای بازگشایی این راه اقدام کنند تا میزان خسارت‌ها افزایش نیابد.

  تخریب ۹ واحد مسکونی در زشک

سری به دهیاری روستای زشک می‌زنیم جایی که بعد از بروز سیل جلسه ستاد بحران با حضور استاندار خراسان رضوی، فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز و سایر مسئولان در آن برگزار شد.

جلسه‌ای که قرار بود بعد از آن اقدام‌های فوری در جهت برطرف شدن مسائل موجود صورت پذیرد که گویا تاکنون کار زیادی در این خصوص انجام نشده است.

حسین انفجاری، دهیار روستای زشک در خصوص میزان خسارت به وجود آمده در اثر سیل می‌گوید: سیل موجب تخریب ۹ واحد مسکونی از میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد شده که با برآوردهای به عمل آمده خسارت ریالی آن حدود ۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال بوده است. در این بین به ۲۲ واحد مسکونی نیز خسارت معیشتی وارد شده است که میزان این خسارت ۲ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی در ادامه می‌افزاید:حدود ۵/۱ کیلومتر دیواره ساحلی تخریب شده و در حدود ۳۰ کیلومتر مسیر جاده و رودخانه با جاری شدن سیل یکی شده بود.

انفجاری عنوان می‌کند: با توجه به حضور استاندار و فرماندار در روستای زشک و تأکید بر حضور و همراهی تمامی دستگاه‌های مرتبط برای عادی سازی شرایط و برطرف شدن مشکلات پیش آمده هنوز اقدام چندانی از سوی دستگاه‌های ذی ربط صورت نگرفته است و هر کدام به شکلی از زیر کار در می‌روند! آخرش همه چیز می‌افتد به دوش ما آن هم با دستان خالی.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پیش از بروز سیل از ورود برخی از مردم به حریم و بستر رودخانه و ساخت و ساز در آنجا جلوگیری نشده است، می‌گوید: پیش از این همیشه اخطارهای لازم داده شده و حتی با دستور مقامات پلمب هم شده‌اند اما هر بار متأسفانه نادیده گرفته شده و تا بستر رود و روی دیوار ساحلی هم ساخت وساز شده است! به طور کلی می‌توان گفت ۴۰ درصد از خرابی‌هایی که به وجود آمده است حاصل زیاده‌خواهی بوده که برخی از مالکان داشته‌اند.

  جمع آوری ۶۰ پل در مسیر رودخانه

محمود تعالی، رئیس شورای اسلامی روستای زشک نیز با اشاره به حجم خسارت‌های به وجود آمده در جریان سیل اخیر می‌گوید: با اینکه جلسه‌ای در محل دهیاری با حضور اعضای ستاد بحران تشکیل شد و براقدام فوری برای برطرف شدن مشکلات تأکید شد اما در این میان تاکنون اقدام درخوری صورت نگرفته جز برخی آماده سازی‌ها و لایروبی قسمت هایی از رودخانه. در کل روزهای اول جریان سیل از طرف آقایان جدی گرفته شد، برآورد خسارت‌هایی هم انجام شده است و گفته شده هزینه‌ها پرداخت خواهد شد اما فکرنمی کنیم با توجه به شرایطی که فعلاً وجود دارد این گونه شود. در حال حاضر به جز بخشداری شهر شاندیز که پای کار و همراه ما بوده است اقدام درخوری از سوی سایر دستگاه‌ها شاهد نبودیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.