فاکس بیزینس نوشت اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نکند، قیمت بنزین در آمریکا افزایش خواهد یافت.

افزایش بهای بنزین در آمریکا همزمان با بررسی اعطای معافیت‌های نفتی ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، فاکس بیزینس نوشت اگر ترامپ تصمیم بگیرد معافیت‌های نفتی را تمدید نکند، قیمت بنزین در آمریکا افزایش خواهد یافت.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، قیمت بنزین که طی هفت هفته متوالی افزایش داشته و میانگین آن اکنون حدود ۲/۷۰ سنت در ازای هر گالن است، احتمالا در چند هفته آینده باز هم افزایش خواهد داشت. در حالی که مشکلات در پالایشگاه ها، نزدیک شدن تابستان و افزایش تقاضا بخشی از علت افزایش قیمت بنزین است، علت واقعی آن احتمالا ایران، چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای افزایش تحریم‌های ایران و عملی کردن وعده ترامپ به منظور به صفر رساندن صادرات نفتی این کشور تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد. آمریکا باید تا دوازدهم اردیبهشت تصمیم بگیرد که معافیت‌های جدید برای چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان صادر کند یا خیر. این ضرب الاجل مصادف است با اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران.

آمریکا به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نفت، این هشت کشور (بزرگترین خریداران نفت ایران) را از تحریم‌های نفتی خود علیه ایران معاف کرد. این اقدام نه فقط مانع افزایش قیمت نفت شد، بلکه موجب سقوط قیمت‌ها شد. در حقیقت، این کاهش قیمت به قدری زیاد بود که به بازار سهام، اوپک و شرکت‌های نفتی آمریکایی لطمه زد.

بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکایی به منظور جبران کاهش نفت ایران در بازار، تولید خود را افزایش دادند. زمانی که آمریکا این معافیت‌ها را اعطا کرد، بشکه‌های نفت اضافی روی دست این شرکت‌های نفتی ماند. سقوط قیمت نفت پس از این اتفاق نه فقط به صورت مستقیم به شرکت‌های نفتی بلکه به کل بازار سهام لطمه زد. از آنجایی که قیمت نفت معیاری برای اندازه گیری رشد اقتصادی است، فروش ارزان نفت بر اساس این معافیت‌ها نگرانی‌ها را درباره اقتصاد جهانی افزایش داده است.

بنابر تحلیل این پایگاه، ترامپ احتمالا نمی‌خواهد آن اشتباه را تکرار کند و به احتمال زیاد معافیت‌ها را تمدید نخواهد کرد. در این صورت، قیمت‌ها افزایش خواهند یافت، به هر حال، خریداران نفت خام ایران یک سال وقت داشتند که خود را برای چنین اتفاقی آماده کنند. با این حال، بسیاری در بازار نفت معتقدند که ترامپ این معافیت‌ها را تمدید خواهد کرد. اما اگر این کار را نکند، باید آماده افزایش قیمت‌ها بود. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.