رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: ریشه قاچاق در حال خشک شدن بود و تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد از کالاهای قاچاق در بازار باقی مانده بود که پس از تحریم‌ها مجددا رشد پیدا کرده است.

ریشه قاچاق در حال خشک شدن بود که دوباره افزایش پیدا کرد
به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد فرزانه  در خصوص علت افزایش قاچاق در لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: ما در مبارزه با قاچاق بسیار خوب پیش رفته بودیم اما بعد از آغاز تحریم‌ها به دلیل لوکس قلمداد شدن کالاهای آرایشی و بهداشتی، با عدم تخصیص ارز به این کالاها مواجه شدیم، همچنین لوکس معرفی کردن کالاهای صنف ما، بدون دریافت نظر کارشناسانه صورت گرفته است.
وی افزود: پس از عدم تخصیص ارز، بسیاری از تاجران، بنک‌داران و عمده فروشان با ارز ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان، واردات انجام دادند که سبب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شد.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد خاطرنشان کرد: افزایش قیمت سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و در نتیجه قاچاقچیان با جعل برندهای معروف وارد این عرصه می‌شوند.
فرزانه بیان کرد: ریشه قاچاق در حال خشک شدن بود و تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد از کالاهای قاچاق در بازار باقی مانده بود که پس از تحریم‌ها مجددا رشد پیدا کرده است.
وی در خصوص مشکلات عمده صنف لوازم آرایشی و بهداشتی اضافه کرد: عمده مشکلات صنوف تقریبا مشابه است. در حال حاضر اعضای واحدهای صنفی با افزایش هزینه و اجاره مغازه مواجه هستند، تقریبا هر شش ماه به اتاق اصناف در رابطه با ریزش اعضا گزارش‌هایی ارسال می‌شود که همه صنف‌ها قریب به اتفاق با مشکلات مذکور مواجه هستند.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد تصریح کرد: فروشنده‌ها نمی‌توانند با این شرایط کارکنند و پس از تخلیه مغازه، پروانه‌های خود را ابطال می‌کنند.  
فرزانه عنوان کرد: پس از کاهش قیمت دلار، اجازه ورود مواد اولیه از خارج از کشور صادر شد و برخی از آن‌ها نیز در داخل مونتاژ می‌شود، در حال حاضر دو مدل مواد اولیه وجود دارد، یکی مونتاژ داخلی و دیگری به صورت کامل از ترکیه وارد می‌شود.
وی در خصوص میزان صادرات و واردات مواد آرایشی و بهداشتی گفت: در گذشته صادرات خوبی با کشورهای افغانستان و آسیای میانه به خصوص در زمینه شوینده بهداشتی که با نمونه خارجی رقابت می‌کند، وجود داشت اما در زمینه مواد آرایشی و عطر حرفی برای گفتن نداریم زیرا ۸۰ تا ۹۰ درصد آن وارداتی است، مواد شوینده نیز مواد اولیه آن وارداتی است اما در داخل با کیفیت بسیار عالی تهیه و تولید می‌شود.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد خاطرنشان کرد: بعد از بحرانی شدن قیمت دلار دیگر واردات به کشورهای عراق و افغانستان به شکل قبل صورت نمی‌گیرد و مانند گذشته چشمگیر نیست، بیشتر واردات ما  از کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه صورت می‌گرفت اما پس از تحریم‌ها، قاچاق از کشورهای ضعیفی همچون پاکستان و چین گسترش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: عده‌ای کالای درجه ۲ یا ۳ را تولید و به نام برند اصلی و با عنوان درجه یک به فروش می‌رسانند، همچنین گفته می‌شود که دبی نیز کالاهایی همچون عطر و لوازم آرایشی  را با کیفیت پایین برای ایران تولید می‌کند.
فرزانه بیان کرد: به شهروندان توصیه می‌کنم که لوازم آرایشی مورد نیاز خود را از  فروشگاه‌های معتبر که تحت پوشش اتحادیه و دارای پروانه هستند، تهیه کنند و حتما به لیبل اصالت کالا توجه و از فروشنده فاکتور تحویل بگیرند.
منبع:ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.