سرمایه گذار فیلم آندرانیک گفت: هدف از ورود به یک فیلم نباید کسب و کار بازرگانی باشد.

گروه هنر و تجربه فضای مناسبی را برای کارهای مستند و برخوردار از فکر و اندیشه فراهم کرده است

به گزارش قدس آنلاین، فیلم آندرانیک از جمله فیلم های گروه هنر و تجربه عصر روز شنبه ۱۷ فرودین ماه با حضور کارگردان آن حسین مهکام و حمید شیخ محمدی سرمایه گذار  این فیلم  وسید حبیب قاآنی منتقد در پردیس هویزه مشهد نمایش و مورد بررسی قرار گرفت.

درابتدای این جلسه  اولین سوال از سرمایه گذار بود که چگونه در حالی که از ابتدا از این موضوع اطلاع داشته است که مخاطب فیلم آندرانیک مشخص است و سرمایه گذار در زمان ورود به این فیلم به ناچار باید برخی مسائل همچون عدم انتظار بازگشت سرمایه واحتمالا استقبال اندک مردم  را بپذیرد ، چرا و بر چه اساسی سرمایه گذاری این فیلم را پذیرفته است.

حمید شیخ محمدی سرمایه گذار این فیلم نیز در پاسخ به این سوال اظهار داشت: مختصات فیلم سازمان هنر و تجربه همین گونه است و نمی توان انتظار استقبال از فیلم های سینما را در این فیلم ها داشت از طرفی  تا جایی که آمارها نشان می دهد وضعیت استقبال از این فیلم در شهرهای مختلف خصوصا جامعه ارامنه رضایت بخش بوده است . از طرفی سرمایه گذاری در یک فیلم بدون حساب و کتاب صورت نمی گیرد و الزاما صرف دوست داشتن یک موضوع نمی توان به ان ورود کرد .در مقابل  اگرچه در زمان ساخت فیلم یک سری عدم همکاری ها از سوی ارامنه رخ داد اما بعد از ساخت ، اکران های  زیادی از سوی ارامنه برای این فیلم صورت گرفت که به طور مثال در موسسه فرهنگی ورزشی رافی که مربوط به ارامنه است و خانه هنرمندان استقبال بسیار خوبی از ان شد.

شیخ محمدی  با بیان اینکه من سرمایه گذاری در فیلم را همچون کسب و کار بازرگانی تلقی نمی کنم، ادامه داد: فیلم اندرانیک چون مربوط به مسائل شناخت معرفت است و بعضا کنایه ای به وضعیت سیاسی کشور دارد فضای ان را دوست داشتم. از طرفی ارتباط صمیمی که با اقای مهکام دارم و بنا به توصیه وی به این فیلم ورود کردم اگرچه خیلی خوشحال هستم که به نوعی وی، من را به این کار دعوت کرد .

 در ادامه جلسه بررسی این فیلم از کارگردان آن آقای مهکام سوال شد که این فیلم از زمان نگارش فیلمنامه آن تا الان که نمایش داده می شود فراز و نشیب های زیادی داشته است و علی رغم اینکه دو کارگردان مطرح قصد ساختن آن را داشتند اما در نهایت موفق نشدند و سرانجام خودتان مسئولیت ساخت آن را برعهده گرفتید از این رو خیلی ها مشتاق هستند که از  روند ساخت این فیلم که به نوعی دومین فیلم شماهم است اطلاع پیدا کنند.

 حسین مهکام نیز در پاسخ به این سوال بیان داشت: ابتدا لازم است از سرمایه گذار این فیلم آقای  حمید شیخ محمدی  تشکر و قدر دانی را داشته باشم که در طول این پانزده سالی که بایکدیگر ارتباط صمیمی داریم از هر گونه مساعدتی در حوزه هنر دریغ نکردند و حتی ما فیلمنامه  فیلم آدم را هم به جهت اینکه مکانی در اختیار نداشتیم در دفتر ایشان نگارش کردیم.

وی ادامه داد: نمایش نامه فیلم آندرانیک  را در سال ۸۱ چاپ کردم و آقای حمید پور آذری که جزو کارگردانان مطرح تئاترکشور هستند در جشنواره تئاتر همان سال آن را اجرا کردند . در ادامه نیز  دکتر رفیعی در صدد بودند که این نمایشنامه را به فیلم تبدیل کنند و من یک نسخه سینمایی مشابه فیلم الان برای وی نوشتم اما یک سری مشکلات مالی و یک سری تصمیمات دیگر باعث شد که از ساخت این فیلم اجتناب کنند .

مهکام افزود:  بعد آقای مسیحی سعی داشتند که یک تله تئاتر از این نمایشنامه بسازند که به همراه چند اثر دیگر در شبکه چهار سیما نمایش داده شوند و به دلیل اشراف آقای واروج به این ماجرا که از بزرگان هنر ارامنه هستند من هم از این موضوع  استقبال کردم اما به خاطر اینکه نمایش این تله تئاتر ها در شبکه چهار منتفی شد این موضوع نیز به سرانجامی نرسید. در نهایت تصمیم گرفتم برای ساخت فیلم دوم خودم به سمت آندرانیک بروم و پس از گفتگو هایی که با جناب محمدی داشتم و استقبال وی شروع به ساختن آن کردیم و از همان ابتدا هم می دانستیم که این فیلم در مختصات هنر و تجربه ساخته می شود چون بر این موضوع واقف بودیم که این فیلم  دارای تماشگران خاصی است و در بدنه سینما که دارای اقتضائات خاصی است نمی گنجد  و از طرفی برای اکران ان باید چند سال در صف انتظار باشیم .

در ادامه جلسه حبیب قاآنی منتقد با اشاره به اینکه چون فیلم از همان ابتدا با نیت هنر و تجربه ساخته شده است کار برای عوامل سازنده و مخاطب را آسان کرده  است اما برخی انتقاد ها به این فیلم  را وارد دانست  و آن اینکه  روایت و نمایش آن دارای سکون و به نوعی شبیه تئاتر شده است. از طرفی فیلم آندارنیک از دومنظر قابل بررسی است ، یکی اینکه کل فیلم در یک فضای بسته صورت می گیرد و تمام صحنه ها از یک جایی به بعد تکرار می شوند و چون کارگردان سعی داشته است یک فضای تاریخی و قدیمی را منتقل کند از طریق این موقعیت فضا را منتقل می کند و نکته بعدی اینکه در برخی صحنه های فیلم قدرتمندی فیلم نامه نویس و کارگردان را نشان می دهد و مخاطب به دنبال این است که سرنوشت آندرانیک را مشاهده کند و به عبارتی شخصیت ها مخاطبان را باخودشان همراه می کنند حال سوال این است که دلیل تمرکز بر یک فضای بسته در این فیلم چه موضوعی بوده است؟

مهکام در پاسخ به این موضوع گفت: گروه هنر و تجربه گروه بسیار خوبی است و دارای فضای خاص و مناسبی در سینما برای افرادی که دوست دارند کارهای مستند و برخوردار از فکر و اندیشه را انجام دهند می باشد. از طرفی  واقعیت این است که دلیل تمرکز براین نوع نمایش از همان زمان نگارش فیلم رخ داد و مدل روایت داستان این گونه بود که نباید آندرانیک نشان داده می شد  . از طرفی اگر از این موقعیت بیرون رفته و وارد فضای باز می شدیم به ناچار باید آندرانیک را به تماشاگران نشان می دادم در حالی که بنا این بود که به مخاطب نشان داده نشود .

وی ادامه داد: از طرفی با سرعت بخشی و قاب بندی می شد از فضای تئاتر گونه خارج شد ولی واقعیت این است که عمدا از این کار پرهیز کردم زیرا در الهیات مسیحی با خطوط عمودی خیلی مواجه هستیم که یک نوع سکون را نشان می دهد. از این رو حرکت با سرعت به نوعی به هم زدن این قاب های عمودی و سکون بود. نکته بعدی اینکه اساسا علاقمند بودم که خیلی به کاراکترها نزدیک نشوم و انها را قضاوت نکنم . از طرفی برای من اساسا در یک داستانی که فضای غیر هم زبان و غیر فرهنگ خودم در ان رخ می دهد  مقوله سکون می تواند به عنوان یک اصل تلقی شود به عبارتی هر داستانی اصل و اقتضای روایت خودش را دارد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.