در حالی که نیروهای نظامی دولت وفاق ملی یمن کنترل فرودگاه طرابلس را از دست نیروهای حفتر خارج کرده‌اند، مقامات رسمی لیبی از حمایت‌های بی‌دریغ عربستان، امارات و مصر از حفتر خبر دادند.

 فرودگاه طرابلس تحت کنترل دولت وفاق ملی لیبی در آمد/ حمایت گسترده عربستان و امارات از حفتر

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نیروهای حفاظت از طرابلس وابسته به دولت وفاق ملی لیبی روز شنبه اعلام کردند که کنترل کامل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را در دست گرفته و نیروهای وابسته به خلیفه حفتر را از آنجا بیرون رانده‌اند.

این نیروها با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که با همراهی تیم‌های نظامی مشترک وارد درگیری‌های شدیدی با نیروهای حفتر در اطراف فرودگاه شدند تا آنها را از این منطقه به صورت کامل خارج کنند.

فتحی باشاغا وزیر کشور لیبی در این رابطه گفت که درگیری‌ها ادامه دارد و اوضاع میدانی بسیار ویژه است و در آینده نیروهای زیادی به این درگیری‌ها ملحق خواهند شد.

از سوی دیگر فایز سراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی تحرکات خلیفه حفتر را محکوم کرده و این اقدامات را از پشت خنجر زدن در پی نزدیک شدن به راه حل سیاسی در کشور ارزیابی کرد.

وی در اظهاراتی تلویزیونی تاکید کرد که ما با تحرکات نظامی نیروهای حفتر غافلگیر شدیم، چرا که او سختی‌های مردم لیبی در مبارزه با تروریسم را نادیده گرفت.

السراج ادامه داد که حفتر ساکنان لیبی را به سوی سرنوشت ناشناس می‌برد و تلاش دارد راه‌های حل این بحران را از بین ببرد و باعث افزایش خونریزی‌ها در کشور شود. وی با اشاره به اینکه درگیری‌های موجود، درگیری‌های قبیله‌ای یا گروهی نیست، از تمامی مردم لیبی خواست تا منافع ملی و امنیت این کشور را به منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند.

وی تمام کشورهایی که از حفتر حمایت می‌کنند، خواست تا حمایت خود را متوقف کنند. او تاکید کرد که همکاری‌های گسترده‌ای با هیئت سازمان ملل متحد برای حمایت از کنفرانس ملی غدامس انجام داده است.

همچنین سرهنگ محمد القنیدی مسئول دستگاه اطلاعات نظامی نیروهای البنیان المرصوص وابسته به دولت وفاق ملی لیبی می‌گوید که امارات، عربستان سعودی و مصر از پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس حمایت می‌کنند.

القنیدی در مصاحبه با وبگاه الخلیج آنلاین گفت که این سه کشور از خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان الکرامه با هدف به وجود آوردن السیسی جدید در لیبی حمایت می‌کنند.

وی افزود که حفتر از پول و سلاح کافی برای مقابله با نیروهای البنیان المرصوص و ارتش وابسته به دولت وفاق ملی برخوردار نیست و این تحرکات آنها پس از سفر اخیر حفتر به عربستان سعودی آغاز شد.

این سرهنگ لیبی همچنین تصریح کرد که ریاض به حفتر برای پیشروی به سمت طرابلس چراغ سبز داده و از او برای سیطره بر این منطقه حمایت مالی به عمل می‌آورد.

القنیدی در ادامه اشاره کرد که امارات و مصر نیز حفتر را به سلاح و تجهیزات سنگین مجهز می‌کنند و ما اطلاعات موثقی درباره وجود سلاح‌های اماراتی و مصری در میان نیروهای حفتر داریم و گذشته از آن حفتر از شبه‌نظامیان چاد و معارضان سودانی نیز کمک گرفته است.

المصدر: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.