وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تبادلات تجاری ۸ میلیارد یورویی بین ایران و عراق، بر لزوم امضای تفاهم نامه همکاری گمرکی و بیمه ای بین دو کشور تاکید کرد.

لزوم تبادل تفاهم‌نامه گمرکی و بیمه‌ای بین ایران و عراق

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با در دیدار مشترک با معاون نخست وزیر، وزیر دارایی و وزیر برنامه ریزی عراق، با اشاره به توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار داشت: اراده ما برای توسعه همکاری‌های اقتصادی جدی و بدون محدودیت بوده و امیدواریم در این حوزه نیز به مانند روابط سیاسی مستحکم دو کشور، شاهد همکاری‌های متنوع، گسترده، زیربنایی و بلند مدت باشیم.

دژپسند با اشاره به دیدارهای انجام شده در سطح سران دو کشور تاکید کرد: اکنون نوبت آن است که با وجود چنین اراده مستحکمی برای توسعه روابط دو جانبه بتوانیم درباره برنامه‌های عملیاتی و شفافی که قابلیت اجرایی دارند به توافق برسیم.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در حوزه عمرانی به ویژه ابنیه و راه سازی، حوزه گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت سد، نیروگاه، بیمارستان و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو کشور می‌توانند همکاریهای بسیار خوبی داشته باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق همچنین می‌توانند در بخش خدمات و تبادلات تجاری و خدمات بیمه‌ای، همکاری‌های زیربنایی و گسترده‌ای میان گمرک و بیمه‌های مرکزی دو کشور داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: از نظر حجم تجارت خارجی، هم اکنون عراق رتبه دوم را در بین شرکای تجاری ما دارد و ما برای توسعه روابط اقتصادی همه جانبه آماده هر نوع همکاری مبتنی بر حفظ منافع مشترک باشیم.

دژپسند گفت: تبادلات تجاری ایران با عراق حدود ۸ میلیارد یورو است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این رقم ۲ برابر خواهد شد.

وی در خصوص همکاری‌های بیمه‌ای دو کشور با اشاره به لزوم ایجاد تفاهم نامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور اظهار داشت: معتقدم با این حجم تجارت، ما نیازمند یک تفاهم نامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بازرگانان دو کشور هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید موافقت نامه همکاری‌های گمرکی بین دو کشور مبادله شود، تاکید کرد: اگر در موضوع گمرک به توافق برسیم یک جهش بزرگی در روابط تجاری ایجاد خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تسهیل روابط تجاری دو کشور ایران و عراق، حتی باید قوانین گمرکی را در روابط دو کشور ساده سازی کنیم.

تبادلات تجاری ایران و عراق ۸ میلیارد یورو است

در ادامه این دیدار، «فواد محمدحسین»، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری عراق با ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار و نیز مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران ۹ وزیر و تعدادی از تجار برای برطرف سازی مشکلات تجاری وی را همراهی کردند.

وزیر دارایی عراق افزود: این سفر بیشتر برای حل مشکل تجاری و موانع اقتصادی از جمله موانع پولی و بانکی، گمرکی و بیمه‌ای ترتیب داده شده است.

فواد محمد حسین با اشاره به رقم ۸ میلیارد یورویی حجم تبادلات تجاری ایران و عراق، گفت: در نظر داریم تا این حجم معاملات را در سال آینده و سال‌های آتی افزایش دهیم، زیرا که کشور دوست و همسایه ایران مورد توجه کشور عراق بوده و مانند عراق کشوری اسلامی است.

شایان ذکر است، سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور ایران و عراق در موضوعات مختلف از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزرای برنامه ریزی و دارایی عراق بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.