نخستین جلســه مجلس در سال جدید با گزارش حوادث و خسارتهای ناشی از سیل گسترده در چندین استان کشور برگزار شد. جلسهای که با انتقادها و اعتراض های فراوان به دولت و دستگاه های اجرایی همراه بود. نمایندگان استان های ســیل زده در جلسه دیروز پارلمان آخرین وضعیت مناطق خود را تشریح کرده و به برآورد خسارتها و ارزیابی دلایل وقوع ســیل و آبگرفتگی و خسارات سنگین ناشی از این حوادث پرداختند.

نوشداروهای نمایندگان بعد از سیل

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، نخستین جلســه مجلس در سال جدید با گزارش حوادث و خسارتهای ناشی از سیل گسترده در چندین استان کشور برگزار شد. جلسه ای که با انتقادها و اعتراض های فراوان به دولت و دستگاه های اجرایی همراه بود. نمایندگان استان های ســیل زده در جلسه دیروز پارلمان آخرین وضعیت مناطق خود را تشریح کرده و به برآورد خسارتها و ارزیابی دلایل وقوع ســیل و آبگرفتگی و خسارات سنگین ناشی از این حوادث پرداختند. این جلســه البتــه بنا براعـلام قبلی اکبر رنجبرزاده، عضوهیئت رئیســه مجلس قرار بود با حضور وزرا ومسئولان ذیربط دولتی از جمله وزیرکشــور، وزیرنیرو، رئیس ستاد بحران کشور و معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شود، اما در آغاز جلسه دیروز مجلس اعلام شــد که این وزرا و مسئولان به دلیل مأموریت ابالغ شده ازسوی رئیس جمهوردر مناطق سیل زده حضور داشتند ونتوانستند در مجلس حاضر شوند. بــا این حال غیبت به ظاهر موجه وزیران در نشست دیروز مانع از انتقاد و گلایه نمایندگان از حضــور نیافتن آنها در مجلس نشــد. سیدقاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در جلســه دیروز در سخنانی کنایه آمیــز به شــعار دولت روحانی یعنی تدبیر و امید، با بیان اینکه من نا امیدم و امیدی بــه برنامه ریــزی دولت برای بهبود وضعیت ندارم، با انتقاد از حضور نیافتن وزرا در جلسه مجلس گفت: ای کاش امروز، رئیس جمهــور و وزرا حضور داشتند و حرف نمایندگان را می شنیدند که مردم سرپناه ندارند و مشکلات زیادی اعم از قطعی آب، برق، گاز و نبود امکانات رفاهی و بهداشــتی وجوددارد.

به گزارش خبرنگار قدس بیشترین انتقادها و اعتراضهای نمایندگان در جلســه دیروز پارلمان متوجه وزارت نیرو و وزارت کشــور والبتــه وزارت جهاد کشــاورزی بود. ســه وزارتخانــه ای کــه در حوزه آبخیــزداری و جلوگیری و مقابله با بلایایی همچون سیل و آبگرفتگی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند. نمایندگان استانهای سیلزده وزارت نیرو را به دلیــل کم توجهی یا بی توجهی به طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، نداشتن پیشبینــی، برنامه ریــزی و پیش آمادگی برای بارش هــای اخیر و همچنین مدیریت غیرکارشناسی خروجی و رهاسازی آب سدها و وزارتک شوررا برای مدیریت ضعیف بحران و لایروبی نکردن رودخانه ها، اعتبارات ناچیز ســتادبحران کشور و جمعیت هلال احمر و مشکلات ساختاری در فرایند مقابله با سیل مقصر و مسئول دانسته و خواستار پاسخگویی دولت در این زمینه شدند.

شکایت نمایندگان استان‌های سیل زده از وزارت نیرو

 پیکان انتقادها و هجمه ها در نشست دیروز مجلس اما متوجه رضــا اردکانیان و وزارت نیرو بــود. وزارتخانه ای که مســئولانش در دو هفته گذشته با وجود ارتباط مستقیم با بحران سیل و آبگرفتگی کمتر در خروجی رسانه ها بودهاند. حال آنکه مسئولان وزارت کشور، ستاد بحران، هلال احمر و نیروهای مسلح کشــور به دلیل ضرورت مقابله با آثار ناشی از سیل بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار داشته و نقش محوریتری در مقابله با بحران ایفا کردند. مســعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی در نشست دیروز مجلس با انتقاد از مدیریت آبخیزداری در کشور و تأکید بر اینکه اگر باران بیاید مشکل داریم و اگر باران نیاید هم مشــکل داریم، گفت: در سالهای اخیر جلساتی با مسئولان وزارت نیرو برای مدیریت و مهار آب داشتیم و بارها از آنها خواسته ایم که تمهیــدات لازم در ایــن زمینه صورت گیرد، اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت. سهراب گیلانی، نماینده مردم شوشتر هم با اشاره به تجربه سیل سال ۹۵ در خوزستان خاطرنشان کرد: باید با افزایش میزان بارش، خروجی آب هم تنظیم میشد، در حالی که مدیریت این امر باید از تابستان سال ۹۷ برای خروج آب از سدها اقدام میکرد. ضمن اینکه ستاد بحران باید اقدام پیشگیرانه را از تابستان سال ۹۷ در نظر میگرفت. ســید راضی نوری، نماینده مردم شوش نیز با بیان اینکه اگر خروجی سدها از چند روز پیش مدیریت می شد، ســیل رخ نمیداد، گفت: اگر ۵۰ درصد امکانات فعلی در سیل درماه های گذشــته بــرای لایروبی و ایجاد سدهای مخزنی استفاده می شد، سیل اخیر برای مردم استان خوزستان به وجود نمی آمد. رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیزدر این نشســت با تأکید براینکه مقصر اصلی سیل در استان لرســتان وزارت نیرو است گفت: ازطرف مجمع نمایندگان استان لرســتان ازوزارت نیرو به وزارت دادگستری کشــور شــکایت خواهیم کرد؛ چراکه این وزارتخانه ســدهای مختلف اســتان را برای مدتی متوقف و معطل باقی گذاشته بود. نماینده مردم کوهدشــت با اشاره به کشته شــدن ۱۵ نفردراســتان لرستان، تخریب جاده ها و چندین دهانه پل، غرق شدن ۱۱ روستا و قطع ارتباط ۲۶ روستای دیگر و وارد آمدن هزاران میلیارد خســارت به شهرهای کوه دشت و رومشگان، گفت: اگر وزارت نیرو رودخانه مربوط با سد معشوره را میساخت، یک میلیــارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سیلاب جمع آوری میشد و این میزان ویرانی به بار نمی آمد. نماینده مردم گرگان وآققال بر ضرورت تشــکیل کمیته ملی وقوع سیل برای جمع بندی گزارشی درباره سیل اخیر تأکید کرد. نورمحمد تربتی نژاد با بیان اینکه حوادث اخیر پرسش هایی را در مورد اینکه دستگاه های مســئول همچون هواشناسی وظیفه اش را درست انجام داده است؟ آیا به تجهیزات لازم مجهز بوده و هشدارهای کافی را داده بود؟ آیا مدیریت سدها به خوبی انجام شــده؟ آیا رعایت قوانین و مقررات مربوط به ساخت و ســاز در حریم رودخانه ها انجام شــده بود؟ آیا اعضای ستاد مدیریت بحران به وظایفشــان عمل کردند؟ به وجود آورده است، گفت: برای پاسخ به این پرسشها لازم است کمیته ملی وقوع سیل تشکیل شود و درمدت دو ماه گزارش خود را ارائه کند. دولت باید خسارت‌های مردم را جبران کند

 نمایندگان مناطق سیل زده با تشریح دلایل مسئولیت دولت به دلیل مدیریت نادرست در وارد آمدن خسارتهای سنگین به مردم خواهان جبران این خسارتها از سوی دولت با تخصیص اعتبارات ویژه شدند. نمایندگان مردم با ارائه آمارهای مختلف در زمینه برآورد خســارت های وارده به اســتانها و مناطق خود همچنین بر ضرورت افزایش اعتبارات ســتاد بحران و تخصیص ردیف ویژه بودجه و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارتهای مردم تأکید کردند. ســید حمیدرضا کاظمی، نماینــده مردم پلدختر نیز با اشــاره به حجم بالای ویرانی و خســارت در این منطقه، گفت: مردم این منطقه غیر از لباس تن خود چیزی در بساط ندارند و بیش از ۳۰ هزار نفر در حوزه انتخابیه من حتی کفش ندارند. آنها تمام اموالشان را از دست دادند و من به سوی همه دستگاهها، نهادها و مردم نجیب ایران برای رسیدگی به سیل زدگان دست طلب یاری دراز میکنم. عدل هاشمی پور، نماینده مردم کهگیلویه نیز با اشاره به برآورد خسارت ۲۰۰۰ میلیاردی سیل در این اســتان خواستار تدبیر دولت و مجلس برای جبران خســارتها و بازگشت وضعیت مردم مناطق ســیل زده به شرایط عادی شد. شــهرام کوســه غراوی، نماینده مینودشــت هم خسارت ســیل در استان گلســتان را افزون بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفــت: آمار خانه های تخریبی بیش از ۱۷ هزار واحد اســت و آمار تخریب مزارع افــزون بر ۳۰۰ هکتار می شــود. اگر مدیریت داشتیم از تجربه سیل سال ۱۳۸۱ که بر روی کاغذ ثبت شــده اســت، درس میگرفتیم.

درخواست نمایندگان برای برداشت از صندوق توسعه ملی

 نمایندگان مجلس پس از اســتماع گزارش مناطــق ســیل زده، در نامـ ـهای خطاب به رئیس جمهــور و رئیس مجلس خواســتار برداشــت ۳۰ هــزار میلیــاردی از صندوق توســعه ملی به منظور تأمین خسارتهای ناشی از سیل اخیر شــدند. این بزرگترین رقم درخواستی تاکنون برای برداشت ازاین صندوق اززمان تشکیل آن به شمار میرود. سید احسان علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشــاره به اینکه این درخواست از ســوی همه نماینــدگان در حمایت از مطالبه نمایندگان لرســتان مطرح شده، گفت: این درخواســت به این علت است که واقعاً اعتبارات موجود کفایت نمیکند که هم حوزه های عمرانی را در بربگیرد و هم طلــب پیمانکاران را بدهد و همچنین بتوانــد کارهــای جدیدی را آغــاز کند؛ بنابراین ناگزیریم که از صندوق توســعه ملی طلب کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.