آبگرفتگی یا به تعبیر کارشناسان آب افتادگی معابر در تمامی شهرهای کشور به یک پدیده دائمی پس از اندکی باران شدید تبدیل شده و شهر مشهد هم از این قاعده مستثنی نیست.

وقتی باران نقایص مهندسی را نمایان می‌کند

شنبه شب هفته جاری پس از باران چند دقیقه‌ای که البته حجم قابل توجهی هم داشت در ۴۰ نقطه از شهر مشهد شاهد بروز این اتفاق بودیم و تفاوتی بین مناطق برخوردار و غیر برخوردار شهر نبود، چراکه به گفته علیرضا صحراگرد، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد ۲۶ مورد آبگرفتگی در بلوار احمدآباد، تقاطع عبدالمطلب و کریمی، تقاطع عبدالمطلب و مطهری، توس ۴۰، سه راه کاشانی، چهارراه راه‌آهن، چهارراه ۳۵ متری، میدان رسالت، بهمن ۲۶، تقاطع شهید ناصری و خواجه‌ربیع، زیرگذر مجلسی، شهید آوینی، تقاطع امت و علیمردانی، پل فجر، مقابل پارک بسیج، تقاطع وحدت و ولایت، گود فخار، بلوار حر، میدان شهید عباسپور، تقاطع صبا و قائم، تقاطع خلج و مهدی، تقاطع کوشش و فدائیان، تقاطع مهدی و کوشش، میدان انقلاب، میدان بسیج، میدان امام خمینی، چهارراه دانش و... اتفاق افتاد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد یکی از علل ایجاد آبگرفتگی را آب خارج شده از دریچه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب دانست که موجب انسداد معابر شده بود.

  تکرار اتفاقات

قبل از پرداختن به این موضوع لازم است نگاهی به سابقه اتفاقات مشابه در سالیان اخیر در شهر مشهد بیندازیم که با اندکی جست وجو میان اخبار رسانه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که در پی اندکی باران بیشتر از حد معمول در بسیاری از نقاط شهر شاهد وقوع این پدیده بوده‌ایم و هنوز هم هستیم.

اما نکته قابل توجه در این میان این است که پس از هر بار بروز آب افتادگی مدیران دست اندرکار موضوع در شهرداری یا شرکت آب و فاضلاب به وجود برخی ایرادات زیربنایی در حوزه تأسیسات یا سازه‌های سطح شهر اشاره می‌کردند و از برنامه‌ریزی برای رفع نقایص هم خبر می‌دادند.

به طور مثال در یکی از موارد آب افتادگی‌ها یکی از مدیران آب و فاضلاب مشهد هدایت آب باران به منهول‌های سطح شهر (چاه‌هایی برای اتصال چند شبکه به یکدیگر) را عامل اصلی آبگرفتگی معابر در شهر دانست.

 به گفته وی به دلیل جوابگو نبودن کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، نیروهای شهرداری با باز کردن دریچه این چاه‌ها آب‌ها را به داخل آن‌ها هدایت می‌کردند که به لحاظ فنی دارای مشکل است.

از سوی دیگر در برخی از موارد هم به گفته کارشناسان در اقدامی غیر فنی آب‌های سطحی به داخل سیستم اگو هدایت شد تا به صورت موقت آب‌های جمع شده زیر پل امام حسین به کشف منتقل شود.

با تمام این اوصاف و با وجود اقدام‌های صورت گرفته و حذف تعداد قابل توجهی از نقاط آسیب‌پذیر، می‌توان گفت تعدادی از نقاط شهر مشهد سال‌هاست که به محل دائمی تجمع آب‌های سطحی در زمان بارندگی تبدیل شده‌اند که باید چاره‌ای اساسی برای آن‌ها اندیشید.

   نقایص مهندسی

یک شهروند مشهدی ساکن بلوار طبرسی می‌گوید: از زمان ساخت پل میدان فجر، همواره شاهد آب افتادگی در زیرگذر این پل بوده و هستیم.

رجبی می‌افزاید: سال‌ها قبل میزان حجم آبی که زیر پل جمع می‌شد خیلی زیاد بود و برخی از مأموران آتش‌نشانی که برای تخلیه آب به محل می‌آمدند از نبود چاله یا چاه جذبی زیر این پل گلایه داشتند که به نظر می‌رسد اگر چاهی برای جمع شدن این آب‌ها تعبیه می‌شد شاهد این مشکلات نبودیم.

یک راننده تاکسی هم می‌گوید: بسیاری از معابر مانند میدان امام علی(ع) در ابتدای بلوار امامیه به علت شیب‌بندی ناقص سطح معبر موجب تجمع آب‌های سطحی در یک نقطه می‌شود که این معضل را در بسیاری خیابان‌های شهر می‌توان دید.

شهروند دیگری با اشاره به موضوع ساخت وسازهای بی‌ضابطه در شهر می‌گوید: با نگاهی به نقشه‌های قدیمی شهر مشهد می‌بینیم تعداد زیادی کال در مناطق مختلف شهر وجود داشته که آب‌های سطحی از طریق از آن‌ها به خارج شهر منتقل می‌شد.

محمودی می‌افزاید: اما متأسفانه امروز تعدادی از این کال‌ها دیگر وجود خارجی ندارند و آن تعدادی هم که هستند بسیار کوچک‌تر شده‌اند به طور مثال کالی که در گذشته ۲۰ یا ۳۰ متر عرض داشته امروز عرض آن به کمتر از ۱۰متر رسیده که بی‌تردید اگر بارندگی‌های شدیدتری رخ بدهد این کال‌ها جوابگو نخواهند بود و شاهد اتفاقات تلخی خواهیم بود.

تعدادی از شهروندان هم لایروبی نشدن کانال‌های زیرسطحی را عنوان می‌کنند و به مواردی اشاره می‌کنند که در زمان بارندگی شاهد بالا زدن آب از دریچه‌های مختلف هستند.

برخی هم به طراحی جوی‌های باریک و کم عمق در بلوارهایی اشاره می‌کنند که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند. برای مثال شهروندی می‌گوید: بلوار سرافرازان در سال‌های اخیر ساخته شده و با توجه به شیب زیاد سطح معبر و آبریز بودن این محدوده تمهیدات لازم برای آب‌های جاری در زمان بارندگی اندیشیده نشده و همین موضوع موجب تجمع آب در میدان حر می‌شود.

   دستور کارشناسی ایرادات

در همین زمینه و به منظور اطلاع از تصمیم مدیران شهرداری برای رفع معضلات ذکر شده با خلیل‌الله کاظمی که سال‌ها معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بود و با مشقات آب افتادگی معابر به خوبی آشناست و مدتی است که معاون حمل‌ ونقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد شده گفت‌وگو کردیم و از برنامه این معاونت برای رفع این معضل پرسیدیم.

کاظمی می‌گوید: در سال‌های گذشته و پس از بروز هر مورد آب افتادگی علل وقوع آن از سوی کارشناسان بررسی شده و نقاط مستعد آب افتادگی در معابر شهر کاملاً شناسایی شده هستند.

وی می‌افزاید: با این وصف اواخر سال گذشته جلسات فنی بررسی علل بروز این مشکل برگزار و تصمیم گرفته شد تا کارشناسان حوزه فنی و عمران به صورت میدانی و بر اساس اصول مهندسی نقاط شناسایی شده را مورد مطالعه دقیق قرار دهند و ایرادات هر نقطه را احصا نمایند.

کاظمی ادامه می‌دهد: همچنین مقرر شد به محض شناسایی نواقص به تناسب نقص موجود و امکانات مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود که رفع ایرادات میادین فجر و جهاد و امام حسین (ع) در اولویت قرار دارند.

البته وی به این نکته هم اشاره می‌کند که انجام برخی اصلاحات در تأسیسات و زیرساخت‌ها تنها وظیفه شهرداری نیست و دستگاه‌های دیگری هم از قبیل آب وفاضلاب هم باید نسبت به رفع ایرادات و یا ایجاد زیرساخت‌های متناسب اقدام نمایند تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.