یزد- سید جمال سجادی پور گفت: استان یزد با دارا بودن ۱۶۹۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای، رتبه دوم کشور است.

رتبه دوم استان یزد در کِشت‌های گلخانه‌ای

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در بازدید از شرکت گلخانه ای ارنان مهریز، اظهار داشت: در سال گذشته ۱۴۲ هکتار توسعه کشتهای گلخانه ای را داشتیم که طی آن سطح زیر کشت گلخانه های استان به ۱۶۹۰هکتار با تولید ۴۸۵هزار تن افزایش یافت.

سید جمال سجادی پور با اشاره به این که در سال جدید که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده است افزایش ۱۵۰ هکتاری کشتهای متراکم را برنامه ریزی نموده ایم  افزود: تنوع بخشی در محصولات گلخانه ای و تولید انواع سبزی وصیفی وگیاهان دارویی، تولید کِشت‌های نشایی در راستای صرفه جویی ۲۵درصدی آب و ۲۰ درصدی مصرف انرژی از جلسه برنامه های این سازمان در راستای افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی است.

در جریان این بازدید که ریاست سازمان جهادکشاوری درمعیت زارع زاده، فرماندار مهریز با جمعی از مسئولین و کارشناسان بخش همراه بود  فاز نخست کشت ان. اف. دی که برای اولین بار در کشور به اجرا در آمده است در محل مجتمع گلخانه ای ارنان مورد بازدید قرار گرفت. 

در این روش با حذف  خاک از سطح گلخانه ، گیاه در بستر لایه ای از آب پرورش و تغذیه می شود و با عملکرد ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن محصول در  هر هکتار شاهد افزایش بهره وری و صرفه جویی در آب و انرژی خواهیم بود به طوری که در کشتهای فضای باز به ازای هر متر مکعب آب تنها ۱.۵ کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه های معمولی این میزان تا ۲۳ کیلوگرم افزایش یافته و در کشت های نوین مانند NFDاین میزان به نحو قابل توجهی تا ۶۰ کیلوگرم افزایش می یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.