تازه تریــن اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی با استناد به پیشبینی های کارشناسان، گویای این است که بیم و امید برای اقتصاد ایران و غلبه بر مشکلات و یا تشدید مشکلات اقتصادی در سال ۹۸ به یک میزان انتظار می رود.

پیمان‌های پولی منطقه‌ای را دریابید

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سال ۹۸ برای اقتصاد ایران، رســماً آغاز شده؛ ســالی که برخی آن را سال تشدید مشکلات و برخی غلبه بر مشکلات می دانند حال آن کــه از نگاه تحلیلگران، نحوه سکانداری دولت و میزان تأسّی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیش از هر عاملی، سرنوشــت اقتصاد ملی را سال پیش رو تعیین میکند. تازه تریــن اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی با استناد به پیشبینی های کارشناسان، گویای این است که بیم و امید برای اقتصاد ایران و غلبه بر مشکلات و یا تشدید مشکلات اقتصادی در سال ۹۸ به یک میزان انتظار می رود. عبدالناصر همتی در کفه «امید»، کند شــدن تیغ تحریم ها، افزایش مبادلات با همسایگان و کشورهای دوســت، کاهش قابل توجه واردات غیرضروری، رونــق تولید ملی، افزایش صادرات غیر نفتی، کنترل بازار ارز، توان مهار نقدینگی را گنجانده و آنجا که خواسته از «بیم»حرف بزند، افزایش تأثیر بیشتر تحریم های آمریکا، کاهش درآمدهای نفتی تشــدید تورم رکودی، هجوم نقدینگی، کاهش بیشتر رشد اقتصادی را به میان آورده و در مجموع از حضور ایران در یک جنگ اقتصادی تمام عیار سخن گفته است، که به باور وی با مقاومت اقتصادی و سیاستگذاری درست میتوان بر مشکلات احتمالی، غلبه کرد.

با منابع ارزی محدود، کاله گیس، فرغون و بیل وارد نکنید

کارشناسان اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار ما بر این باورند که دو پیشبینی صورت گرفته در جایگاه خود، درست، توأم با عقلانیت اقتصادی و تحت تأثیر شــرایط خاص تحریم هاست، اما اینکه کــدام پیشبینی به واقعیــت نزدیکتر اســت را دولت و سیاستهای اقتصادی تعیین می کند بــدان معنی که اگر بــر ظرفیت های داخلی و منطقه ای اقتصاد ایران تمرکز شــود، مقوله «اقتصاد مقاومتی» به عنوان بهترین شیوه «مقاومت اقتصادی»، اجرایی خواهد شد که در این صورت، شکست تحریم ها، قطعی است. آلبرت بغوزیــان میگوید: غلبه بر مشــکلات اقتصادی بــا این پیش فرض اســت که دولت جایگزین های مناسب را برای کاهش درآمدهای نفتی در نظر گرفته و مواردی از قبیل توســعه روابط تجاری با همســایگان و تأمین کالاهای اساســی از طریق فروش نفــت را در نظر دارد که این خــود یعنی اقتصاد مقاومتــی را برای خنثی سازی تحریم ها در دستور کار دارد. وی بر این عقیده است که اگر دولت به فکر راه های جایگزین بــرای درآمد نفــت و دلارهای نفتی نباشد، پیشبینی بدبینانه به واقعیت نزدیکتر خواهد شد که این نشــان از بیبرنامگی دولت، سختی بیش از پیش و پرهزینه بودن انتقال ارز به داخل کشور، بی توجهی به ظرفیتهای تجاری موجود در روابط با همسایگان، رهاسازی بیشتر بازار و قیمتها مانند سال ۹۷ و... است. به باور این اقتصاددان، دولت در ســال گذشته، اختیار کامل خود را به بازار آزاد کالا و ارز سپرده بود و در نتیجه این رهاسازی، جهش شدید ارزی، تشدید رکود و تورم رخ داد. بغوزیان خاطرنشان می سازد: هنوز مشخص نیست پس از دور جدید تحریم ها دولت تا چه میزان در کسب درآمدهای ارزی و بازگشت ارز به کشور، موفق بوده، اما یقیناً با کمتر شدن منابع ارزی باید مراقبت جدی از رونــد واردات صورت گیرد تــا این منابع صرف واردات کلاه گیس، فرغون و یا بیل! نشــود در غیر این صورت، نگرانی جدی در خصوص اقتصاد کشور وجود دارد. وی میگوید: اگر دولت نتواند بازگشت ارزهای پتروشیمی را اجرایی کند و از دیگر سو بنا باشد منابع محدود ارز ۴۲۰۰ تومانی را به افراد غیرمتعهد بدهد، پیشبینی مثبت از اقتصاد در سال جاری، خیال خام است. وی ابراز امیدواری میکند در ســال جاری بانک مرکزی برای پایش بهینه بازارها وارد عمل شود و از آن جایی که درآمدهای نفتی رابطه مستقیم و معناداری با تولید، اشتغال و قیمتها دارد، اجازه نخواهد داد کاهش صادرات نفت، اهداف مد نظر آمریکا را بــرای فلج کردن اقتصاد ایران، محقق ســازد.

به باور این استاد دانشگاه، سیاستهای اقتصاد مقاومتی به خوبی مسیر را به دولتمردان نشان داده است و اگر این سیاستهای برنامه پذیر از طریــق کاهش خام فروشــی نفــت و منابع معدنی، افزایش ارزش افزوده در صادرات و رونق گردشگری اجرایی شود، شکست تحریم ها دور از تصور نیست. بغوزیــان با انتقاد از اینکه برخــی وزارتخانه ها، وظایف ذاتی و قانونی خــود را به عنوان برنامه سال ۹۸ به خورد افکار عمومی داده اند، میگوید: واقعیت این اســت که امسال، سال خاصی برای مردم و اقتصاد اســت و هر وزارتخانه باید برنامه مناســب با این شرایط ویژه ارائه دهد تا با بهبود شاخص های اقتصادی به روزهای آینده اقتصاد خوشبین باشیم.

دولت، پیمان های پولی منطقه ای را دریابد

دبیــرکل خانه اقتصــاد ایران هم مشــخصاً به نحوه عملکــرد وزارتخانه هــای نفت، صنعت و اقتصاد به عنوان تعیین کننده سرنوشت اقتصاد و خنثی کننده تحریم ها در ســال جاری اشاره و اضافه می کند: بررســی های میدانی ما نشان می دهد تحریم ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بر اقتصاد ایران تأثیر دارد و مابقی حاصل سوء مدیریت و رفتارهای غلط مدیران اقتصادی است. مسعود دانشــمند ادامه میدهد: در سال جاری باید سیاست های پولی و بانکی اصلاح و مطابق اقتصــاد مقاومتــی، از ظرفیت هــای داخلی و بین المللی بیشــترین بهره برداری شود. دولت نباید بخش خصوصی را ناکارآمد جلوه دهد بلکه این بخش را یک «راه حل» بداند. وی اضافه میکند: در سال جاری به ورود جدی به پیمان های پولی منطقه ای و دست کشیدن از بــازی ارزی نیاز داریم. بــرای نمونه باید در کشورهای عضو «آ سه آن» یک کشور را«مادر خرج» کنیم تا پول صادرات و واردات حاصل از مبادلات تجاری در بین کشورهای عضو، از طریق همان کشور مبادله شــود یا اینکه با ۱۰ کشور عضو اکــو وارد چنین پیمانهای پولی شــویم و حتــی از طریق ائتــاف »بریکس« که چین، روســیه و هند هم در آن حضور دارند، تحریم ها را شکست دهیم. دانشمند با بیان اینکه موارد فوق، اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرایی میسازد، میگوید: در حوزه داخلی هم باید برای حمایت از تولید، ال ســی داخلی گشــایش و مکانیزم این گشــایش هم مشخص شــود تا تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه نشود. همچنین بانکها باید بدون اینکه به ورطه بنگاه داری بیفتند، در تمام جریانهای تولید با تولید کننده شریک شوند و از رفتار عهد قجری فاصله بگیرند. وی معتقد است دولت تاکنون در قبال مشکلات اقتصــادی بی تدبیــری از خود نشــان داده و رفتارهای غلط اقتصادی داشته و از همین ناحیه اقتصاد ایران ضربات جدی خورده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.