رئیس کل بانک مرکزی گفت: دشمن تلاش دارد بازار ارزی و پولی کشــور را به هم بریزد چون این بازارها با تورم، ارزش پول ملی و زندگی مردم مرتبط اســت و دلیل عدم اطلاع رسانی برنامه های دولت و عدم مصاحبه بنده با رسانه ها این است که از این اطلاعات سوء استفاده نشود.

نقدینگی سرگردان نداریم؛ الکترونیکی جابه جا می شود

 فرزانه غلامی/

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دشمن تلاش دارد بازار ارزی و پولی کشــور را به هم بریزد چون این بازارها با تورم، ارزش پول ملی و زندگی مردم مرتبط اســت و دلیل عدم اطلاع رسانی برنامه های دولت و عدم مصاحبه بنده با رسانه ها این است که از این اطلاعات سوء استفاده نشود. عبدالناصر همتی که در ماههای اخیر از دسترس اصحاب رسانه تقریباً خارج شده و اینستاگرام را به عنوان تنها وسیله ارتباطی با مردم و خبرنگاران انتخاب کرده، در دیدار نوروزی اش با اهالی رسانه و در پاسخ به انتقادات خبرنگاران در این خصوص با تأکید بــر اینکه «پاتک» های لازم را در برابر برنامههای دشــمن، به موقع رو میکنیم، گفت: در تمام دنیا رؤسای بانک مرکزی زیاد مصاحبه نمیکنند، اما این در زمانی است که اوضاع عادی باشد. وقتی فشــارها روی بانک مرکزی بسیار زیاد است و مردم از ما توقع دارند، باید در جاهایی هم حرف بزنیم.

هیچ وقت در مورد نرخ ارز، عددی اعلام نکرده ام

همتــی ادامه داد: من هیچ وقت در مورد نرخ ارز، عددی اعلام نکرده ام و نخواهم کرد. برخی گفتند همتی گفته ارز 11 هزار تومان میشــود که البته امیدوارم حتی به کمتر از این نرخ هم برســد یا در جایی حرفی زدم مبنی بر اینکه مردم در بازار دلالیارز وارد نشوند تا قیمتها کاهش یابد، اما بخش اول حرفم را حذف کردند و گفتند همتی گفته ارز پایین می آید!

فشارها در آینده کمتر و اوضاع بهتر خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی ســال 97 را سالی خیلی سخت و استثنایی برای کشور توصیف کرد و گفت: دشــمن فشــار اقتصادی زیادی به اقتصاد ما وارد کرد، اما خوشبختانه توانستیم جلوی به هم ریختگی اقتصاد را بگیریم و به ثبات نســبی برسیم گرچه فشار زیادی بر زندگی مردم بخصوص طبقات پایین و متوسط به دلیل نوسانات شدید ارزی و رانت خواریهای حاصل از توزیع کالاهای اساســی وارد شد. همتی با بیان اینکه موفقیت نسبی ما این بود که نگذاریم اوضاع خرابتر شــود، اظهار داشت: با توجه به این فشارها باید هم سیســتم ها را آماده و هم ذخایر ارزی را تقویت می کردیم که حدود ســه ماه برای این کار وقت صرف شد. برخی شبها خواب به چشمم نمی آمد، اما امروز مطمئنم فشارها در آینده کمتر و اوضاع بهتر خواهد شد.به گفته رئیس کل بانک مرکزی، دشمن برای به هم ریختن بازار ارز در سال جاری هم سه چهار برنامه داشته است. وی خاطر نشان ساخت: برخی تحلیل کردند ایران، ونزوئلا میشــود یــا از ارز 40 هزار تومانی خبر دادند به طوری که برخی مدیران هــم باور کرده بودند اما این حرفها اصلا صحت ندارد.

در جهان به نمادی ملی تبدیل خواهیم شد

وی ادامه داد: وقتی دشــمن به بازار ارز حمله کند توقع نمــیرود این بازار با بخش تجاری هماهنگ شــود، چون در این صورت اهداف دشمن مبنی بر نابودی ارزش پول ملی محقق میشود. البته در شــرایط نرمال اقتصادی باید نــرخ ارز در خدمت بخش تجارت باشد. به گفته وی اگر اقتصاد کشور، مرحله فعلی را با مقاومت پشت سر بگذارد در جهان به نمادی ملی تبدیل خواهد شد. همتی افزود: برخی گزارش های محرمانه از برخی کشورهای منطقه حکایت از آن دارد که برای ضربه زدن به بازار ارز ایران متفق القول شده اند.

نقدینگی سرگردان نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با رد وجود نقدینگی ســرگردان در کشــور افزود: نقدینگی، میهمان نیســت که به اینجا و آنجا دعوت شود. این نقدینگی بیشتر حاصل سود سپرده ها و تسهیلات است. وقتی به سپرده ها سالی حدود 20 درصد سود می دهیم یعنی نقدینگی هم حدود 20 درصد رشد میکند که این نقدینگی بیشــتر به صورت الکترونیکی جابه جا می شــود.به گفته وی نقدینگی در قالب دارایی های بانکها و شرکت ها و همچنین تســهیلات و معوقات، قفل شــده و برای آزادسازی آن باید دارایی های بانکها فروخته شــود که امسال این هدف هم با جدیت دنبال می شود.

رئیــس کل بانک مرکزی تغییر ترکیب نقدینگی کشــور و افزایش پایه پولی را برای رونق تولید در سال جاری وعده داد. همتی همچنین از اجرای سیاست های بازار باز و تعیین نرخ سود در کانالی مشخص در سال 98 خبر داد و گفت: بانکها در این کانال اجازه دارند نرخ سود را مشخص کنند و اگر فراتر از آن قدم بردارند، باید اضافه برداشت کنند که برای این اضافه برداشــت هم مقررات سفت و ســختی اعمال خواهد شد. بر اساس وعده رئیس کل بانک مرکزی تعیین کانالی برای نرخ سود، در اولین جلســه شورای پول و اعتبار به بحث گذاشته میشود و در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.