اگرچه بسیاری از سیاستمداران و کهنه کاران آمریکایی معتقدند با اقدامات ترامپ، این کشور عملا دچار بحران هایی خواهد شد، اما گویا رئیس جمهور ایالات متحده علاقه خاصی به زنده کردن خاطرات گاوبازان این کشور در حرکتهای بی محابا دارد؛ او پــس از آنکه از بســیاری از معاهــدات بین المللی مانند توافقنامه پاریس و موشــک های هسته ای با روسیه و برجام خارج شــد، بتازگی زمزمه تروریست شناختن سپاه پاسداران را مطرح کرده است.

آیا نظامیان آمریکایی تروریست محسوب خواهند شد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین،  اگرچه بسیاری از سیاستمداران و کهنه کاران آمریکایی معتقدند با اقدامات ترامپ، این کشور عملا دچار بحران هایی خواهد شد که به پایان هژمونی آمریکا در کوتاه مدت می انجامد، اما گویا رئیس جمهور ایاالت متحده علاقه خاصی به زنده کردن خاطرات گاوبازان این کشور در حرکتهای بی محابا دارد. او پــس از آنکه از بســیاری از معاهــدات بین المللی مانند توافقنامه پاریس و موشــک های هسته ای با روسیه و برجام خارج شــد و در حمایت از اســرائیل، بلندی های جولان و بیت المقدس را به صهیونیســت ها بخشــید، بتازگی زمزمه تروریست شناختن سپاه پاسداران را مطرح کرده است.

این خبر نخســتین بار توسط وال استریت ژورنال و رویترز اعلام شد. آن ها این مطلب را به نقل از منابع آگاه خود بیان کرده اند، اما هیچ کدام زمان دقیقی برای این منظور اعلام نکرده اند، اگرچه رویترز معتقد است احتمالا امروز دوشنبه این اتفاق رخ خواهد داد. آمریکا پیش از این «نیروی قدس»   ســپاه پاسداران انقالب اسلامی را در فهرســت گروه های تروریستی قرار داده بود، ولی تمام سپاه تحریم نشده بود. وال اســتریت ژورنال در گزارش خود نوشــته است که جان بولتون، مشــاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر خارجــه ایالات متحده، از حامیان چنین اقدامی هســتند. این گزارش میگوید که ســازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سی آی ای – و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ایالات متحده، از مخالفان این طرح هستند.

گفته می شود انجام این مســئله مخالفان جدی در داخل هیئــت حاکمــه آمریکا دارد، امــا ترامپ و تیــم تندروی همراهش معمــولا تصمیماتی می گیرنــد که مخالفت های بســیاری را در پی دارد. او در حالی که مردم یمن با بمب ها و هواپیماهای آمریکایی کشــته می شــوند، ایران را حامی تروریسم میداند و روز شنبه گذشته هم در جمع یهودیان جمهوری خواه آمریکا گفته بود که ایران پشــت ۱۴ درگیری خطرناک منطقه بوده است. او البته درباره کمک های این کشور به داعش، کشتن مردم عراق و حمله به افغانســتان توضیحی نداد و شــاید همین مســئله بود که در ابتدای جلسه روز شنبه موجب واکنش یکی از حاضران و ترک جلسه توسط او شد.

مقابله به مثل خواهیم کرد

اما در این ســوی جهان، جمهوری اســلامی ایران واکنش جــدی را به ایــن تصمیــم احتمالی نشــان داده و رئیس کمیســیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته است نمایندگان در حال تهیه طرح دو فوریتی برای مقابله با این اقدام احتمالی آمریکا هستند. فلاحت پیشــه همچنین اظهار داشته است: در صورت رخ دادن این اتفاق از ســوی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش، در فهرست گروه های تروریستی اعلام می کنیم. البته احتمال قرار گرفتن نام ســپاه پاســداران در فهرست گروههای تروریســتی مهرماه گذشــته نیز از سوی برخی رســانه ها، از جمله پولیتیکو و فایننشنال تایمز، مطرح شده بود. در همان زمان ســردار جعفری، فرمانده کل سپاه گفته بود: اگر این خبر صحیح باشــد ارتش آمریکا را همســنگ داعش در نظر خواهیم گرفت. حالا اما مجلس هم با ورود جدی به این مسئله میخواهد به آمریکا بگوید که ســپاه پاسداران مسئله ای نیست که بتوان با آن شــوخی کرد، چرا که به قــول محمد جواد ظریف در توییتی که دیروز منتشــر کرد، کســانی که سنگ نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به سینه می زنند و مدتهاست که درصدد قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی هستند به خوبی میدانند که پیامدهای آن برای نیروهای آمریکایی در منطقه چیست.

حمایت قاطعانه

همچنین ۲۵۵ نماینده مجلس هم با امضای بیانیه ای تأکید کردند: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت همــه جانبه از نیروهای مســلح جمهوری اســلامی ایران بخصوص ســپاه پاسداران انقلاب اسـلـامی اعلام می کنیم امنیــت ملی ملت ایران و نیروهای مســلح آن جزو خطوط قرمز نماینــدگان ملت بوده و در صورت اقدامی از ســوی رئیس جمهور آمریکا یا هر نهاد دیگر علیه ســپاه پاسداران انقلاب اســلامی، اقــدام متقابلی با قیــد دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیئت حاکمه آمریکا که خود عامل تشــکیل و حامی گروههای تروریســتی در منطقه است از اقدام بیجا و احمقانه خود پشیمان شود. نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین هم با انتقاد از تصمیم احتمالی آمریکا، ســازمانهای جاسوسی این کشور را متهم به اقدامات تروریســتی کرد و گفت: سازمان سیای آمریکا با جنایات، آدم ربایی ها و تجاوزگری ها و مداخلات مســتمر خود نشان داده که یک گروه تروریستی تمام عیار است. ســابقه آدمکشــی، جنایت و تجاوزگری نظامیــان آمریکا در کشــورهای مختلف منطقه نیز مؤید تروریســت بودن نظامیان آمریکا در منطقه اســت. مجلس شــورای اسلامی باید تروریســت بودن سازمان ســیا و نظامیان آمریکا را در دستور کار قرار دهد. دیروز همچنین حجت الاسلــام علیرضا سلیمی هم در این خصوص در صحــن علنی مجلس گفت: اگــر آمریکایی ها چنین غلطی کنند ما بیکار نمی نشینیم. نظر مجلس شورای اسلامی و همه ملت ایران بر این است که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کنیم.

حجت الاسلــام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشــهد در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر جداگانه ای، یادآور شد: آمریکا غلط می کند که ســپاه و ارتش را تروریســت اعلام کند، آمریکا خودش تروریســت اســت و شاهد این امر نیز حضور نظامیان آن در تمامی دنیاست که به تمام دنیا ظلم میکند. مســعود پزشــکیان که در غیــاب لاریجانی، اداره جلســه علنی را برعهده داشــت در پاسخ به این تذکر بیان کرد: آمریکا ۴۰ سال است که این اقدامات را انجام میدهد، ولی ملت ما با قدرت ایســتاده است و مقتدرانه از نیروهای سپاه حمایت میکند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.