گیلان- ولی جهانی گفت: محوطه باستانی معاف محله رضوانشهر، مهمترین محوطه عصر آهن غرب گیلان در محاصره سیلاب است.

مهمترین محوطه عصر آهن غرب گیلان در محاصره سیلاب قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان، ولی جهانی معاون میراث فرهنگی گیلان با اعلام این خبر گفت: محوطه معاف محله (ماف محله) در فاصله ۲۵۰۰ متری روستای رینه یا آق مسجد از توابع دهستان ارده و ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان رضوانشهر، در استان گیلان، در ارتفاع ۹۷۲ متری نسبت به سطح آب‌ های آزاد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این محوطه که به شماره ۱۰۹۴۰ در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده در بین سه رود شفارود، دلبررود و سیاه رود قرار گرفته است.

جهانی همچنین با اشاره به وجود رودخانه به عنوان بستر مناسبی برای استقرار جوامع در دوران مختلف تاریخ اظهار کرد: در طی بارندگی‌های هفته اول فروردین ماه ۹۸، رودخانه شفارود طغیان و مسیل آن به سمت دیواره‌های این تپه باستانی تغییر مسیر داد و برشی از دیواره از لایه‌های زمین جدا گشته است.

وی با بیان اینکه در لابه لای دیوار ها آثاری از سفال، استخوان و لایه‌های آغشته با خاکستر، آثار سوختگی و خاک حرارت دیده است، افزود: در تمامی لایه‌ها قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای در ابعاد مختلف دیده می شود که در بعضی جاها حالت سنگ‌چین دارد. این سیلاب بخش زیادی از محوطه معاف محله را از بین برد.

جهانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌های جدی که از طریق سیلاب به این محوطه وارد شده، تنها راه ممکن برای دستیابی به اطلاعات در مورد این محوطه، انجام کاوش اضطراری در آن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.