دیروز در گزارشی به آنچه که بعد از جاری شدن سیل در شهر شاندیز بویژه روستای زشک و البته خطراتی که در کمین مردمی است که در حاشیه رودخانه زندگی و فعالیت می‌کنند پرداختیم.در این گزارش مردم و مسئولان محلی گلایه‌هایی مبنی بر بی تفاوتی دستگاه‌های مرتبط با ساماندهی اوضاع موجود داشتند.

توجه به آبخیزداری و برخورد  با معارضان  رودخانه‌ها

  درخواست آن‌ها برای پیگیری و سر و سامان بخشیدن شرایط از نکات دیگری بود که به جد دنبال آن بودند. در راستای این موضوع موارد مطرح شده را در گفت‌وگو با مسئولان مطرح کردیم.

مصوبات زمان بر ساماندهی مشکلات

سید حسن حسینی، فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در واکنش به این موضوع که مردم از کم کاری دستگاه‌ها در رابطه با ساماندهی شرایط گلایه‌مند هستند، گفت: از لحظه وقوع سیل و حتی پیش از آن تمامی دستگاه‌های مرتبط به این موضوع در شهرستان در حالت آماده باش قرار داشتند که در کمترین زمان ممکن بعد از جاری شدن سیلاب اقدام‌های لازم انجام شد که بعد از آن با دستور دادستانی پل‌ها و معارض که جلو سیل را می‌گرفت و ممکن بود موجب بروز خسارت بیشتر شود برچیده شدند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

وی در ادامه افزود: بعد از آن نیز جلسه‌ای با حضور استاندار در دهیاری زشک برگزار شد که این جلسه مصوبات خوبی داشت که مطمئنا با اجرایی شدن آن‌ها در آینده شاهد این چنین مشکلاتی در این مکان کمتر خواهیم بود. در حال حاضر نیز دو اکیپ از راهداری و آب منطقه‌ای در محل حضور دارند و مشغول فراهم سازی شرایط برای بهبود اوضاع هستند که هرکسی معارض به بستر و حریم رودخانه شده است با دستور مقام قضایی اقدام به بازگشایی نمایند.

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در پاسخ به این پرسش که مردم گلایه دارند تاکنون کار خاصی انجام نشده است، اظهار داشت: همان طور که گفته شد در جلسه با استاندار مصوبات خوبی داشتیم اما این مصوبات قطعاً یکروزه به ثمر نمی‌رسد و نیاز به زمان دارد.

نخستین آن بحث توجه به آبخیزداری است که پروژه بسیار بزرگی در آینده اجرا خواهد شد که با اجرای آن مطمئنا مشکلاتی که الان با آن مواجه هستیم را کمتر خواهیم داشت. مورد بعدی ساخت دیواره ساحلی به طول ۱۰ کیلومتر در مسیر روستاهای زشک و ابرده است که باز هم تأکید می‌کنم این پروژه‌ها زمان بر است و در طول زمان به ثمر می‌رسد.

حسینی ادامه داد: مواجهه با معارضان به بستر و حریم رودخانه و استقرار هلال احمر و آب منطقه‌ای در کمترین زمان ممکن نیز از دیگر مصوبات و اقداماتی است که در زمان کوتاه تری و خیلی زود انجام خواهد شد تا از بروز مشکلات بعدی و حوادث احتمالی در آینده تا حد امکان کاسته شود.

   فقدان جدیت در نظارت

جم، سخنگوی  شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون اقدامی در خصوص رفع تعارض و تصرف از سوی متخلفان در بستر و حریم رودخانه نشده است و نظارتی بر این موضوع نمی‌شود، گفت: نظارت وجود دارد هرچند که با شدت و جدیت نبوده و ما این موضوع را از گردن خودمان رد نمی‌کنیم و می‌بایست آب منطقه‌ای هم با جدیت بیشتری پیگیر این موضوع می‌بود اما قبول کنید این موضوع تنها به دست آب منطقه‌ای و در اختیار کامل ما نیست آنجا بحث منابع طبیعی، شهرداری، میراث فرهنگی و... را هم دارد که آب منطقه‌ای به تنهایی نمی‌تواند تصمیم گیرنده این موضوع باشد. با این وجود مطالعات حریم و بستر نه تنها در مورد رودخانه زشک بلکه در مورد تمامی رودخانه‌هایی که در خطر طغیان و سیل هستند انجام شده است و طرح‌های آن وجود دارد که بزودی با توجه به تأکیداتی که وجود دارد. این مهم اتفاق خواهد افتاد تا دیگر در آینده شاهد هیچ گونه موردی از این دست در استان نباشیم.

وی در واکنش به این موضوع که آیا برای ساماندهی اوضاع فعلی و برخورد با متعرضان به بستر رودخانه‌ها بویژه در مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: در اینکه طرقبه و شاندیز جای خاصی است کسی شک ندارد و اگر این سیل نبود شاید تا خیلی وقت دیگر کسی به فکر این موضوع نمی‌افتاد. واقعیت این است که انواع و اقسام تخلفات در مسیر رودخانه‌های طرقبه و شاندیز انجام شده که همه آن‌ها قابل پیگیری و رفع است و با همراهی خوبی که قوه قضائیه در این رابطه داشته و دارد خیلی زود در این خصوص اقداماتی صورت خواهد گرفت همچنان که در زمان وقوع سیل برخی از اقدام‌های فوری انجام پذیرفت تا از حجم خسارت‌ها کاسته شود اما این را هم بدانید که سازمان‌های مردم نهاد نقش پررنگی می‌توانند در این خصوص داشته باشند همان طور که در جریان موضوع اخلمد به خوبی ورود پیدا کردند و اوضاع آنجا سر و سامان یافت.

جم در ادامه در مورد اینکه گفته می‌شود حضور آب منطقه‌ای از زمان سیل تاکنون در موضوع ساماندهی رودخانه زشک کم رنگ بوده است، عنوان کرد: همکاران ما پیش از سال جدید با هماهنگی که صورت گرفته بود در آماده باش بودند و بعد سیل تمام توانشان را به کار بستند تا کمترین خسارت به مردم وارد شود در حال حاضر هم بیشتر خدمات را با حدود پنج بیل مکانیکی به مردم می‌دهند و لایروبی‌هایی که انجام شده و سایر موارد از جمله حذف پل‌های غیرمجاز نیز در این مدت صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. موضوعی که هست این است که چون ماشین‌های ما فاقد آرم شرکت بوده‌اند شاید کمتر به چشم آمده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.